REKLAMA
23.02.2018

Dobry klimat dla LPG

To oczywiste, że LPG poprawia jakość powietrza, ale skoro ktoś w obszernym raporcie opisał raz jeszcze korzystne skutki stosowania autogazu zamiast paliw konwencjonalnych (w szczególności oleju napędowego), czemu nie mielibyśmy o tym wspomnieć?
REKLAMA
Fiat Doblo LPGfot. auto-gas.netO benzynowe dostawczaki większe niż ten niełatwo na rynku, ale wobec rosnącej niechęci do diesli to się może wkrótce zmienić

Sorry, taki mamy klimat

Niska jakość powietrza powoduje w Wielkiej Brytanii ponad 40 tys. przedwczesnych zgonów rocznie, a przecież rekordzistami w dziedzinie „oddychania zupą” jesteśmy my – na liście 50 najbardziej zanieczyszczonych europejskich miejscowości są aż 33 polskie. Różnica polega na tym, że u nas znaczącą rolę odgrywa niska emisja z kominów domów i starych kamienic, zaś po tamtej stronie Kanału La Manche przede wszystkim transport drogowy. Dlatego też brytyjski rząd przygotował dokument pt. 2017 Air Quality Plan, zawierający zalecenia odnośnie ograniczenia ilości szkodliwych spalin wytwarzanych przez samochody.

Wystarczy chcieć

Jednym z pomysłów jest zakaz wjazdu do centrów miast pojazdami dostawczymi z silnikami Diesla. Wiadomo, że czymś trzeba je zastąpić, by towary mogły nadal trafiać do sklepów czy punktów usługowych i to właśnie tutaj pojawia się szansa na szersze zastosowanie autogazu. Wprowadzenie do sprzedaży małych i średnich samochodów użytkowych w wersjach LPG nie wymagałoby od producentów, importerów i dealerów wielkiej pracy, ponieważ oferuje się je z silnikami benzynowymi, a rynek do zagospodarowania jest na tyle duży, że opłacalność takiego rozwiązania wydaje się zapewniona. Ocenia się, że zastąpienie diesli modelami gazowymi przyniosłoby redukcję emisji tlenków azotu o 2400 t, a cząstek stałych o 23 t. Wskaźniki dla CO2 naturalnie również spadają po zmianie paliwa.

Zadekretowana zmiana

Nawet gdyby gotowych samochodów nie można było kupić w salonach, brytyjska sieć warsztatów zajmujących się konwersjami jest na tyle rozwinięta, że szybkie przystosowanie aut benzynowych nie stanowi problemu. Niektórzy instalatorzy mają już nawet opracowane zestawy komponentów, dzięki którym nie tylko spadają rachunki za tankowanie, ale również utrzymana zostaje emisja na poziomie wymaganym normą Euro 6. W porównaniu z dieslem, zwrot wydatku na montaż zwraca się po niespełna 5 latach jazdy, przy założeniu przebiegów na poziomie 25 tys. km rocznie. W Polsce może nie brzmiałoby to atrakcyjnie, ale w Wielkiej Brytanii proporcje cen paliw kształtują się nieco inaczej, a powyższe liczby okazują się wystarczające, by przekonać wielu operatorów flot czy właścicieli małych firm do zmiany nawyków paliwowych. Zresztą, jeżeli wjazd dieslem do centrum ma być zakazany lub wiązać się z wysokimi opłatami, odwrót w kierunku autogazu nastąpi bez względu na to, czy ktoś to paliwo lubi czy nie. Tylko dlaczego ktoś miałby go nie lubić?


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: element-energy.co.uk, auto-gas.net



gazeo.pl 2007-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.