REKLAMA
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 30
fot. gazeo.pl / Wtryskiwacze Dragon firmy LPGTECH poprzednie następne
12.03.2012

GasShow 2012 - puls branży

GasShow 2012 - puls branży fot. gazeo.pl

W dniach 7-8 marca odbyła się w Warszawie trzecia edycja Międzynarodowych Targów GasShow. Mimo krótkiej historii imprezy, widać wyraźnie jej dynamiczny rozwój. Z roku na rok GasShow staje się coraz ważniejszą imprezą branży gazowej w Europie. Produktowe premiery, przegląd oferty branży LPG/CNG oraz możliwość prowadzenia spotkań biznesowych stanowią o sile polskiej imprezy targowej.
REKLAMA

Liczba chętnych do udziału w targach firm była tak duża, że organizator zdecydował się wykorzystać do przygotowania stoisk obszerne foyer przed wejściem do głównej hali. Ponad 150 wystawców z całego świata zaprezentowało swoją ofertę na ponad 4600 m2 powierzchni wystawienniczej. Tegoroczna edycja została po raz pierwszy zorganizowana w środku tygodnia, lecz mimo pewnych obaw o frekwencję, zwiedzający dopisali, szczególnie pierwszego dnia targów. Według szacunków organizatora, tegoroczną ekspozycję obejrzało ok. 5 tys. gości.

fot. gazeo.plPrzed halą zgromadzono wiele samochodów, w tym także sporo pojazdów użytkowych

Robert Łapiński, organizator GasShow 2012, powiedział: „Targi są nieustannie na  wyraźniej fali wznoszącej. Widać dużo nowych firm z całego świata, co świadczy o sile i potencjalne polskiego rynku. Cieszy nas bardzo pozytywne nastawienie wystawców do targów. Z roku na rok przygotowują oni coraz ciekawszą i bardziej urozmaiconą ofertę oraz prezentują ją w coraz bardziej atrakcyjny sposób”.

W tym roku równocześnie z GasShow odbywały się targi Autoservice Expo, które zgromadziły firmy prezentujące wyposażenie warsztatowe. Ta nowa inicjatywa  wydaje się ciekawą propozycją, biorąc pod uwagę to, że wśród zwiedzających liczną grupę stanowią przedstawiciele zakładów zajmujących się montażem i obsługą systemów zasilania gazowego.

Jak zwykle na targach zaprezentowano wiele nowości, wśród których znalazły się sterowniki, wtryskiwacze oraz inne komponenty wykorzystywane w instalacjach gazowych.

Sterowniki

fot. gazeo.plSterownik STAG-4 Q-Box

Na stoisku AC zaprezentowano kilka nowych produktów, wśród których z pewnością najważniejszą jest sterownik STAG-4 Q-Box, zbudowany w oparciu o nową platformę sprzętową, z nowym, wydajnym 32-bitowym procesorem. Jest to  konstrukcja, na której w przyszłości będą opierać się inne sterowniki firmy AC. Obecnie debiutuje podstawowy model, w przyszłości mający być oferowany w coraz bardziej zaawansowanych wersjach. Sterowniki Q-Box będą produkowane równolegle z dotychczas oferowanymi STAG-ami, których produkcja będzie wygaszana w miarę wprowadzania nowych wersji Q-Boxa.

fot. gazeo.plSterownik Zenit Pro

Zenit Pro jest urządzeniem nowej generacji w porównaniu z poprzednimi sterownikami oferowanymi przez firmę AG Centrum. Nowy sterownik umożliwia komunikację w z układem EOBD, dotrysk benzyny w razie potrzeby i zapewnia pełną diagnostykę systemu. Ze sterownika wyeliminowano przekaźniki – teraz także elektrozawory są kontrolowane przez elementy półprzewodnikowe. Dzięki temu można bardzo precyzyjnie kontrolować pracę wtryskiwaczy benzynowych i dotrysk benzyny, jeśli silnik tego wymaga.

fot. gazeo.plSystem GFI EZ Pro

Nowy sterownik został zaprezentowany przez App Studio s.c. Agis P12, bo tak nazwano nowy produkt różni się od oferowanego dotychczas sterownika OBD CAN większą liczbą protokołów, które można odczytywać z magistrali OBD.

