REKLAMA
24.04.2017

LPG - Wyjątkowa Energia 2017: nie tylko Polska

Organizowana przez POGP konferencja LPG – Wyjątkowa Energia jest zawsze okazją do zaprezentowania najnowszego raportu rocznego, podsumowującego stan polskiego rynku gazu skroplonego, ale przecież wydarzenie ma charakter międzynarodowy...
REKLAMA

Rynek polski jest dla nas najważniejszy, bo nasz, ale choćby na zasadzie ciekawostki warto przyjrzeć się czasem bliższej i dalszej zagranicy, by dowiedzieć się, jakie mechanizmy stosowane są w różnych częściach świata do napędzania wzrostu i rozwoju sektora LPG, zwłaszcza zaś autogazu. Czasem z takich obserwacji płyną zaskakujące wnioski, np. jakim cudem wyrośliśmy na taką potęgę gazu płynnego, skoro naszą branżę wiąże tyle przepisów, zobowiązań i ograniczeń.

Adam Lewandowski, Faerber Gasfot. gazeo.plRynek niemiecki osiągnął rekordowy poziom w latach 2012-13 i od tego czasu dołuje, czekając na nowy impuls do rozwoju

W Niemczech, czyli tuż „za miedzą”, wielomilionowe zabezpieczenia na poczet ewentualnych kar i niezapłaconych podatków (a takie wprowadzono u nas bardzo niedawno) są czymś zupełnie nieznanym (mieszanie propanu i butanu lub ich mieszanin o różnych proporcjach nie jest uznawane za produkcję). Mało tego, firmy obracające LPG na rozliczenie się z zobowiązań względem fiskusa mają nie pięć, a co najmniej 30 dni (zaś w praktyce 60, bo 99,9% firm ma status zaufanego podatnika). Opłata zapasowa nie istnieje, obowiązuje też jednolita stawka VAT na gaz bez względu na zastosowanie (19%), co redukuje pole do nadużyć podatkowych.

Różne u naszych zachodnich sąsiadów są natomiast stawki akcyzy – LPG do celów grzewczych objęte jest stawką 60,6 euro/t, autogaz natomiast 180,32 euro/t. I tutaj dochodzimy do przyczyny kurczącego się mimo przejrzystej sytuacji prawnej rynku pojazdów zasilanych gazem. Otóż powyższa stawka akcyzy została zagwarantowana tylko do 31 grudnia 2018 r., a potem, o ile niemiecki parlament nie zdecyduje się utrzymać jej na preferencyjnej wysokości, wzrośnie do 409 euro/t, co przełożyłoby się na podniesienie ceny detalicznej na stacjach o ok. 15 centów za litr. To nie zachęca kierowców do konwersji, choć nie tylko to.

Problemem jest także relatywnie niska dostępność systemów LPG do samochodów z silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny (a tych jeździ w Niemczech więcej niż w Polsce, ponieważ park samochodowy jest tam znacznie młodszy niż po naszej stronie granicy), a także ogólna niechęć Niemców do naruszania fabrycznego stanu pojazdów – wielu kierowców wyznaje filozofię, że skoro dany samochód nie zjechał z taśmy montażowej z instalacją gazową, to najwyraźniej producent nie dopuszcza możliwości zamontowania w nim takowej. To wszystko sprawia, że po osiągnięciu rekordowej wartości 500 tys. gazowych aut w latach 2012-13 niemiecki rynek nie rozwija się w kierunku przekroczenia okrągłego miliona, lecz kurczy. Jak na ironię, w Niemczech jest więcej stacji LPG niż w Polsce – ok. 7000 – mimo że potencjalnych klientów mają one ponad sześć razy mniej niż w naszym kraju.

O więcej na temat sytuacji na rynku niemieckim zapytaliśmy Adama Lewandowskiego z działającej w Hamburgu firmy Faerber Gas.


Ładowanie video...


Mehmet Uras, Aygazfot. gazeo.plTurcja wydaje się niedoścignionym wzorcem dla innych rynków autogazu, zwłaszcza pod względem udziału samochodów napędzanych LPG w całym parku aut osobowych

Stagnacja zaczyna dotykać także światowego hegemona autogazu, czyli Turcję. O ile można mówić o stagnacji w przypadku kraju, gdzie 40% wszystkich samochodów osobowych ma zamontowane systemy LPG, liczba bezwzględna konwertowanych aut na drogach przekracza 4,3 mln, a co roku przez ręce montażystów przewija się 200-300 tys. kolejnych. Rzecz w tym, że przy tym poziomie nasycenia nie bardzo da się pójść jeszcze wyżej, a coraz więcej kierowców (w tym taksówkarzy, do tej pory bezwzględnie wiernych autogazowi) ulega czarowi diesla. Co nie znaczy, że branża się nie broni – wręcz przeciwnie.

