REKLAMA
11.10.2017

EkoFlota 2017 - LPG na posterunku

W Warszawie odbyła się wystawa i konferencja EkoFlota 2017. Mimo że wydarzenie nastawione było na promocję samochodów zelektryfikowanych i w pełni elektrycznych, nie zabrakło także aut napędzanych dostępnym i przystępnym autogazem.
REKLAMA
Ford Focus EcoBoost LPGfot. gazeo.plBezpośredni wtrysk benzyny i turbodoładowanie dawno przestały być przeciwwskazaniami dla montażu instalacji LPG

EV na fali wznoszącej

Świat zachłysnął się samochodami elektrycznymi – są ciche, praktycznie bezobsługowe i nie emitują absolutnie żadnych spalin. Wszystko pięknie, ale – jak powiedział klasyk – ważne, żeby plusy nie przesłoniły nam minusów. A tych minusów nie jest wcale mało: niewielki zasięg, praktyczny brak infrastruktury do szybkiego ładowania (przynajmniej w Polsce, ale i gdzie indziej na świecie nie wygląda to różowo) i w dużej mierze wyłącznie pozorna przyjazność dla środowiska, bez względu nawet na pochodzenie energii służącej do ładowania akumulatorów. Na tym tle LPG prezentuje się bardzo korzystnie: jest przystępne i powszechnie dostępne, a produkcja samochodów nim napędzanych nie wymaga przekopywania planety wzdłuż i wszerz w poszukiwaniu rzadkich minerałów.

LPG dostępne tu i teraz

Taki też przekaz mieli dla zwiedzających targi EkoFlota 2017 przedstawiciele firm z branży autogazu – Prins Autogaz i Czakram. No, może nie mówili o metalach ziem rzadkich, ale o korzyściach finansowych dla firm i profitach dla środowiska naturalnego na pewno. Zresztą, posłuchajmy:

Ładowanie video...


Flotowcy dostrzegają zalety autogazu

Operatorzy flot w Polsce, owszem, dodają czasem do swoich parków firmowych samochody elektryczne, ale bardziej ze względów wizerunkowych niż praktycznych. Zdarza się, że firmy kurierskie działające w obrębie jednego miasta wożą niewielkie przesyłki pojazdami typu EV (znamy przykład z Nissanem Leafem w roli głównej), ale na szerszą skalę elektryfikacja na razie nie jest możliwa. Autogaz natomiast zyskuje w oczach zarządców flot, stopniowo wypierając rządzącego sektorem aut firmowych diesla. Na dłuższą metę żadne paliwo nie jest bowiem w stanie konkurować z LPG pod względem kosztów paliwa i serwisu.

Seat Ibiza MPI LPGfot. gazeo.plChętni na zakup Ibizy LPG powinni się pospieszyć - w salonach już pojawiają się egzemplarze modelu kolejnej generacji, do których na razie nie oferuje się instalacji gazowych

Więcej zalet niż wad

Instalacje gazowe dostępne są coraz częściej do samochodów nowych, co sprzyja zainteresowaniu nimi ze strony flot. Bez względu na to, czy systemy LPG montowane są przez producenta w fabryce czy przez dealera w przysalonowym serwisie, warunki gwarancji i interwały serwisowe pozostają takie same, jak w przypadku egzemplarzy jednopaliwowych, co sprawia, że auta pracują zgodnie ze swoim przeznaczeniem, bez dodatkowego czasu wymaganego na wykonanie czynności związanych z przeglądami. Wysoka bezawaryjność zarówno podzespołów układów zasilania gazem, jak i samych jednostek napędowych poddawanych konwersjom, stanowi dodatkową zachętę dla zarządców firmowych parków samochodowych przy podejmowaniu decyzji o zakupie modeli napędzanych LPG.

EkoFlota to impreza w pewnym sensie wybiegająca w przyszłość. Według większości prognoz, samochody elektryczne zawładną bowiem motoryzacją jutra, ale czy to oznacza, że imprezy dla branży flotowej powinny już dziś być poświęcone niemal w całości autom, które zamieniły oktany na elektrony? Nie twierdzimy, że nie należy ich promować, ale póki co na pewno nie w większym stopniu niż dużo bardziej praktyczne na co dzień auta z silnikami spalinowymi przystosowanymi do zasilania LPG – to one dowiozą nas do przyszłości.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: relacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.