REKLAMA
21.01.2013

LPG na świecie 2012 - WLPGA szacuje

Jak co roku, Światowa Organizacja Gazu Płynnego przygotowuje szczegółowy raport podsumowujący kolejny rok w branży LPG. Nim będzie on gotowy, poprosiliśmy Davida Tylera, dyrektora WLPGA, o nakreślenie wstępnej, bardzo ogólnej wersji tego opracowania. Wiemy już, jaki dla gazu skroplonego był rok 2012 – dowiedz się i Ty!
REKLAMA
David Tylerfot. WLPGADavid Tyler w Hongkongu, podczas Asia Autogas Summit 2012

Już od 10 lat autogaz jest najdynamiczniej rozwijającym się sektorem rynku LPG na świecie. Mimo że stanowi zaledwie 9% globalnej sprzedaży skroplonego propanu-butanu (przy zużyciu wynoszącym 23 mln ton w 2012 r.), autogaz pozostaje trzecim najpopularniejszym paliwem samochodowym – po benzynie i oleju napędowym – wprawiającym w ruch ponad 17 mln samochodów na wszystkich kontynentach, w tym 9 mln w samej Europie (z czego niemal 2,8 mln w Polsce!). Ocenia się, że liczby te będą nadal rosły w 2013 r.

WLPGA ocenia, że udział autogazu w globalnym rynku paliw będzie sukcesywnie rosnąć. Ma się to dokonać za sprawą lobbingu uprawianego przez branżę wobec władz Unii Europejskiej oraz rządów poszczególnych krajów Wspólnoty i mającego przekonywać do prowadzenia stabilnej i korzystnej dla autogazu polityki fiskalnej. Sektor LPG zamierza także zachęcać producentów samochodów do wprowadzania do sprzedaży nowych modeli napędzanych gazem oraz wspierać producentów instalacji gazowych w ich działaniach na rzecz tworzenia nowoczesnych i przystępnych systemów LPG. Wsparcie będzie także udzielane osobom odpowiedzialnym za tworzenie infrastruktury tankującej, by była ona stale rozwijana i unowocześniana.

Zdaniem Davida Tylera, przyszłość autogazu rysuje się w jasnych barwach także za sprawą rozwoju nowych technologii oraz zakrojonych na szeroką skalę konwersji. Po pierwsze, coraz popularniejsze i wydajne stają się rozwiązania łączące zasilanie olejem napędowym i gazem (gazodiesle), dzięki którym zasięg LPG rozszerza się na ciężkie samochody użytkowe, do tej pory z autogazem mające niewiele wspólnego. Przyczynia się to w znacznym stopniu do redukcji emisji zanieczyszczeń typowych dla diesli, przede wszystkim cząstek stałych. Zmniejszanie uciążliwości dla środowiska przyświeca także coraz powszechniejszym w Azji adaptacjom znacznych liczb jednośladów, które w wielu krajach wyraźnie dominują nad samochodami i wydychają do atmosfery ogromne ilości szkodliwych związków zawartych w spalinach. Świadomość ekologiczna w krajach rozwijających się wzrasta, ponieważ duże miasta zaczynają zmagać się z problemem smogu, na który LPG stanowi skuteczne antidotum.

David Tyler jest optymistą. Przy niewielkim wsparciu rządzących, autogaz utrzyma swój status na rynkach dojrzałych i nasyconych oraz szybko uzyska wysoką pozycję jako zamiennik paliw konwencjonalnych wszędzie tam, gdzie wciąż istnieje potencjał dla popularyzacji LPG. Więcej z pewnością dowiemy się podczas wystąpienia dyrektora WLPGA w trakcie organizowanej przez POGP na początku marca 2013 konferencji LPG – Wyjątkowa Energia, której David Tyler będzie gościem, a także z przygotowywanego właśnie raportu rocznego Światowej Organizacji Gazu Płynnego. Autogaz ma przed sobą jeszcze bardzo długie „swoje pięć minut”.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: David Tyler (WLPGA)



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.