REKLAMA
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
fot. Fiat / Fiaty Freemont obsługiwały wyścig Tour de Pologne poprzednie następne
20.07.2012

Fiat Freemont na LPG w Tour de Pologne

Fiat Freemont na LPG w Tour de Pologne fot. Fiat

Fiat testuje kolejny samochód, który być może już niedługo rozszerzy gamę pojazdów włoskiej marki zasilanych gazem płynnym. Fiat Freemont z silnikiem benzynowym V6 o pojemności 3,6 l, bo nim mowa, wyposażony w instalację Tartarini jechał w obsłudze wyścigu Tour de Pologne.
REKLAMA
Silnik V6 w komorze silnikowej gazowego Fiata Freemontfot. Auto Gaz ŚląskKomora silnikowa gazowego Freemonta. Poza sterownikiem niewiele więcej można dostrzec

Widlasta szóstka jest jedyną benzynową jednostką napędową Freemonta i reprezentuje chryslerowską rodzinę silników Pentastar (pamiętajmy, że Fiat Freemont to Dodge Journey). Inne silniki stosowane w Freemoncie są produktami Fiat PowerTrain.

Silniki Pentastar są widlastymi 6 cylindrowymi jednostkami napędowymi z dwoma wałkami rozrządu na każdej z głowic, które napędzają w sumie 24 zawory. Zastosowany w Freemoncie silnik, którego pojemność skokowa wynosi 3604 cm3 osiąga moc 206 kW (280 KM) przy 6350 obr./min. oraz maksymalną wartość momentu obrotowego 342 Nm przy 4350 obr./min.

Sterownik i listwy wtryskowe

Adaptacji tego potężnego silnika na zasilanie gazowe dokonano z wykorzystaniem podzespołów firmy Tartarini. Zastosowano sterownik elektroniczny Evo01 dedykowany do silników 5-, 6- i 8-cylindrowych współpracujący z układem OBD silnika. Wykorzystując sygnały wtryskiwaczy benzynowych uruchamia on w odpowiednim momencie i na odpowiedni czas dwie potrójne listwy wtryskowe Tartarini Evo08G, a kontrolowanie w czasie rzeczywistym korekt OBD pozwala na bardzo precyzyjny dobór czasów wtrysku gazu tak, aby silnik pracował tak jak przy zasilaniu benzyną.

Reduktor-parownik

Gaz odparowuje w dwustopniowym reduktorze Tartarini RP05/G, którego wydajność pozwala na zasilanie silników o mocach do 350 KM. Na drodze z reduktora do listew wtryskowych znajduje się filtr fazy gazowej FGM03, także produkcji firmy Tartarini.

Zawór tankowania Fiata Freemontfot. Auto Gaz ŚląskZawór tankowania umieszczono w zderzaku. Pod nim widoczny fragment zbiornika gazu

Zbiornik gazu

Cała instalacja jest zasilana ze zbiornika zamontowanego pod samochodem, w miejscu gdzie znajduje się dostępne za dopłatą (350 zł) koło zapasowe (standardowo samochód ma zestaw do naprawy ogumienia). Zastosowano toroidalny zbiornik LPG (średnica 600 mm, wysokość 190 mm) o pojemności geometrycznej w zależności od zastosowanej wersji 39 lub 44 l.

Podsumowanie

Liczymy, że samochód pomyślnie przejdzie fazę testów i niebawem pojawi się w ofercie salonów Fiat, a w następnej edycji Tour de Pologne nagrodą dla zwycięzcy będzie już wersja LPG. Biorąc pod uwagę to, że średnie zużycie paliwa benzynowego Freemonta podawane przez producenta wynosi 11,3 l/100 km, a w mieście blisko 16 l/100 km zastosowanie alternatywnego układu zasilania gazem jest jak najbardziej wskazane.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Fiat, Auto Gaz Śląsk



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.