REKLAMA
09.08.2010

EcoTough - liczy się każda odrobina

Patrząc na nowe rozwiązania proponowane przez inżynierów, łatwo odnieść wrażenie, że żaden pomysł na oszczędzenie choćby kropli paliwa nie jest traktowany jak niegodny rozważenia. Konstruktorzy Federal-Mogul opracowali specjalną powłokę tłoków, która pozwala obniżyć spalanie o... 0,8%. Lepszy rydz niż nic!

REKLAMA
tłok z powłoką konwencjonalną (po lewej) i EcoTough - poziom zużycia po teście w przypadku tego drugiego jest widocznie niższyFederal-Mogultłok z powłoką konwencjonalną (po lewej) i EcoTough - poziom zużycia po teście w przypadku tego drugiego jest widocznie niższy


Nowa technologia opiera się na zasadzie, że im niższe tarcie wewnętrzne, tym efektywniejsza praca silnika i mniejszy apetyt na paliwo. Wymyślona w Federal-Mogul powłoka ma więc za zadanie obniżać opory powstające na styku pracujących tłoków i ścian cylindrów, przy okazji wpływając zbawiennie na trwałość tłoków i spowalniając tempo ich zużycia w toku eksploatacji. Według autorów, nowość - stworzona wyłącznie na potrzeby benzynowych jednostek napędowych - jest w pełni kompatybilna z obecnie produkowanymi blokami silnikowymi i możliwa do zastosowania „od ręki”, jako modyfikacja do wprowadzenia na bieżąco, bez konieczności czekania na zmianę pokoleniową i modyfikowania konstrukcji.

Cały „wic” polega oczywiście na odpowiedniej kompozycji powłoki wymyślonej w laboratoriach Federal-Mogul. Bez ujawniania szczegółów, producent zdradził, że zawiera ona środki smarne (zmniejszające tarcie) w formie stałej, takie jak grafit, dwusiarczek molibdenu (MoS2) i włókno węglowe. Technologia nadaje się do wdrożenia na masową skalę i charakteryzuje się mniejszą wrażliwością na niedokładności w procesie wstępnej obróbki elementów silnika, co owocuje ich polepszoną odpornością i minimalizacją rozbieżności w osiąganych parametrach pomiędzy teoretycznie takimi samymi egzemplarzami. Jednocześnie, powłoka EcoTough spełnia najwyższe standardy w dziedzinie ochrony środowiska i nie zawiera toksycznych rozpuszczalników.

Jak podaje producent, tłoki pokryte nową warstwą ochronną wytwarzają aż o 18% mniej tarcia na styku z gładziami cylindrowymi, co przekłada się na trzyprocentową redukcję tzw. strat pasożytniczych całego silnika (czyli pary, która idzie w gwizdek z powodu niskiej sprawności mechanicznej). Ostateczny efekt dla kierowcy to zużycie paliwa niższe 0,4 do 0,8% (czyli np. 0,03-0,06 l/100 km przy spalaniu rzędu 8 l/100 km), mniej CO2 z rury wydechowej oraz wolniejsze zużycie silnika - jak przekonują wynalazcy EcoTough, testy wykazały wyraźną poprawę po 50 rozruchach na zimno i podczas długotrwałej pracy z wysokim obciążeniem. Produkcja seryjna nowych tłoków już ruszyła, a jak podaje ich wytwórca, znalazły już one zastosowanie w popularnym modelu jednej z europejskich marek. W końcu jeżeli można oszczędzać, to dlaczego marnować okazję?




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Federal-Mogul



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.