REKLAMA
04.10.2010

E-GIFT przekracza granice

Tegorocznym celem Zielonego Konwoju LPG był Madryt, gdzie odbywały się dwa najważniejsze wydarzenia świata LPG: 23. Światowe Forum LPG i 25. Europejski Kongres LPG. Obie te imprezy uzupełnione były targami branżowymi producentów wszelkich urządzeń i akcesoriów związanych z gazem płynnym.
REKLAMA

Na trzy dni Madryt stał się mekką branży gazu płynnego, do której podążali przedstawiciele krajowych organizacji LPG, biznesmeni i publicyści zajmujący się gazem płynnym. Pomysł, aby Zielony Konwój LPG dotarł do stolicy Madrytu, nadał projektowi E-GIFT nowy wymiar.

Auta na start!

Samochody Zielonego Konwoju LPG przed wyruszeniem w drogę do Madrytu. Redakcyjna Skoda Gazeo.pl towarzysząca dotąd konwojowi została w kraju. Gazeo.plSamochody Zielonego Konwoju LPG przed wyruszeniem w drogę do Madrytu. Redakcyjna Skoda Gazeo.pl towarzysząca dotąd konwojowi została w kraju.

W daleką drogę z Wrocławia do Madrytu wytypowano dwa samochody: BMW 740i, z silnikiem o pojemności 4 litrów i mocy 300 KM, wyposażone w instalację sekwencyjnego wtrysku gazu Stella i cylindryczny zbiornik gazu o pojemności 80 litrów oraz VW Transportera T5 z silnikiem 1,9 TDI o mocy 100 KM, zasilanym mieszanką oleju napędowego i LPG. Samochód ten miał zamontowaną instalację DEGAMIX oraz niewielki, także cylindryczny zbiornik gazu o pojemności 51 litrów. Producentem obu instalacji była pomorska firma Elpigaz, organizator projektu E-GIFT.

Zadaniem kierowców było m. in. dokładne monitorowanie zużycia paliwa. Start nastąpił w sobotę 25 września w godzinach popołudniowych. Wyjazd z miasta nie stanowił żadnego problemu ze względu na niewielki ruch i doskonałą, słoneczna pogodę, idealną dla kierowców i pojazdów. Od samego początku narzucono wysokie tempo podróży. Prędkościomierze obydwu aut nieustannie wskazywały 130-140 km/h. O ile w przypadku BMW była to prędkość „spacerowa”, o tyle niewielki silnik Transportera zmuszany był do sporego wysiłku.

Niemcy
Dzięki wyremontowanej autostradzie A4, dojazd do granicy zajął niespełna 1,5 godziny. Jej przekroczeniu towarzyszyło miłe uczucie przynależności do strefy Schengen. Wielogodzinne kolejki na granicy i uciążliwe kontrole są na szczęście już historią. Po przejechaniu 320 km przyszedł czas na pierwsze tankowanie.
W Niemczech oznakowanie stacji LPG nie jest tak czytelne jak u nas. Należy zatem bacznie przyglądać się mijanym obiektom i wypatrywać przyjaznego skrótu: LPG.

Stacja Shell, na której tankowane było paliwo, okazała się potrójnie przyjazna polskiemu kierowcy. Po pierwsze, cena: 61 eurocentów za litr autogazu to w przeliczeniu około 2,40 zł za litr - jest to nadal duża oszczędność w porównaniu do 6,20 zł za litr benzyny.

Pierwsze tankowanie gazu na stacjii sieci AVIA. Samoobsługa w Niemczech jest sprawą normalną. Gazeo.plPierwsze tankowanie gazu na stacjii sieci AVIA. Samoobsługa w Niemczech jest sprawą normalną.

Po wtóre: instrukcja tankowania w języku polskim. Potwierdza to tezę, że polscy kierowcy są częstymi i ważnymi klientami na stacjach gazowych w Niemczech. Polskojęzyczne napisy pomagają osobom mniej doświadczonym samemu zatankować samochód. W Niemczech, podobnie jak w większości krajów UE, obowiązuje samoobsługa. Warunkiem jest umieszczenie na dystrybutorze stosownej instrukcji, często w prostej formie graficznej.

