REKLAMA
28.03.2010

Fiat Automobiles - najniższa w Europie emisja dwutlenku węgla

Wśród najbardziej popularnych marek w Europie, Fiat Automobiles okazał się producentem, który osiągnął najniższą średnią wartość emisji dwutlenku węgla w samochodach sprzedanych w 2009 r. Średnia wartość emisji w samochodach koncernu wyniosła 127,8 g/km, rok wcześniej (2008) Fiat zwyciężył z wynikiem 133,7 g/km. Tegoroczny sukces jest trzecim z rzędu wyróżnieniem w zestawieniu marek o najniższej emisji CO2.

REKLAMA
Zwiększenie produkcji samochodów zasilanych paliwami gazowymi (LPG i CNG) ma duże znaczenie dla ograniczania emisji CO2FiatZwiększenie produkcji samochodów zasilanych paliwami gazowymi (LPG i CNG) ma duże znaczenie dla ograniczania emisji CO2


Lista najbardziej przyjaznych dla środowiska marek w 2009 r. wygląda następująco:

1.Fiat (127,8 g/km),
2.Toyota (130,1 g/km),
3.Peugeot (133,6 g/km),
4.Renault (137,5 g/km),
5.Citroen (137,9 g/km),
6.Ford (140,0 g/km),
7.Opel/Vauxhall (148,9 g/km),
8.Volkswagen (150,4 g/km),
9. Audi (160,9 g/km),
10.Mercedes (176,4 g/km).

Nowy silnik zasilany gazem ziemnym o pojemności skokowej 1,4 dm3 (70 KM, 104 Nm), spełniający wymagania Euro5 będzie stosowany w nowym Doblo i PandzieFiatNowy silnik zasilany gazem ziemnym o pojemności skokowej 1,4 dm3 (70 KM, 104 Nm), spełniający wymagania Euro5 będzie stosowany w nowym Doblo i Pandzie

Równie dobrze wypadła cała Grupa Fiata, która także okazała się pierwszą w rankingu z wynikiem 131,0 g/km, przed Toyotą, PSA, Renault-Nissan i Hyundai-Kia. W grupie za sukces odpowiada głównie marka Fiat. Trzeba jednak wspomnieć o Alfie Romeo, która osiągnęła najwyższą globalną redukcję emisji CO2 (średnio 18,3 g/km na każdy sprzedany pojazd) przy sprzedaży blisko 110 tys. samochodów.

Do tak doskonałego wyniku przyczynił się bardzo duży wzrost wykorzystania metanu do napędu samochodów Fiat. Samochody zasilane gazem ziemnym są dostępne w ofercie firmy od ponad 10

Najnowszy dwucylidrowy silnik TwinAir (0,9 dm3, 85 KM), wykorzystujący technologię zmiennego wzniosu zaworów dolotowych MultiAir znajdzie zastosowanie już w 2010 r. w Fiacie 500. Jego wersja z turbodoładowaniem osiąga moc 105 KM w wersji benzynowej. Obecnie trwają badania nad silnikiem bifuel, zasilanym benzyną lub mieszaniną CNG i wodoruFiatNajnowszy dwucylidrowy silnik TwinAir (0,9 dm3, 85 KM), wykorzystujący technologię zmiennego wzniosu zaworów dolotowych MultiAir znajdzie zastosowanie już w 2010 r. w Fiacie 500. Jego wersja z turbodoładowaniem osiąga moc 105 KM w wersji benzynowej. Obecnie trwają badania nad silnikiem bifuel, zasilanym benzyną lub mieszaniną CNG i wodoru


lat. W ciągu tego okresu sprzedano ponad 350 tys. samochodów zasilanych CNG, co stawia włoskiego producenta na pierwszym miejscu w rankingu pojazdów na gaz ziemny z ofertą obejmującą 7 modeli (osobowych i użytkowych).
Na sukces w rankingu najniższej emisji z pewnością ma także wpływ coraz szersza gama pojazdów przystosowywanych fabrycznie do zasilania LPG. Są wśród nich zarówno samochody Fiat, jak i Alfa Romeo oraz Lancia.

