REKLAMA
19.01.2015

LPG najpopularniejszym na świecie paliwem alternatywnym

Autogaz (LPG), z uwagi na korzyści środowiskowe i ekonomiczne, jakie oferuje jego używanie, jest najpowszechniej stosowanym na świecie paliwem będącym alternatywą dla klasycznych paliw silnikowych (benzyny i oleju napędowego).
REKLAMA

LPG jest trzecim najbardziej popularnym paliwem dla sektora motoryzacyjnego na świecie. Ocenia się, że liczba samochodów zasilanych LPG na świecie sięga 23 mln. Są one tankowane na 57 tys. stacji oferujących autogaz.

O dużej popularności LPG jako paliwa wykorzystywanego w transporcie decyduje łatwość jego wykorzystania, bezpieczeństwo użytkowania i cena, która w wielu krajach stanowi połowę ceny benzyny.

Pierwsza dziesiątka krajów z największą konsumpcją LPG w 2011 r. (w tys. ton)fot. Daily MirrorPierwsza dziesiątka krajów z największą konsumpcją LPG w 2011 r. (w tys. ton)

Stosowanie autogazu do napędu pojazdów jest bardzo popularne w wielu krajach i regionach świata, w tym w Unii Europejskiej (głównie w Polsce, Niemczech, Włoszech, Holandii, Chorwacji i na Litwie), Turcji, Australii, Korei Południowej, Hongkongu, Indiach, na Filipinach, w Macedonii czy Serbii.

Najwyższy na świecie odsetek pojazdów zasilanych LPG jest w Turcji. Około 37% samochodów osobowych jest tam napędzanych autogazem. Duża populacja samochodów LPG powoduje, że obecnie konsumpcja autogazu w Turcji przekroczyła już zużycie benzyny.

W Australii porusza się 615 tys. samochodów napędzanych gazem płynnym. Jest on tam szczególnie popularny w taksówkach.

Jeszcze bardziej powszechnie w taksówkach LPG jest wykorzystywane w Hongkongu, gdzie 100% tych miejskich samochodów jest zasilanych autogazem. Dotyczy to także wielu lekkich autobusów komunikacji publicznej używanych w Hongkongu, będącym obecnie specjalnym regionem administracyjnym Chińskiej Republiki Ludowej.

Często pojawiającym się przykładem w kontekście motoryzacyjnego wykorzystania LPG jest brytyjski dwór królewski i konwertowane do zasilania LPG samochody Królowej Elżbiety II, wśród których można wymienić Rolls-Royce'a Phantom VI z 1960 r. i opisywanego przez nas Bentleya State Limousine.

W Stanach Zjednoczonych prezydent Barack Obama wydał memorandum, które obliguje wszystkie federalne floty samochodów od końca 2015 r. do zakupu pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami alternatywnymi. Obecnie w kilku stanach w USA wykorzystuje się autobusy szkolne, taksówki i samochody policyjne zasilane autogazem. Należy więc sądzić, że ich liczba, zgodnie z zaleceniami prezydenta, będzie rosła.

Zapotrzebowanie na LPG na świecie i w poszczególnych jego rejonach w latach 2001-2011fot. daily MirrorZapotrzebowanie na LPG na świecie i w poszczególnych jego rejonach w latach 2001-2011

Biorąc pod uwagę to, że alternatywne, czystsze paliwa samochodowe będą odgrywać kluczową rolę w rozwiązywaniu problemów środowiskowych powodowanych przez wzrost konsumpcji klasycznych paliw silnikowych, autogaz szybko będzie umacniał swoją pozycję w wielu krajach.

Za jego wykorzystaniem przemawia niska, jedna z najniższych wśród paliw silnikowych, emisja szkodliwych składników spalin.

Udowodniono, że użytkowanie samochodu zasilanego LPG znacznie zmniejsza emisję CO2 w porównaniu do pojazdów benzynowych. W spalinach autogazu praktycznie nie ma czarnego węgla, który jest składnikiem spalin przyczyniającym się do zmian klimatu w bardzo dużym stopniu.

Samochody napędzane autogazem emitują także 96% mniej tlenków azotu niż silniki Diesla i 68% mniej niż benzynowe, a emisja cząstek stałych jest 120 razy mniejsza w stosunku do silników o zapłonie samoczynnym (Diesla).

Aby sprostać różnorodnym wyzwaniom związanym z realizacją zrównoważonego rozwoju, gospodarka światowa będzie musiała mieć do dyspozycji szeroką gamę rozwiązań energetycznych, których inteligentne stosowanie pozwoli każdą dostępną formę energii wykorzystać w sposób najbardziej efektywny.

Duży w tym udział powinien osiągnąć autogaz, który, powstając podczas produkcji gazu ziemnego i ropy naftowej, jest paliwem łatwo dostępnym, a jego zasoby mogą i powinny być wykorzystywane, aby wspomóc globalne potrzeby energetyczne. W tym kontekście istotne jest, aby trafiał on w szerszym zakresie do sektora paliw wykorzystywanych w samochodach osobowych, co już staje się coraz powszechniejsze.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Daily Mirror



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.