W ofercie firmy Auto Gaz Holandia w związku z przejęciem firmy GFI Control Systems przez MTM, posiadającego prawa do znaku towarowego BRC, pojawiły się nowe systemy zasilania gazowego EZ Start i EZ Pro, które z założenia mają być tańsze. Pierwszy z nich służy do zasilania silników maksymalnie 4-cylindrowych, EZ Pro może obsługiwać silniki do 8 cylindrów, korzystając przy tym z korekt układu EOBD pojazdu. Nowa rodzina sterowników łódzkiej firmy KME obejmuje trzy urządzenia: Nevo do silników 4-cylindrowych, Nevo Plus do silników 4-, 6- i 8-cylindrowych oraz Nevo Pro ze zintegrowanym adapterem OBD, bez konieczności korzystania z dodatkowego komponentu. Z założenia sterowniki mają być łatwe w konfiguracji i szybkie w montażu, a także współdziałają z nowym przełącznikiem rodzaju zasilania, który oprócz informacji o rodzaju używanego paliwa wyświetla różne kody z informacjami dla użytkownika oraz warsztatu. Przełącznik może informować o zbliżających się przeglądach instalacji gazowej. Dostęp do sterowników Nevo może być ograniczony dla osób postronnych przez konieczność wprowadzenia hasła przy łączeniu się z komputerem serwisowym.

fot. gazeo.plSterownik Landi One

Na stoisku Landi Renzo Polska zaprezentowano produkty firmy Landi, która po latach nieobecności wraca z dwoma nowymi sterownikami: One i Prime. Oba sterowniki obsługują silniki 3- lub 4-cylindrowe. Według przedstawicieli Landi Renzo, systemy Landi mają plasować się pomiędzy flagową marką, jaką jest Landi Renzo, a pozycjonowaną nieco niżej Lovato.

fot. gazeo.plLitewski sterownik Tamona TGstream

Litewski producent sterowników Tamona zaprezentował rodzinę swych produktów do instalacji sekwencyjnych. Żaden z nich nie korzysta z sygnałów układu EOBD, jednak wyższe modele (Progas-6, TGstream-4 i TGstream-6) są wyposażone w system automatycznego korygowania składu mieszanki zgodnie z wynikami zebranymi przez mapę DNK (Dwie Niezależne Korekty). Jak twierdzi producent, jest to o wiele lepsze rozwiązanie w porównaniu z komunikacją z systemem EOBD z uwagi na znacznie większą szybkość reakcji. DNK działa w czasie pracy silnika, dostosowując parametry pracy układu gazowego do  nastaw układu benzynowego.

Na stoisku polskiego przedstawiciela Tartarini, firmy Auto Gaz Śląsk, zaprezentowano uproszczoną wersję sterownika Evo 01, który debiutował rok temu, oznaczoną jako Young. Sterownik jest pozbawiony komunikacji z systemem EOBD pojazdu, dzięki czemu cały system zasilania gazowego jest tańszy.

fot. gazeo.plNowy reduktor AC R02 (do 150 KM)

Reduktory

Na stoisku AC zaprezentowano dwa nowe reduktory przeznaczone do silników o mocach 150 i 250 KM, o bardzo dobrych parametrach termicznych i dużej stabilności ciśnienia. Co ciekawe, są to reduktory, w których nie zintegrowano elektrozaworów gazowych. Jest to podyktowane względami obsługowymi – ponieważ reduktory montowane są często w miejscach trudno dostępnych, wymiana filtra fazy ciekłej byłaby bardzo skomplikowana. W przypadku tych reduktorów, elektrozawór można umieścić w dogodnym z punktu widzenia obsługi instalacji miejscu lub „zintegrować” go z reduktorem za pomocą sztywnej złączki.

fot. gazeo.plReduktor Drago firmy Elpigaz

Bardzo ciekawy reduktor zaprezentował gdański Elpigaz. Reduktor-parownik o handlowej nazwie Drago bazuje na znanym od dłuższego czasu urządzeniu Fiore Forte. Jest to jedyny zaprezentowany na GasShow reduktor, którego aluminiowy korpus jest kształtowany w procesie obróbki plastycznej. Jest on odkuwką zamkniętą wykonanymi z tworzywa sztucznego pokrywami. W procesie kucia uzyskuje się znaczne zagęszczenie materiału, bardzo istotne z punktu widzenia szczelności oraz intensywności wymiany ciepła. Ponadto taki sposób kształtowania w dużej mierze eliminuje czasochłonną i kosztowną obróbkę mechaniczną. Reduktor jest przeznaczony do silników o mocach do 160 KM.

fot. gazeo.plSłoweński reduktor G-1

Kolejnym godnym uwagi reduktorem był słoweński G-1, który jest określany mianem elektronicznego. Nie jest wyposażony w membranę – kontrola ciśnienia wyjściowego jest realizowana elektronicznie, dzięki czemu jest ono stabilne, a opatentowany układ wymiany ciepła powoduje, że wydajność tego reduktora pozwala na zasilanie silników o mocy do 260 kW (354 KM). Reduktor jest zintegrowany z elektrozaworem gazowym i czujnikiem ciśnienia (MAP sensor).

fot. gazeo.plWtryskiwacz Barracuda firmy Alex

Na GasShow premierę miał także reduktor firmy Pitec. Urządzenie występuje w dwóch wersjach: Imola, służącej do zasilania silników o mocy do 270 KM, oraz Nardo, do jednostek napędowych o mocy do 400 KM. Reduktor Nardo jest wyposażony w układ kompensacji uwzględniający ciśnienie panujące w listwie wtryskowej, dzięki czemu nie jest on wrażliwy na jego spadki powstające np. w wyniku zanieczyszczenia filtra fazy gazowej.