Dwujęzyczna instrukcja tankowania LPGGazeo.plDwujęzyczna instrukcja tankowania LPG

Trzecim miłym zaskoczeniem były dwa rodzaje pistoletów do tankowania samochodów przy dystrybutorze: typu włoskiego i holenderskiego. Nie była zatem potrzebna żadna redukcja wkręcana w zawór tankowania. Pierwsze wyniki spalania były następujące: na pokonanie 320 km BMW zużyło 48 litrów autogazu, a VW Transporter 26,5 l oleju napędowego i 6 litrów LPG.

Kolejne etapy, odmierzane wizytami na stacjach paliw, okazały się dla kierowców i samochodów Zielonego Konwoju LPG bardzo wymagające. Mimo padającego deszczu, presja czasu wymuszała utrzymanie wysokiej prędkości podróżnej w okolicach 140-145 km/h. Taka jazda okazała się doskonałym sprawdzianem dla instalacji gazodiesla DEGAMIX w Transporterze. Przy jeździe wyłącznie na oleju napędowym, samochód rozpędzał się maksymalnie do 140 km/h, zaś po włączeniu instalacji gazowej prędkość wzrastała o ok. 10 km/h. Dodatkowa dawka gazu wyraźnie podnosiła osiągi w pełni załadowanego VW.

Francja

Dystrybutor autogazu na południu Francji. Po zapłaceniu, szlaban unosił sie w górę.Gazeo.plDystrybutor autogazu na południu Francji. Po zapłaceniu, szlaban unosił sie w górę.

Wczesnym rankiem 26 września Zielony Konwój LPG przekroczył granicę niemiecko-francuską. Od tej pory należało się przyzwyczaić do stacji z oznaczeniem GPL. Wspólną cechą charakterystyczną stacji gazowych, na których tankowały samochody Zielonego Konwoju we Francji i w Hiszpanii, było wyraźne oddalenie dystrybutorów autogazu od zabudowań stacji i parkingów samochodowych. Takie rozwiązanie wydaje się mocno przesadzone i wzbudza wyłącznie uśmiech politowania na twarzy, ale jak widać, każdy kraj boryka się z nienadążającymi za życiem przepisami. Cena autogazu w kraju wina i sera jest nieco wyższa niż w Niemczech, ale nawet 71 eurocentów za litr to nadal połowa ceny benzyny czy ON.

Czas na pierwszą próbę. Pomiar zużycia oleju napędowego bez wspomagania dawką gazu. Na przejechanie 204 km VW zużył 20,1 l ropy, za 26,76 euro. Średnie spalanie wyniosło zatem 9,85 l/100km. Kolejny pomiar z włączoną instalacja gazową i kolejne wyniki: średnie spalanie na dystansie 100 km wyniosło 7,5 l oleju napędowego i 2,5 litra LPG. Zachowała się zatem ilość zużytego paliwa, tyle że 25% ogólnie zużytego paliwa zastąpił o połowę tańszy autogaz. Warto wspomnieć, że żaden z kierowców jadących Transporterem nie stawiał na ekonomię podróży - liczył się tylko czas.

Oznaczenia stacji z autogazem, są we Francji mało widoczne.Gazeo.plOznaczenia stacji z autogazem, są we Francji mało widoczne.

W niedzielę po południu samochody dotarły do Lyonu, obowiązkowego przystanku w podróży Zielonego Konwoju LPG. Od tego miejsca auta jechały oddzielnie. Transporter musiał zaczekać na dodatkowego uczestnika projektu E-GIFT, który dołączyć miał do konwoju, zaś BMW ruszyło samotnie do Madrytu.

Hiszpania
Trasa Zielonego Konwoju LPG do Madrytu wiodła przez Barcelonę, dlatego granicę hiszpańską samochody przekraczały w górskiej miejscowości La Jonquera. Pireneje witały samochody długim, 4-kilometrowym i dosyć stromym podjazdem. Dla 100-konnego Transportera była to prawdziwa próba siły. Auto rozpoczęło podjazd z prędkością 120 km/h, a zakończyło mając na liczniku 90 km/h. Tak niewielki spadek prędkości możliwy był dzięki dawce LPG, która wyraźnie podniosła osiągi samochodu. Mimo „pedału w podłodze”, VW nie dymił z rury i nie wykazywał oznak przeciążenia. W czasie, gdy Transporter „walczył” w górach, pasażerowie BMW w przydrożnym hotelu regenerowali siły przed ostatnim etapem podróży - odcinkiem Saragossa-Madryt.

