REKLAMA
22.07.2010

E-GIFT 2010 – najważniejsza edukacja

Projekt E-GIFT ukierunkowany jest na szeroko rozumianą edukację związaną z LPG i budowanie przyjaznej atmosfery wokół samochodów zasilanych ekonomicznym i ekologicznym paliwem, jakim jest autogaz.
REKLAMA
Prowadzący spotkanie dla prasy: red. K. Frendl i prezes Elpigaz Grzegorz Jarzyński wprowadzili dziennikarzy w świat autogazuGazeo.plProwadzący spotkanie dla prasy: red. K. Frendl i prezes Elpigaz Grzegorz Jarzyński wprowadzili dziennikarzy w świat autogazu

Najlepszym sposobem jest poproszenie o pomoc mediów i przekonanie ich do popularyzowania LPG jako najprostszego, bezpiecznego i niezmiennie taniego sposobu na podróżowanie po krajowych (i nie tylko) drogach.

Nie dziwi zatem fakt, że jednym z pierwszych przedsięwzięć tegorocznej edycji E-GIFT-u było spotkanie prasowe z dziennikarzami zajmującymi się nie tylko tematyką motoryzacyjną, podczas którego prowadząca spotkanie Katarzyna Frendl, dziennikarka motoryzacyjna, a prywatnie użytkowniczka auta z instalacją LPG, oraz Grzegorz Jarzyński, współwłaściciel Grupy Elpigaz - organizatora projektu E-GIFT, przekazali wiele ciekawych informacji na temat branży autogazu, rozwiązań technicznych, perspektyw rozwoju branży czy mitów o autogazie, które nadal funkcjonują w zbiorowej świadomości.

 

Jedną z istotnych informacji, o której zapominają użytkownicy autogazu jest to, że według oficjalnych danych w Polsce jeżdżą obecnie 2,2 mln samochodów napędzanych LPG, co stanowi ponad 13% ogółu zarejestrowanych samochodów osobowych w naszym kraju. Jest to zatem niezwykle liczna grupa użytkowników, z którą liczyć się powinni producenci samochodów i rządzący.

Paliwo gazowe, jakim jest LPG, stanowi doskonałe źródło energii nie tylko dla samochodów osobowych, rozwój technologii umożliwia także montaż instalacji gazowych m. in. w autobusach, wózkach widłowych, silnikach stacjonarnych czy łodziach motorowych. Całkiem nową grupą odbiorców są od niedawna użytkownicy samochodów dostawczych i ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi. Na rynku istnieją bowiem już pierwsze instalacje LPG przeznaczone do montażu w tego typu silnikach.

Podczas prezentacji, organizatorzy E-GIFT-u bardzo ciekawie argumentowali powody, dla których warto korzystać z LPG. Najważniejsze, zarówno dla zwolenników i przeciwników autogazu, są kwestie ekonomiczne. Według badań przeprowadzonych na zlecenie Elpigazu przez pracownię Pentor, aż 52% respondentów uważa, że na przeszkodzie montażu instalacji stoi jej wysoka cena. Dla zwolenników autogazu jest to łatwy do obalenia argument.

 

Na przykładzie dwóch bardzo popularnych samochodów przeanalizowano okres amortyzacji instalacji gazowej oraz poczynione dzięki temu oszczędności. Do porównania wybrano Skodę Fabię z silnikiem 1.4 i Fiata Pandę 1.2. W obu przypadkach instalacja zwraca się już po przejechaniu ok. 20 tys. km. Po pokonaniu kolejnych 100-120 tys. km możemy zaoszczędzić na używany samochód tej samej marki. Aby zgromadzić pieniądze na nową Skodę, należy przejechać 380 tys. km, zaś aby kupić Pandę, o ok. 40 tys. km więcej. A wszystko to wyłącznie z oszczędności poczynionych dzięki wyborowi tańszego paliwa.

Mocnym argumentem w dyskusji jest także powszechna dostępność autogazu. Co kilkanaście kilometrów można zatankować na jednej z ponad 6000 stacji LPG, które działają w naszym kraju.

 

Podczas prezentacji, prezes G. Jarzyński wskazywał na ekologiczną wyższość LPG nad pozostałymi paliwamiGazeo.plPodczas prezentacji, prezes G. Jarzyński wskazywał na ekologiczną wyższość LPG nad pozostałymi paliwami

Być może do sceptyków przemówi aspekt ekologiczny. Jak przekonywali prowadzący spotkanie, autogaz jest paliwem o niższej niż benzyna emisji CO2, porównywalnej jedynie z biogazem i gazem ziemnym. Jeśliby przyjąć porównanie całkowitego ekologicznego kosztu wytworzenia energii potrzebnej do jazdy samochodem na gaz, to okaże się, że jest on nawet niższy niż w przypadku hybryd czy rozwiązań elektrycznych.

Spotkanie było także okazją do prezentacji warunków, które należałoby spełnić, aby rynek autogazu rozwijał się bez przeszkód. Według założeń przyjętych przez UE, do 2020 roku aż 20% samochodów poruszających się po drogach Europy zasilanych powinno być paliwami gazowymi (LPG, CNG, LNG). Plany te są silnym impulsem do działań na rzecz rozwoju branży autogazu.
Najważniejszym wydaje się uzyskanie dla LPG prawnego statusu paliwa ekologicznego. Zrównałoby to pozycję aut z LPG np. z pojazdami hybrydowymi czy elektrycznymi. Umożliwiłoby zatem wprowadzenie wielu ułatwień dla posiadaczy samochodów na autogaz - od mniejszych opłat parkingowych po możliwość wjazdu do stref zamkniętych w centrach dużych aglomeracji, które niebawem, wzorem Anglii czy Niemiec, pojawią się także w Polsce. Na szczeblu krajowym byłoby to podstawą do pomocy finansowej dla osób pragnących korzystać z LPG.
Warto przypomnieć, że doposażenie samochodu w instalację autogazu prawdopodobnie jeszcze przez długie lata będzie najtańszym, najprostszym technologicznie i najbardziej dostępnym sposobem, dzięki któremu po ulicach naszych miast jeździć mogą samochody o niskiej uciążliwości dla środowiska naturalnego i człowieka.


Przekonanie osób sceptycznie nastawionych do idei autogazu to jeden z podstawowych celów projektu E-GIFT, nad którym patronat medialny objęło Gazeo.pl.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wojciech Mackiewicz
źródło: E-GIFT



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.