Wtryskiwacze

fot. gazeo.plWtryskiwacz Agis firmy App Studio

Wśród wtryskiwaczy gazowych także znalazło się kilka nowości. Jedną z najważniejszych był wtryskiwacz Barracuda opracowany przez firmę Alex. Inspiracją do powstania Barracudy stały się niewątpliwie wtryskiwacze Keihin oraz Hana, których trwałość obrosła już legendą. W polskim wtryskiwaczu zastosowano najlepsze materiały, pozwalające na uzyskanie żywotności, którą producent gwarantuje przez 100 tys. km przebiegu (500 mln cykli). Najtrudniejszy był dobór odpowiedniej mieszanki gumowej na uszczelnienia i elementy odbojowe. Oprócz odporności na paliwo, mieszanki takie muszą charakteryzować się odpornością na skrajne (ujemne i bardzo wysokie) temperatury. Elementy ruchome wtryskiwacza mają bardzo małe masy, dzięki czemu jest on bardzo szybki (czas otwarcia 1,9 ms).

fot. gazeo.plWtryskiwacz WGs

Nowy wtryskiwacz zaprezentowano także na stoisku App Studio. W wykonanej z tworzywa sztucznego obudowie mieści się lekki element zamykający i otwierający przepływ odparowanego gazu. Budowa wtryskiwacza uwzględnia warunki atmosferyczne panujące w naszym kraju. Przeprowadzone przez producenta testy potwierdziły bardzo dobre zachowanie się wtryskiwaczy w okresie zimowym.

Biuro Doradcze Plus zaprezentowało wtryskiwacze WGs. Ich cechą szczególną są niewielkie rozmiary pozwalające na montaż bezpośrednio na dyszach w kolektorze dolotowym. Niewielkie masy elementów ruchomych oraz brak sprężyn (zamknięcie następuje na skutek oddziaływania ciśnienia gazu) zapewniają bardzo szybkie otwarcie – od 0,92 do 1,32 ms w zależności od wydajności (35 KM/cyl.).

fot. gazeo.plZbiornik LPG dostarczany przez STAKO dla koncernu VW

LPGTECH pokazał wtryskiwacze Dragon, także bardzo szybkie (czas otwarcia 1,5-1,8 ms, zamknięcie – 0,8 ms) oraz trwałe. Producent gwarantuje ich prawidłowe działanie w okresie 2 lat lub 100 tys. km przebiegu. Wtryskiwacze występują w trzech wersjach wykonania, jako listwy 2-, 3- lub 4-sekcyjne.

Zbiorniki

Ostatnie zmiany w firmie STAKO, związane z włączeniem jej w struktury firmy Worthington, otwierają przed słupskim producentem nowe możliwości, a przede wszystkim wiele nowych rynków. Umożliwi to rozwinięcie produkcji kompozytowych zbiorników CNG, tym bardziej, że Amerykanie nie mieli w ofercie kompozytowych zbiorników CNG-3. Obecnie trwa proces certyfikacji zbiorników kompozytowych na rynkach amerykańskim i kanadyjskim. Związanie się z amerykańskim producentem otwiera także tamtejsze rynki dla produkowanych w Słupsku zbiorników LPG (Worthington dotychczas nie oferował samochodowych zbiorników autogazu).

Firma Irene od jakiegoś czasu przeżywała trudne chwile. Znalazł się jednak podmiot (Stener), który przejął jej zobowiązania i wykorzystując technologię, park maszynowy, obiekty i homologację Irene kontunuuje produkcję samochodowych zbiorników LPG. Firma sprzedaje zbiorniki poza granicami kraju (w Tajlandii, Niemczech, na Węgrzech, w Słowenii, Grecji, Czechach, na Słowacji), a obecnie trwa certyfikacja zbiorników w Japonii.

Gazodiesel. Coraz większa liczba producentów zaczyna dostrzegać możliwość zaistnienia w ciężkim transporcie, gdzie powszechnie stosowane są duże jednostki napędowe o zapłonie samoczynnym. Zastąpienie części dawki oleju napędowego tańszym LPG przyczynia się do zmniejszenia kosztów eksploatacji i zmniejszenia emisji (szczególnie cząstek stałych) w takich silnikach. Swoje systemy prezentowali Car-Gaz (Solaris Diesel), Elpigaz (DegaMix)…
 

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski, Piotr Złoty, Wojciech Mackiewicz
źródło: relacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.