REKLAMA
23.07.2012

Katarzyna Rutkowska (Prezes AC S.A.) - strategia nowych wyzwań

Ogłoszenie współpracy pomiędzy polskim oddziałem Mitsubishi a firmą AC w zakresie montażu instalacji STAG do fabrycznie nowych egzemplarzy modelu Colt jest jednym z najważniejszych wydarzeń w branży autogazu tego lata. Po raz pierwszy krajowe instalacje LPG trafiać będą pod maski nowych samochodów wyjeżdżających z salonów dealerskich. Jak ocenia to prezes zarządu AC S.A. – Katarzyna Rutkowska?
REKLAMA

gazeo.pl: Gratuluję nawiązania współpracy z Mitsubishi Motor Poland. Jako pierwsi wprowadzacie na krajowy rynek dealerski polską instalację autogazu. Tym samym złamaliście dotychczasowy monopol firm zagranicznych. Skąd pomysł na taki krok?

Katarzyna Rutkowska, Prezes Zarządu AC S.A.fot. AC S.A.Katarzyna Rutkowska, Prezes Zarządu AC S.A.

Katarzyna Rutkowska, Prezes Zarządu AC S.A.: To nie tyle pomysł, co konsekwencja realizowanej od lat strategii spółki. Podczas wielu lat obecności na rynkach – krajowym i zagranicznych – daliśmy się poznać jako rzetelny producent i stabilny partner biznesowy, który kieruje się jasno określonymi i przejrzystymi zasadami. Wiarygodności dodaje nam też fakt, iż jako jedyna polska spółka z naszej branży jesteśmy notowani na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Dbałość o ciągły rozwój i wysoką jakość produktów, stosowanie innowacyjnych rozwiązań i nowoczesnych technologii, partnerskie warunki współpracy czy też dobry serwis i indywidualne traktowanie każdego klienta to zasady, którymi się kierujemy, na bazie których budujemy naszą pozycję rynkową i które – jak widać – wiele znaczą w świecie biznesu. Stąd też jesteśmy naturalnym partnerem i dostawcą naszych systemów zasilania autogazem dla profesjonalnych partnerów, w tym Mitsubishi Motor Poland. A czy przełamaliśmy przy tym panowanie firm zagranicznych? Takie kontrakty na naszym krajowym rynku szczególnie cieszą, jednakże to nie są nasze pierwsze doświadczenia z rynkiem pierwotnym. Prowadzimy już takie projekty w Azji, np. z marką Hyundai. Spółkę AC należy rozpatrywać w wymiarze międzynarodowym, a nie lokalnym.

Co okazało się największym wyzwaniem?
Wyzwanie to może nie jest najlepsze słowo. Jako twórca, producent i dostawca instalacji gazowych jesteśmy znani z konsekwencji w działaniu. Wszystkich naszych klientów i partnerów biznesowych traktujemy z należytym szacunkiem – oferujemy produkty o najwyższych standardach jakości i niezawodności, a relacje opieramy na wzajemnym zaufaniu. Dotyczy to zarówno wielkiego koncernu, jak i niewielkiego warsztatu w dalekim zakątku Polski. Jedni i drudzy jako nasi klienci otrzymują produkty pochodzące z tej samej linii produkcyjnej i indywidualne podejście do swoich potrzeb. Zdajemy sobie sprawę, iż renomowani producenci samochodów z uwagą wybierają kontrahentów. To dla nas bardzo ważne, że tak duży koncern, jakim jest Mitsubishi, wybrał nasze systemy. Decyzja o nawiązaniu współpracy z AC S.A. była podyktowana przede wszystkim naszym doświadczeniem, świetnym serwisem, jakością oferowanych rozwiązań oraz rozbudowanym zapleczem produkcyjno-badawczym. Nasze produkty spełniają surowe kryteria stawiane przez największe koncerny motoryzacyjne. Nawiązanie współpracy z Mitsubishi Motor Poland jest kolejnym potwierdzeniem naszej wiarygodności biznesowej i wiodącej pozycji na krajowym rynku instalacji autogazu.

