REKLAMA
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 12
fot. gazeo.pl / Montaż instalacji gazowych w zakładzie w Tychach rozpoczyna się od zamontowania zbiornika LPG oraz zaworu tankowania. Zawór jest montowany pod klapką wlewu benzyny, co wymaga wykonania otworów. Tak montowany jest wlew gazu w Fiacie 500. W Lancii Ypsilon konstruktorzy Fiata poszli o krok dalej i przygotowali otwory do zamontowania zaworu tankowania poprzednie następne
24.10.2016

Fabryczny montaż systemów Landi Renzo w Tychach

Fabryczny montaż systemów Landi Renzo w Tychach fot. gazeo.pl

Uruchomienie sieci warsztatów Gas Specialist firmy Landi Renzo było okazją do zaprezentowania zakładu w Tychach, w którym firma w warunkach fabrycznych przystosowuje do zasilania LPG samochody powstające w pobliskiej fabryce Fiat Chrysler Automobiles Poland (FCA Poland).
REKLAMA
Zakład montażu instalacji LPG firmy Landi Renzo w Tychachfot. gazeo.plZakład montażu instalacji LPG firmy Landi Renzo w Tychach funkcjonuje od 2009 r.

Pierwszy raz montownię Landi Renzo w Tychach mieliśmy okazję odwiedzić w 2010 r. dzięki zaproszeniu ówczesnej firmy Fiat Auto Poland (FAP).

Wtedy odwiedziliśmy fabrykę (obecnie FCA Poland), gdzie na linii produkcyjnej powstawały Pandy CNG oraz wspomniany zakład firmy Landi Renzo, w którym Fiaty Panda poddawano konwersji na zasilanie LPG.

Od tego czasu w montowni w Tychach zaszło wiele zmian, uruchomiono nowe działy, których działanie mieliśmy okazję zobaczyć tym razem.

Należący do Landi Renzo zakład w Tychach działa od 2009 r., kiedy to firma stała się globalnym dostawcą systemów LPG dla firmy Fiat, obecnie FCA (Fiat Chrysler Automobiles).

W montowni w Tychach, na którą składa się hala i parking o łącznej powierzchni 8 tys. metrów kwadratowych pracuje obecnie 120 osób (po 60 na zmianę). Taki stan osobowy pozwala dostosować do zasilania LPG nawet 160 samochodów na dobę (80 na zmianę). Maksymalna wydajność zakładu to 240 samochodów, którą można osiągnąć uruchamiając 3 zmianę. Dobowy rekord zakładu w Tychach to 255 samochodów przystosowanych do zasilania LPG. W skali miesiąca zakład maksymalnie opuściło 3700 samochodów.

Warto wiedzieć

Od 2009 r. z zakładu Landi Renzo w Tychach wyjechało 133 600 samochodów dostosowanych do zasilania LPG.

Obecnie w zakładzie w Tychach gazowe układy zasilania LPG montowane są w dwóch modelach samochodów produkowanych w pobliskiej fabryce FCA Poland. Są to Fiat 500 oraz Lancia Ypsilon. Samochody dostosowane do zasilania LPG w Tychach trafiają głównie na rynek włoski. W związku z tym liczba konwertowanych w tyskim zakładzie pojazdów zależy od aktualnie obowiązujących we Włoszech promocji na samochody koncernu Fiat zasilane LPG .

Zakład jest podzielony na kilka działów zróżnicowanych pod kątem wykonywanych prac, choć wszystkie zajmują się produkcją na rynek OEM.

Stanowisko podmontażu w montowni Landi Renzo w Tychachfot. gazeo.plStanowisko podmontażu, na którym przygotowuje się poszczególne elementy do zamontowania w samochodzie, dzięki czemu sam montaż jest szybszy i w 100% powtarzalny

Zasadniczą działalnością zakładu w Tychach jest oczywiście montaż instalacji LPG w nowych samochodach dostarczanych z pobliskiego zakładu produkcyjnego FCA Poland. Oprócz tego w wydzielonych częściach obiektu w Tychach produkuje się wielozawory oraz uzbraja w nie zbiorniki LPG.

