REKLAMA
06.08.2012

Głos branży w sprawie jakości autogazu

Opublikowany jakiś czas temu przez UOKiK raport o jakości paliw skłonił nas do oddania głosu przedstawicielom branży autogazu tak, aby mogli oni wypowiedzieć się na temat paliwa, które charakteryzuje się najmniejszym odsetkiem nieprawidłowości wśród wszystkich paliw silnikowych.
REKLAMA

To bardzo ważna wiadomość dla blisko 2,8 mln użytkowników pojazdów zasilanych LPG będąca z pewnością zasługą odpowiedniego prawa regulującego parametry jakościowe autogazu oraz dystrybutorów i producentów, którzy to paliwo oferują.

Nie określaliśmy ram wypowiedzi poprzez zadawanie konkretnych pytań, chcieliśmy aby dotyczyły one jakości LPG oraz budzących kontrowersje metod badań niektórych parametrów autogazu, których wyniki pomimo stosowania odpowiednich procedur ich oceny i tak są bardzo subiektywne. Przedstawione wypowiedzi zawierają także treści promocyjne, mniej lub bardziej wyraźne, ale to zrozumiałe, przecież dystrybutorzy gazu nie prowadzą działalności charytatywnej.

Gwarancją jakości autogazu jest stała współpraca stacji z jednym dużym i uznanym dostawcą.

Autogaz jest produktem bardzo konkurencyjnym i mniejsze podmioty w celu poprawy rentowności biznesu sięgają po tańsze, nie do końca przebadane produkty, które później oferują stacjom.

Na taki proceder pozwalają sami klienci – właściciele stacji. Część z nich nie docenia stałej współpracy z jednym dostawcą autogazu, a wręcz przeciwnie, współpracuje z kilkoma dostawcami.

Każdy z dostawców legitymuje się przy dostawie świadectwem jakości. W przypadku kontroli jakości na stacji, właściciel nie jest w stanie pociągnąć do odpowiedzialności za złą jakość paliwa żadnego z dostawców – ponieważ nie jest w stanie stwierdzić, który gaz nie był autogazem.

Nasi stali klienci nie mają takich problemów.

Zbigniew Dekajło, Kierownik Sprzedaży Hurtowej i Autogazu, Gaspol

Niestety niektórzy właściciele stacji postępują w taki właśnie sposób, co w konskwencji uderza w nich samych, ponieważ nie są w stanie okreslić dostawcy LPG niezgodnego z wymaganiami.

Dariusz Bratoń, Prezes Zarządu Novatek PolskaPrzeprowadzona w 2011 roku losowa kontrola jakości gazu LPG wykazała nieprawidłowości w przypadku 2,35 proc. sprawdzonych próbek (rok wcześniej było to 3,72 proc.). Ta pozytywna zmiana wynika między innymi z postępującej zmiany w strukturze operatorów na polskim rynku autogazu, bowiem stale rośnie udział dużych stacji sieciowych, na których klient ma dostęp do pełnej oferty najwyższej jakości produktów i usług. Dzisiaj w rękach operatorów sieci znajduje się już 60% stacji i jest to tendencja silnie wzrostowa. Jak można się domyślać, w tym samym czasie maleje liczba niezależnych stacji LPG, tzw. wolnostojących, a to właśnie ich najczęściej dotyczą nieprawidłowości. W ostatnim roku zamknięto około 200 takich punktów sprzedaży, a część z tych likwidacji to właśnie efekt kontroli jakości, przeprowadzonych przez Inspekcję Handlową.

W przypadku złej jakości autogazu najczęstsze naruszenia dotyczyły dwóch parametrów – zawartości siarki i korodującego działania gazu LPG. Warto nadmienić, iż korozja może powodować uszkodzenia silnika poprzez szybsze zużywanie jego elementów. Dlatego też właściciele stacji powinni szczególnie ostrożnie podchodzić do tego problemu i zaopatrywać się wyłącznie u godnych zaufania i sprawdzonych dostawców. Ponadto warto zwrócić uwagę na pochodzenie gazu, bowiem na rynku dostępny jest zarówno rafineryjny gaz LPG, jak i ten naturalnego pochodzenia, który z uwagi na sposób powstania posiada stabilne parametry jakości i znacznie niższy poziom zawartości siarki – z reguły poniżej 30 mg/kg.

Biorąc pod uwagę liczbę operatorów hurtowych dostarczających gaz na stacje LPG na pewno w wielu przypadkach to właśnie po ich stronie leży wina za złą jakość. W dobie drogich paliw każda oszczędność jest pokusą, dlatego też wielu dostawców decyduje się na obniżanie kosztów poprzez mieszanie gazu jakościowego z tańszym. Jak pokazują statystyki, raczej nie warto stosować tej strategii chyba, że ktoś prowadzący dzisiaj stacje LPG nie wiąże z tym biznesem przyszłości. Co ważne, takie nieetyczne działanie odbija się negatywnie na opinii o całej branży, dlatego też w interesie nas wszystkich jest to, aby eliminować z rynku nieuczciwych graczy.

Nasz rynek to ponad 5900 stacji i pomimo widocznej konsolidacji sieci oraz postępującego spadku ilości stacji należy podkreślić, że ich standard stale rośnie i jak widać z raportu UOKiK zmniejsza się również liczba wykrywanych nieprawidłowości. Zmienia się również profil klienta – dzisiaj tankujący autogaz to często posiadacze drogich samochodów, którzy oprócz atrakcyjnej ceny biorą także pod uwagę aspekt ekologiczny. Uważam więc, że perspektywy rynku gazu płynnego, zwłaszcza pochodzenia naturalnego, są optymistyczne.

Dariusz Bratoń, Prezes Zarządu Novatek Polska Sp. z o.o.

Prezes firmy Novatek słusznie zwraca uwagę na niską zawartość siarki w oferowanym paliwie. Dzięki temu emisja związków siarki z silników zasilanych LPG ulega zmniejszeniu i nie dochodzi do korozyjnego ich oddziaływania na wnętrze jednostek napędowych i układów wydechowych.

. Dobre wyniki raportu UOKiK z kontroli jakości paliwa LPG w 2011 r. i od początku bieżącego roku to przede wszystkim zasługa wiodących firm z branży gazu płynnego, które w krótkim czasie, ponosząc duże koszty, dostosowały swoje procedury by zapewnić spełnienie obowiązujących przepisów prawnych i normatywnych. Dotyczy to zwłaszcza wprowadzenia przez kontrahentów kontroli jakości na wszystkich etapach logistycznych, ze szczególnym uwzględni…
 

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Orlen Gaz, Novatek Polska, Gaspol



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.