W mediach regularnie pojawiają się kampanie sławiące zalety LPG, paliwo można zatankować na większości stacji w kraju (10 tys. spośród 13 tys. obiektów ogółem, a więc infrastruktura jest ogromna), a renomowane warsztaty mogą przystąpić do specjalnego klubu, dzięki czemu klienci od razu wiedzą, że mają do czynienia z zakładem godnym zaufania. Przy relacji ceny autogazu do ceny benzyny na poziomie 36% na razie chętnych nie brakuje, ale może tak być, że najlepsze czasy (w latach 1999-2016 zużycie autogazu wzrosło ośmiokrotnie – z 400 tys. do 3,2 mln t rocznie) turecka branża LPG ma już za sobą. A przecież w dalszym ciągu pozostaje na drugim miejscu pod względem zużycia autogazu, za niezmiennie dzierżącą palmę pierwszeństwa Koreą Południową (3,7 mln t rocznie). Po piętach Turcji depcze z kolei Rosja, gdzie roczne zapotrzebowanie na LPG do napędu silników przekracza już 3 mln t. Polska, z niespełna 1,7 mln t, jest piąta, a nieznacznie wyprzedza nas Tajlandia.

Dynamiczne wzrosty pozostają domeną rynków młodych, dopiero rozwijających się. Najlepsze wyniki notują więc: Hiszpania, Tadżykistan, Uzbekistan, Estonia, Bangladesz, Ukraina czy USA. W ostatnich dwóch spośród tych krajów przybyło, odpowiednio, 500 i 650 stacji tankowania. W Rosji przybyło 400, w Uzbekistanie 280. Silna niegdyś Australia straciła natomiast 400 punktów. W Polsce ubyło 40, ale to tylko efekt znikania małych stacyjek „w polu” i pojawiania się autogazu na obiektach koncernowych – z 5420 stacjami i tak mamy doskonale rozwiniętą infrastrukturę. Ogólnie na świecie sieć tankowania LPG wzrosła z 73 do 75 tys. punktów.

W sposób naturalny wiąże się to z coraz większą liczbą samochodów zasilanych paliwem gazowym. W latach 2014-15 przybyło ich w skali globalnej aż milion, do ponad 26 mln łącznie (z czego ponad 18,5 mln jeździ po drogach Europy i Eurazji). Znaczące wzrosty notują wciąż rynki dojrzałe, jak Turcja, Włochy czy Polska (odpowiednio, 195, 167 i 68 tys. egzemplarzy), ale prawdziwe wrażenie robią rynki wschodzące: Ukraina (+400 tys.), Uzbekistan (+222 tys.), Grecja (+100 tys.) czy Tadżykistan (+50 tys.). Najwięcej aut na gaz jest wciąż w Turcji (4,3 mln), Rosji (3 mln), Polsce (2,9 mln) i Korei Południowej (2,4 mln), na miejsce piąte awansowały zaś Indie (2,3 mln). Dalsze lokaty zajmują Włochy (2,2 mln), Ukraina (2 mln) i Tajlandia (1,2 mln).

LPG - Wyjątkowa Energia 2017fot. gazeo.plZainteresowanych słuchaczy nie brakowało, ale czy przesłanie konferencji w dostatecznym stopniu przekazywane jest na zewnątrz?

Niewielki Hongkong góruje natomiast w nietypowej statystyce sprzedaży autogazu w przeliczeniu na jedną stację – każdy obiekt (spośród zaledwie 67 funkcjonujących w sumie) sprzedaje tam średnio prawie 5000 ton paliwa rocznie, czyli ok. 2,5 raza więcej niż w następnych w kolejności Wietnamie i Korei Południowej. Jedna hongkońska stacja obsługuje średnio 330 samochodów, a każde auto zużywa rocznie ponad 14,5 t autogazu, czyli niemal dziewięciokrotnie więcej niż w Korei.

Dane przedstawione podczas konferencji LPG – Wyjątkowa Energia 2017 pokazują kilka rzeczy. Po pierwsze, autogaz ma się świetnie i nie tylko nie jest w odwrocie, ale wręcz w ujęciu globalnym pozostaje daleki od powiedzenia ostatniego słowa – potencjał dla dalszego rozwoju jest wciąż ogromny. Z drugiej strony, przykład Niemiec uzmysławia, jak wiele dla wzrostu sektora LPG jako paliwa silnikowego znaczy odpowiednia polityka podatkowa – kierowcy nie zdecydują się na porzucenie benzyny i oleju napędowego na rzecz autogazu nie mając pewności, że w dłuższej perspektywie im się to opłaci. Mamy nadzieję, że decydenci śledzą tego typu wydarzenia i podejmują właściwe kroki, by zapewnić sektorom LPG w swoich krajach nieskrępowany rozwój. Z pewnością powinni!

Na koniec zapraszamy do posłuchania wypowiedzi Kristen Mueller z Argus Consulting na temat najważniejszych czynników warunkujących wzrost rynku autogazu oraz sytuacji na rynku USA.


Ładowanie video...

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: POGP, WLPGA, materiały prelegentów



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.