REKLAMA
30.06.2010

Dopłaty do ekologicznych pojazdów także w Polsce?

Jak informuje dziennik Gazeta Prawna, międzyresortowy zespół ds. wzrostu konkurencyjności przemysłu motoryzacyjnego zajmie się dziś dopłatami przeznaczonymi dla kierowców, którzy zdecydują się zezłomować stary samochód i kupić niekoniecznie nowy, ale nowszy, a co za tym idzie, także bardziej ekologiczny pojazd. W skład zespołu, którego pracę nadzoruje Ministerstwo Gospodarki, wchodzą m. in. przedstawiciele ministerstw środowiska i finansów oraz członkowie organizacji działających w branży motoryzacyjnej i producenci samochodowi.

REKLAMA
Gazeo.pl


Na ile liczyć mogą polscy kierowcy? W krajach zachodnioeuropejskich kwota dopłat sięgała w zeszłym roku nawet 2,5 tys. euro. Według informacji DGP, w Polsce może to być ledwie 500 zł, a ich uzyskanie wcale nie będzie proste. Oprócz szczególnych obwarowań, rząd przewiduje najpierw zmianę systemu podatkowego związanego z obrotem samochodami. Głównie chodzi o zamianę obecnie płaconej akcyzy (w zależności od pojemności silnika, od 3,1 do 18,6 proc. wartości samochodu) na tzw. podatek ekologiczny uzależniony od poziomu emisji spalin.

Rozwiązania takie funkcjonują już w 17 państwach UE, które wprowadziły częściowe lub całkowite opodatkowanie pojazdów uzależnione od emisji spalin i zużycia paliwa. Podatek ten płacą kierowcy Austrii, Belgii, Cypru, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Irlandii, Łotwy, Luksemburgu, Malty, Holandii, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Ideę podatku ekologicznego silnie wspiera Bruksela i można się spodziewać, że wcześniej czy później zostanie on wprowadzony także w Polsce.

Jak deklarują członkowie zespołu, celem podatkowych zmian jest promowanie rozwiązań sprzyjających rozwojowi rynku ekologicznych pojazdów. Według nas, rozwiązanie takie może sprzyjać również rozwojowi rynku autogazu, jeśli proponowane zmiany uwzględnią także to, że samochody zasilane LPG są bardziej ekologiczne w toku eksploatacji i przyjazne środowisku po wycofaniu z użycia niż pojazdy hybrydowe czy zasilane paliwami konwencjonalnymi. Nie bez znaczenia jest także fakt, że poprzez rozbudowaną infrastrukturę warsztatów i stacji LPG oraz stosowane rozwiązania technologiczne są również bardziej atrakcyjne cenowo i przedstawiają większą wartość praktyczną niż pojazdy elektryczne czy napędzane gazem ziemnym.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wojciech Mackiewicz
źródło: Dziennik Gazeta Prawna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.