 David Tyler, Dyrektor Światowej Organizacji LPG w rozmowie z organizatorami projektu E-GIFT: Ewą Szumlak i Grzegorzem JarzyńskimGazeo.pl David Tyler, Dyrektor Światowej Organizacji LPG w rozmowie z organizatorami projektu E-GIFT: Ewą Szumlak i Grzegorzem Jarzyńskim


Możliwość wygłoszenia prezentacji na temat projektu E-GIFT i Zielonego Konwoju LPG przed członkami Światowej Organizacji LPG mobilizowała do krótkiego odpoczynku i szybkiego dotarcia do celu. Jedyną rzeczą, która psuła humor uczestnikom konwoju, był chroniczny brak stacji LPG na terenie Hiszpanii. Autogaz na Półwyspie Iberyjskim nie jest jeszcze popularny. Nieliczne stacje LPG są słabo oznakowane, a ich szukanie jest czasochłonne. Wysiłki w propagowaniu instalacji LPG skierowane są najczęściej do użytkowników flotowych. Coca Cola, Repsol czy korporacje taksówkarskie są w Hiszpanii najczęstszymi użytkownikami samochodów z instalacją LPG.

Madryt
Hiszpańska stolica przywitała uczestników konwoju wielokilometrowym korkiem. Mimo szerokich dróg szybkiego ruchu i bardzo dobrze zorganizowanej sieci drogowej, Madryt boryka się z typowymi problemami wielomilionowej aglomeracji o jednym z najwyższych w Europie stopni zaludnienia (ok. 500 osób/km2). Spowodowanego przez korek opóźnienia nie dało się nadrobić, dlatego prosto „z marszu” organizatorzy projektu E-GIFT - Grzegorz Jarzyński, prezes Elpigazu, pomysłodawca E-GIFT-u i przewodniczący komisji autogazu POGP oraz koordynator projektu, Ewa Szumlak - rozpoczęli prezentację, która przybliżała idee projektu oraz cele Zielonego Konwoju LPG.

Prezentacja projektu E-GIFT przed członkami WLPGGazeo.plPrezentacja projektu E-GIFT przed członkami WLPG

Po wyczerpującym poranku, samochód skierowano do jednej z nielicznych w Madrycie stacji LPG. Tak jak na stacjach napotkanych we Francji, dystrybutor zlokalizowano daleko od budynku. Ciekawostką było jednak to, że pistolet do tankowania zaopatrzono w niespotykane prawie nigdzie w Europie eurozłącze (tzw. euroconnector). System ten pozwala na komfortowe tankowanie gazu przez każdego, nawet przypadkowego użytkownika samochodu z instalacją LPG. Łatwość podłączania pistoletu i brak spotykanego w innych rozwiązaniach „odbicia” gazu (paliwo nie ucieka podczas odpinania zaworu) stawia euroconnector w roli najlepszego rozwiązania docelowego na wszystkich stacjach w UE.

Stacja BP w Madrycie. Po przejechaniu 2616 km, ostatnie tankowanie w ramach projektu E-GIFT. Gazeo.plStacja BP w Madrycie. Po przejechaniu 2616 km, ostatnie tankowanie w ramach projektu E-GIFT


Finałem tegorocznego projektu E-GIFT-u była prezentacja na forum komisji autogazu AEGPL oraz możliwość zaprezentowania reportażu z tegorocznej edycji E-GIFT-u i Zielonego Konwoju LPG podczas konferencji plenarnej poświęconej branży autogazu w Europie. Jednym z efektów polskiego przedsięwzięcia jest inicjatywa komisji autogazu AEGPL, aby wzorem Zielnego Konwoju LPG zorganizować zlot gwiaździsty do Brukseli, promujący LPG jako jedyne alternatywne, ekologiczne, dostępne od zaraz i tanie źródło zasilania samochodów.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wojciech Mackiewicz



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.