REKLAMA
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
fot. Fiat / Fiat 500 Cult poprzednie następne
08.03.2014

Gazowe nowości Fiata w Genewie

Gazowe nowości Fiata w Genewie fot. Fiat

Podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie zadebiutowały nowe wersje znanych już samochodów koncernu Fiat. Zaprezentowane wersje Fiata 500 i Lancii Ypsilon są dostępne także z silnikami zasilanymi paliwami gazowymi.
REKLAMA

W przypadku Fiata 500, który okazał się przebojem eksportowym włoskiego koncernu (od początku produkcji w 2007 r. sprzedano już ponad 1 mln 200 tys. egzemplarzy z czego 75% poza granicami Włoch) w Genewie pokazano wersje z roku modelowego 2014 z tegoroczną nowością jaką jest Fiat 500 Cult. Samochód ten oprócz zmian stylistycznych (m.in. nowe wersje kolorystyczne) ma np. innowacyjny zestaw wskaźników Magneti Marelli, system głośnomówiący Blue&Me z bluetooth oraz automatyczną klimatyzację.

Fiat 500 Cultfot. FiatFiat 500 Cult

Jedną z wersji silnikowych dostępnych w Fiacie 500 Cult jest 69-konny silnik o pojemności skokowej 1,2 w odmianie bifuel (benzyna-LPG). Biorąc po uwagę to, że Fiat określa wersję Cult jako flagową odmianę modelu 500 (dostępną także jako kabriolet) zastosowanie w tym samochodzie jednostki napędowej zasilanej LPG jest jednoznacznym dowodem na to, że włoska marka traktuje to paliwo na równi z klasycznymi nośnikami energii (benzyną i olejem napędowym) stosowanymi w samochodach.

Kolejnym modelem samochodu pochodzącym z koncernu Fiat, dostępnym z dwoma silnikami zasilanymi paliwami gazowymi jest Lancia Ypsilon, która w wersji Elefantino zadebiutowała podczas Salonu Samochodowego w Genewie.

Podobnie jak w przypadku Fiata 500 do Ypsilona Elefantino przygotowano nowe kolory nadwozia, wnętrza i tapicerki oraz akcenty stylistyczne np. w postaci "słonika" na pokrywie bagażnika.

Spośród pięciu wersji silnikowych można wybrać dwie gazowe jednostki napędowe. Jedną z nich jest zasilana metanem (gazem ziemnym) wersja silnika TwinAir, która zdobyła tytuł Best Green Engine of the Year 2013. Z pojemności skokowej 0,9 l, dzięki zastosowaniu turbodoładowania silnik osiąga moc 80 KM i charakteryzuje się emisją dwutlenku węgla na poziomie 86 g/km.

Lancia Ypsilon Elefantinofot. FiatLancia Ypsilon Elefantino

W porównaniu z wersją benzynową gazowa odmiana silnika TwinAir ma dodatkowe wtryskiwacze metanu zamontowane w zmienionym kolektorze dolotowym, zmieniony sterownik elektroniczny, zmienione materiały gniazd zaworowych, które są także inaczej ukształtowane (inna geometria).

Oprócz silnika zasilanego metanem dostępna jest także jednostka napędowa zasilana LPG. Silnik o mocy 69 KM, który jest określany w materiałach Lancii jako 1,2 FIRE Evo II LPG to ta taka sama jednostka napędowa jak we Fiacie 500 Cult.

W ofercie Fiata nie znajdziemy samochodów elektrycznych i hybrydowych. Włoski producent konsekwentnie promuje samochody zasilane paliwami gazowymi (LPG i CNG), traktując te rozwiązania jako najbardziej dopracowane, powszechnie dostępne i oferujące znakomite parametry ekologiczne, które idą w parze z korzyściami ekonomicznymi przy zachowaniu osiągów na takim samym poziomie jak na benzynie.

Dzięki powszechnemu stosowaniu alternatywnych paliw gazowych średnia emisja CO2 samochodów Fiat wynosi nieco powyżej 120 g/km, podczas gdy europejskie uregulowania, które zaczną obowiązywać w 2015 r. przewidują normę do 130 g/km. Jak widać konsekwentna polityka promowania napędów gazowych daje oczekiwane rezultaty.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Fiat



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.