Jedno ze stanowisk montażowych wielozaworów Landi Renzofot. gazeo.plW czasie montażu oraz po jego zakończeniu wielozawór przechodzi szereg testów. Testowany jest zawór nadmiernego wypływu, zawór ogniowy i ręczny zawór roboczy. Po montażu ramienia z pływakiem sprawdzany jest zawór 80%. Tolerancja wynosi -5%, aby zapewnić prawidłowe wypełnienie zbiornika fazą ciekłą LPG. Szczelność wielozaworu jest sprawdzana z wykorzystaniem helu

Aby montaż instalacji LPG w samochodzie był wykonywany sprawnie, szybko i powtarzalnie wiele jej elementów jest przygotowywanych na specjalnych stanowiskach podmontażu.

Kompletuje się na nich reduktory z przewodami czy wyposaża w przewody gazowe listwy wtryskowe. W procesie podmontażu powstają także kształtowane miedziane przewody paliwowe LPG.

Pozwala to znacznie skrócić proces montażu instalacji w samochodzie.

Hala montażu instalacji gazowych jest oczywiście najważniejszą częścią tyskiego zakładu Landi Renzo. Montaż jest podzielony na 18 procesów.

Od dwóch lat w zakładzie w Tychach są montowane wielozawory. Wykorzystuje się je w montowanych w Tychach samochodach (Fiat 500 i Lancia Ypsilon) oraz wysyłane do fabryki Dacii i stosowane w modelach Sandero i Lodgy.

Najmłodszym klientem zakładu Landi Renzo jest Grupa PSA. Produkowane w Tychach wielozawory i wysokociśnieniowe przewody paliwowe LPG trafiają na linie produkcyjne Peugeota 208 i Citroena C3 Picasso.

W oddzielnym budynku kompletowane są zbiorniki. Są one wykorzystywane na miejscu w montowni oraz wysyłane do innych fabryk FCA w Europie. Zakład w Tychach uzbraja także zbiorniki LPG dla firmy Genaral Motors, która montuje instalacje gazowe Landi Renzo w samochodach Opel.

9 osób montuje 200 zbiorników na zmianę, co przy 3-zmianowym systemie pozwala na zmontowanie 600 zbiorników (rekord to 640 zbiorników na dobę i 11400 miesięcznie). Dotychczas tyski zakład Landi Renzo wyprodukował 280 tys. skompletowanych zbiorników LPG.

Warto wiedzieć

Przy montażu wielozaworów pracuje 5 osób. Maksymalna dobowa produkcja wielozaworów wynosi 220 sztuk (przy trzech zmianach 660). Dotychczas zakład opuściło 55 tys. wielozaworów.

Zakład montujący instalacje gazowe Landi Renzo w Tychach pracuje w oparciu o certyfikowane systemy jakości zgodne z ISO 9001 i ISO TS. W związku z tym wszystkie klucze używane w zakładzie produkcyjnym w Tychach są wzorcowane na określony moment dokręcania, a każde ich użycie jest rejestrowane w systemie w skojarzeniu z czynnością, w czasie której został on użyty. Dzięki temu w przypadku każdego powstającego w Tychach produktu możliwe jest odtworzenie jego historii produkcji i zidentyfikowanie osoby, która wykonywała daną czynność montażową.

Tyski zakład Landi Renzo robi wrażenie z uwagi na skalę produkcji i jej dostosowanie do potrzeb OEM. Podobne odczucia mieliśmy po odwiedzeniu fabryk i centrali firmy we Włoszech, co potwierdza, że Landi Renzo Polska to firma profesjonalna, reprezentująca bardzo wysoki poziom techniczny, oferująca produkty i technologie montażu zapewniające wysoką jakość, szczególnie ważną na rynku OEM.

Posłuchajcie jeszcze co miał do powiedzenia dyrektor zakładu Landi Renzo w Tychach - Jacek Woliński.

 

Ładowanie video...



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Landi Renzo, relacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.