REKLAMA
25.02.2018

Gazowa miłość nie rdzewieje

Kiedy przedstawiciele koncernów samochodowych mówią o przyszłości w kontekście ekologicznym, jak jeden mąż (może z wyjątkiem szefa Fiata) wspominają o autach elektrycznych, żaden zaś nie zająknie się na temat LPG czy CNG. Włoski rynek zaś wie swoje...
REKLAMA
Stacja paliw oferująca LPG we Włoszechfot. gazeo.plSkoro paliwa gazowe są we Włoszech łatwo dostępne i tanie, nic dziwnego, że kierowcy je kochają

Włochy i długo nic

Nie ma wątpliwości, że Włosi lubią samochody o napędzie alternatywnym – spośród wszystkich tego typu pojazdów sprzedanych w Unii Europejskiej w 2017, niemal ¼ (dokładnie 24,1%) znalazła nabywców właśnie w słonecznej Italii. Popyt zresztą rośnie, bowiem w porównaniu z rokiem 2016 na Półwyspie Apenińskim liczba chętnych na inne źródła napędu niż benzyna i olej napędowy wzrosła o 24%. Jak bardzo Włochy górują nad innymi krajami, widać po zestawieniu miejsc 2-5 pierwszej piątki:

  • Wielka Brytania – 12,6% całkowitej sprzedaży europejskiej;
  • Niemcy – 12,4%;
  • Francja – 11,4%;
  • Norwegia (raj dla samochodów elektrycznych) – 8,7%.

Pod prąd – dosłownie i w przenośni

Procenty mogą być tu nie dość wymowne, więc zamieńmy je na konkretne liczby: spośród 953355 aut o napędzie alternatywnym, jakie znalazły nabywców w UE w 2017 r., 230010 sprzedano we Włoszech. Rzecz w tym, że kiedy inne kraje stawiają na hybrydy i samochody elektryczne, Włosi trwają przy paliwach gazowych – LPG i CNG, co zapewnia im tak znaczącą przewagę. Nic w tym zresztą dziwnego, wszak używają autogazu i sprężonego metanu od dziesięcioleci, mają w pełni rozbudowaną infrastrukturę do konwertowania, serwisu i tankowania, a także znają gazową technikę i mają do niej zaufanie.

Paliwa gazowe rządzą!

Nie ulega wątpliwości, że LPG i CNG walnie przyczyniły się do uzyskania przez Włochy tak dobrego rezultatu na tle innych krajów Starego Kontynentu – 161785 spośród 206667 (a więc 78,7%!) pojazdów napędzanych gazowymi paliwami sprzedano właśnie tam. To oznacza, że ze wszystkich alternatywnie napędzanych aut we Włoszech 70,3% miało instalacje LPG lub CNG. A co z tak promowanymi ostatnio samochodami elektrycznymi? W całej Europie znalazło się na nie w 2017 r. 287270 chętnych (co stanowi wzrost o 38,7% względem roku 2016 i 30,1% całkowitej sprzedaży aut o napędzie alternatywnym w roku 2017), ale Włosi kupili z tej liczby tylko 4827 egzemplarzy, co i tak jest rezultatem niemal dwukrotnie lepszym niż ten sprzed roku. Pojazdy na prąd stanowiły zatem w 2017 r. tylko 0,2% całego włoskiego rynku nowych samochodów i tylko 2,1% sektora napędów alternatywnych. Hybrydom powiodło się lepiej – sprzedano ich 63398 (wobec 460418 w całej Unii), ale i tak pozostały daleko w tyle za autogazem i gazem ziemnym.

Chętnym zachęty niepotrzebne

Wszystko to działo się w warunkach braku jakichkolwiek zorganizowanych przez władze dopłat do zakupu samochodów z napędem alternatywnym. Jedyne wsparcie finansowe oferowane jest kierowcom, którzy zdecydują się konwertować auta używane spełniające normy Euro 3 i 4 na napęd gazowy, ewentualnie dealerzy we własnym zakresie proponują klientom zniżki za oddanie w rozliczeniu starych pojazdów. Można także liczyć na ulgi podatkowe, dzięki którym utrzymanie samochodu zasilanego inaczej niż benzyną czy olejem napędowym kosztuje jeszcze mniej. Wygląda więc na to, że Włochy – jako kolebka gazowej motoryzacji – pozostają w sezonie 2017 również jej pępkiem.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: La Repubblica



gazeo.pl 2007-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.