Kolejnym krokiem w kierunku zmniejszenia emisji jest ograniczanie pojemności skokowych silników. Przykładem może być nowy,

Zgodnie ze swoją filozofią Fiat inwestuje w rozwój klasycznych silników spalinowych. Przykładem jest technologia MultiAir, w której zmienny wznios zaworów dolotowych zapewnia bardziej efektywne spalanie a tym samym niższą emisjęFiatZgodnie ze swoją filozofią Fiat inwestuje w rozwój klasycznych silników spalinowych. Przykładem jest technologia MultiAir, w której zmienny wznios zaworów dolotowych zapewnia bardziej efektywne spalanie a tym samym niższą emisję


dwucylindrowy silnik Twin-Air, debiutujący na salonie w Genewie w marcu 2010 r. Będzie on dostępny już we wrześniu 2010 we Fiacie 500. Przy pojemności skokowej 900 cm3, jednostka napędowa osiąga moc 85 KM, a emisja dwutlenku węgla wynosi jedynie 95 g/km. Dla nas najistotniejsze jest to, że silnik będzie produkowany w fabryce FPT w Bielsku Białej.

Co ciekawe, Fiat nie zajmuje się rozwijaniem napędów hybrydowych, choć takie samochody w wersjach mocno studialnych były prezentowane, również w Polsce. Ograniczenie emisji jest osiągane poprzez dokonywanie zmian w konstrukcji klasycznych silników spalinowych, np. technologia Multiair stosowana w silnikach benzynowych. Dzięki nowemu elektro-hydraulicznemu systemowi sterowania zaworami (zmienny wznios), zapewnia ona zoptymalizowanie procesu spalania w każdych warunkach przy obniżonej emisji CO2 o maksymalnie 25%.

Fiat inwestuje również w systemy pozwalające poddać analizie nasze umiejętności prowadzenia samochodu (eco:Drive). Doskonaląc technikę jazdy można znacznie obniżyć zużycie paliwa a tym samym emisję CO2FiatFiat inwestuje również w systemy pozwalające poddać analizie nasze umiejętności prowadzenia samochodu (eco:Drive). Doskonaląc technikę jazdy można znacznie obniżyć zużycie paliwa a tym samym emisję CO2


Wszystkie działania w zakresie konstrukcji silników i downsizingu można połączyć z systemem Start&Stop, który został wprowadzony do gamy silników spełniających wymagania Euro 5. W warunkach jazdy miejskiej, dzięki jego zastosowaniu, przy dużym udziale pracy jednostki napędowej na biegu jałowym (wtedy układ Start&Stop wyłącza silnik) średnie obniżenie zużycia paliwa wynosi nawet do 12%.

Obok rozwiązań technicznych, Fiat wprowadza również systemy mające na celu wyczulenie użytkowników na świadome i ekologiczne wykorzystanie samochodu. Legło to u podstaw opracowania systemu eco:Drive. Aplikacja dostępna na stronie internetowej Fiata umożliwia analizę danych zbieranych w czasie jazdy przez system Blue&Me zamontowany w każdym samochodzie. Dzięki temu każdy z użytkowników może przeanalizować styl swojej jazdy. Przez zmianę zachowań za kierownicą można zoptymalizować zużycie paliwa, a tym samym ograniczyć emisję CO2 w samochodzie. Od momentu rozpoczęcia sprzedaży (październik 2008), aplikację pobrało z Internetu około 100 tys. użytkowników. Ocenia się, że regularnie korzysta z niej blisko 35 tys. kierowców. Przyczyniło się to ograniczenia emisji CO2 o prawie 3000 ton.
Od niedawna system jest dostępny dla menedżerów flot pod nazwą eco:Drive Fleet, który umożliwia skuteczniejsze zarządzanie parkiem samochodów, zachowując jednak łatwość użytkowania wersji „cywilnej”.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Fiat



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.