REKLAMA
15.06.2017

Korea uwolniona! No, prawie...

Choć Korea Południowa jest jednym z największych rynków autogazu na świecie, nadal nie można tam – poza ściśle określonymi przypadkami – kupić samochodu napędzanego LPG do użytku prywatnego. To się jednak może wkrótce zmienić...
REKLAMA
Tankowanie autogazu na stacji paliw w Koreifot. auto-gas.netCzy złote czasy autogazu w Korei powrócą? Na to się zanosi

Rok 2016 zamknął się liczbą dokładnie 2 185 114 zarejestrowanych w Korei samochodów zasilanych autogazem. To 10% wszystkich jeżdżących tam pojazdów, a więc całkiem dużo, choć od kilku lat wartość ta spada zamiast rosnąć – względem 2015 r. „pogłowie” stopniało o 90 tys. sztuk. Dzisiejsza pozycja Korei jako autogazowej potęgi jest więc w dużej mierze następstwem olbrzymiego boomu z lat 1999-2002, kiedy to liczba gazowych samochodów na drogach uległa podwojeniu. Teraz natomiast trzeba być niepełnosprawnym lub taksówkarzem, by kupić auto napędzane LPG. Wprawdzie ograniczenia częściowo zniesiono, ale teraz lokalna branża działa na rzecz ich całkowitego anulowania.

Zdaniem Koreańskiej Organizacji Gazu Płynnego, utrzymywanie regulowanego rynku niczemu już nie służy. Szkodzi natomiast lokalnej gospodarce, która musi polegać na importowanej ropie naftowej, mimo że kraj dysponuje znacznymi pokładami łupkowego gazu ziemnego, z którego można produkować (poprzez oczyszczanie metanu z naturalnie występujących w nim propanu i butanu) wystarczające dla pokrycia własnego zapotrzebowania ilości LPG. Jego hurtowe przechowywanie również nie stanowi problemu, dlatego branża postuluje zniesienie ograniczeń nałożonych na autogaz lata temu. Po ich usunięciu paliwo to mogłoby przeżyć w Korei drugą młodość.

Poluzowanie nazbyt ścisłych regulacji przyniosłoby także korzyści w wymiarze ekologicznym – Korea od dawna boryka się z problemem nadmiernej emisji zanieczyszczeń, przede wszystkim cząstek stałych. LPG pomogłoby w prosty sposób uporać się z tą kwestią i najwyraźniej jest wola polityczna, by pchnąć sprawę naprzód – kandydaci w nabierającym rozpędu wyścigu po fotel prezydencki obiecują zmienić obowiązujące prawo na korzyść autogazu, a ministerstwa środowiska, transportu i finansów zjednoczyły siły i już utworzyły grupę roboczą, której celem jest poprawienie istniejących przepisów odnośnie wykorzystania LPG i dostępu do niego. Pierwsze efekty prac tej specjalnej jednostki międzyresortowej są spodziewane już pod koniec czerwca 2017 r. Poinformujemy Was o nich, gdy tylko dotrą do nas odpowiednie informacje.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Korea Times, auto-gas.net



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.