REKLAMA
27.09.2013

Inteligentne akumulatory trakcyjne Bosch

Przeszkodą w codziennym korzystaniu z samochodów elektrycznych są cały czas niedoskonałe akumulatory, które nie oferują jeszcze optymalnej wydajności i trwałości. Firma Bosch jest zaangażowana w kilka projektów mających na celu zoptymalizowanie parametrów baterii trakcyjnych.
REKLAMA

Jednym z nich jest IntLiIon (inteligentne koncepcje magistral danych dla akumulatorów litowo-jonowych w samochodach elektrycznych i hybrydowych), wspierany przez niemieckie ministerstwo edukacji i badań. W projekt oprócz ministerstwa zaangażowane są dwa przedsiębiorstwa (Robert Bosch GmbH, które jest koordynatorem projektu i spółka Pro Design Electronic GmbH) oraz dwie szkoły wyższe (Instytut technologii w Hanowerze - KIT oraz szkoła wyższa z tego samego miasta). Wspólne działanie ma na celu opracowanie inteligentnego systemu sterowania pracą akumulatora, który pozwoli na zwiększenie mocy, bezpieczeństwa, i żywotności pojazdów elektrycznych i hybrydowych.

Koncepcyjny samochód elektrycznyfot. BoschRobert Bosch GmbH angażuje się w wiele projektów związanych z rozwojem betarii trakcyjnych, czego dowodem jest zawarte w połowie 2013 r. porozumienie o współpracy z japońskimi firmami GS Yuasa International Ltd. oraz Mitsubishi Corporation

Podstawą takiego systemu ma być innowacyjna metoda transmisji danych (danych pomiarowych i sygnałów sterujących) Power Line Communication z wykorzystaniem obwodu elektrycznego baterii trakcyjnej. Metoda ta pozwoli wyeliminować dodatkowe, kosztowne okablowanie wykorzystywane do przesyłu danych, które dotychczas było stosowane w batariach trakcyjnych.

System nadzorujący pracę każdego z ogniw, których liczba w baterii trakcyjnej dochodzi do 100 ma zwiększyć efektywność sterowania i nadzoru nad całym akumulatorem. Jeśli jedno z ogniw baterii nie będzie pracowało z najwyższą efektywnością będzie można je wymienić bez konieczności wymiany całego akumulatora. Dzięki temu oszczędza się cenne surowce wykorzystywane do budowy baterii, obniżając przy tym koszty.

Budżet projektu IntLiIon wynosi 4,3 mln euro. Dotacja niemieckiego ministerstwa edukacji i badań w wysokości 2,5 mln euro jest częścią planu działań  "Energooszczędna i bezpieczna elektromobilność” (STROM 2) w ramach programu "IKT 2020 - badania na rzecz innowacji” realizowanego przez rząd niemiecki. Jego celem jest wypromowanie Niemiec jako wiodącego dostawcy technologii dla elektromobilności oraz wkład w stworzenie przyszłościowych koncepcji mobilności.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Bosch



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.