Czy kontrakt wpłynie na Wasze działania produkcyjne i strategię rozwoju?
Ten kontrakt jest wynikiem naszej strategii rozwoju. Nasze bogate doświadczenie w zakresie projektowania i produkcji samochodowych instalacji gazowych oraz silna pozycja na rynku wtórnym pozwalają nam wyjść z ofertą na rynki pierwotne, tj. fabrycznego i 0-kilometrowego montażu samochodowych instalacji gazowych. Pragniemy rozwijać tę część naszej działalności. Kryteria stawiane przez branżę motoryzacyjną są najsurowsze, a wybór partnera poprzedzony jest głęboką analizą i stanowi dowód zaufania dla jego wyrobów. Stąd też to i dla nas stymulacja do ciągłego doskonalenia nie tylko produktu, ale i procesu produkcyjnego. Stale inwestujemy w rozwój infrastruktury produkcyjnej i badawczej. Ostatnim naszym osiągnięciem jest wybudowanie Centrum Badawczo-Rozwojowego, by nasi konstruktorzy mieli dostęp do najnowocześniejszych narzędzi pracy, a wyroby przechodziły rygorystyczne testy przed wypuszczeniem na rynek.

Firma AC jest także eksporterem instalacji LPG i CNG. Jak oceniacie Państwo nasz rynek na tle innych państw?
Działamy na ponad 30 rynkach na całym świecie i obserwujemy rosnące zainteresowanie autogazem. W ostatnich latach Polska niezmiennie pozostawała europejskim liderem, jeśli chodzi o wykorzystywanie autogazu. Spośród ponad 18 mln samochodów osobowych zarejestrowanych w naszym kraju, ponad 2,6 mln napędzanych jest LPG, a to oznacza, że co siódmy samochód wykorzystuje autogaz jako alternatywne paliwo silnikowe. Pod względem liczby aut zasilanych LPG wyprzedza nas jedynie Turcja. Rynek autogazu w Polsce jest niewątpliwie dojrzały. Mamy dobrze rozwiniętą infrastrukturę – ponad 5,7 tys. stacji tankowania – a nastawienie kierowców jest przyjazne. Podobnie jest w Turcji, Korei Południowej, Włoszech, Indiach czy Rosji. Pozostałe kraje odrabiają jeszcze swoje lekcje z wykorzystywania autogazu jako najoszczędniejszego i najbardziej proekologicznego paliwa transportowego, ale postępy są widoczne. Z roku na rok przybywa samochodów zasilanych LPG w wielu krajach. Niecodziennego przyspieszenia doświadcza grecki rynek autogazu, gdzie zanotowano ponad stuprocentowy wzrost zapotrzebowania na to paliwo. Oczywiście skala konsumpcji nie jest ogromna, ale podkreśla to ogólną tendencję do inwestowania w paliwo gazowe jako remedium na szalejące ceny paliw konwencjonalnych i postępujący kryzys gospodarczy. Natomiast jeżeli chodzi o gaz ziemny, to niestety Polska jest jeszcze na początku drogi. Powszechniejsze zastosowanie gazu ziemnego będzie możliwe tylko w przypadku zbudowania nowej, a zarazem lepszej infrastruktury dystrybucyjnej. Prognozy mówiły o docelowym udziale gazu ziemnego na poziomie 2% w 2010 roku, na rok 2015 przewiduje się nasycenie 5-proc. To niewielkie liczby, zwłaszcza na tle krajów Ameryki Łacińskiej czy Bliskiego Wschodu, gdzie przeważająca liczba samochodów zasilana jest właśnie gazem ziemnym. Liczę, że projekt wydobycia naszego naturalnego bogactwa – gazu łupkowego – znacząco wzmocni udział CNG wśród paliw.

Czy możemy spodziewać się kolejnych kontraktów z krajowymi importerami samochodów?
AC S. A. zamierza rozwijać współpracę w zakresie fabrycznego i pofabrycznego montażu instalacji gazowych w samochodach. Prowadzimy kolejne rozmowy w celu nawiązania współpracy, przy czym nie skupiamy się tylko na rynku krajowym. To bardzo perspektywiczny rynek, ponieważ niestabilne ceny innych paliw skłaniają klientów do wyboru samochodów napędzanych alternatywnymi źródłami energii, takimi jak LPG i CNG. Rozwija się oferta producencka i dealerska – przybywa aut zasilanych autogazem. Ponieważ nasze produkty spełniają surowe kryteria stawiane przez największe koncerny motoryzacyjne, naszą ambicją jest, by systemy STAG pojawiły się w kolejnych salonowych markach i modelach samochodów. Obecnie nasze działania intensyfikujemy w obszarze dealerów samochodów. Na rynku polskim jest to już kilkadziesiąt punktów różnych marek, które montują nasze instalacje w nowych samochodach.

Zatem czekamy i życzymy kolejnych sukcesów.
Dziękuję bardzo i deklaruję, że będziemy się starać udowodnić, iż polskie firmy dużo znaczą w branży autogazu i nie mają kompleksów wobec międzynarodowych koncernów.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wojciech Mackiewicz
źródło: AC S.A.



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.