REKLAMA
05.07.2010

LPG - renesans w Europie trwa

W Polsce notoryczne krakanie i powtarzające się głosy o tym, jak to autogaz się nie opłaca, śmierdzi i psuje, a w Europie cała branża w rozkwicie. Przybywa stacji i zakładów montażowych, a producenci samochodów wciąż poszerzają oferty, wprowadzając kolejne modele z fabryczną instalacją LPG na gwarancji. Zapraszamy do przeczytania kilku pozytywnych wieści z zagranicy.

REKLAMA
Citroen C3mototarget.plCitroen C3


Zacznijmy od Francji. Jak podała tamtejsza organizacja gazu płynnego, CFBP, w kwietniu zarejestrowano nad Sekwaną 14329 samochodów na gaz, co stanowiło 6% rynku nowych samochodów. Jak oceniono, cały pierwszy kwartał 2010 powinien być wyjątkowo udany, z 22500 nowymi rejestracjami. Niewątpliwie miał na to wpływ debiut kilku nowych aut zasilanych LPG, obecnych teraz w ofertach 7 firm (w porównaniu z zaledwie 3 przed rokiem). Lista dostępnych modeli prezentuje się następująco:
- Citroen: C3;
- Chevrolet: Aveo i Spark;
- Dacia: Logan i Sandero;
- Fiat: Bravo;
- Łada (!): Niva;
- Opel: Agila, Corsa i Meriva;
- Renault: Clio Campus i nowe Clio.
Z takiej palety można już wybierać, a z czasem pewnie będzie jeszcze ciekawiej. Tym bardziej, że francuski rząd cały czas wypłaca po 2000 euro każdemu kupującemu nowy samochód emitujący dwutlenek węgla w ilości poniżej 135 g/km. Na ten bonus „załapuje się” aż 11 z wymienionych powyżej aut - spodziewamy się, że niechlubny wyjątek stanowi archaiczna, ale za to tania i wytrzymała Niva.

burmistrz Barcelony, Jordi Hereu i prezes Repsola, Antonio Brufau, podpisują porozumienie o rozwijaniu LPG w regionieRepsolburmistrz Barcelony, Jordi Hereu i prezes Repsola, Antonio Brufau, podpisują porozumienie o rozwijaniu LPG w regionie


O ile we Francji za wzrost popularności autogazu odpowiada „niewidzialna ręka rynku” (rośnie popyt, a więc w ślad za nim także i podaż), w niedalekiej Hiszpanii promocję LPG „zadekretowano” w sposób daleko bardziej oficjalny. Jak na razie jeździ tam niewiele samochodów napędzanych tanim i ekologicznym paliwem (ok. 3000, z czego 700 w Barcelonie i 650 w Madrycie, w dużej mierze we flotach taksówek, ambulansów i innych małych i średnich pojazdów miejskich), jednak dzięki porozumieniu zawartemu pomiędzy radą miejską „Barcy” a firmą Repsol ta sytuacja ma wkrótce zmienić się wyraźnie na lepsze.

Współpraca administracyjno-koncernowa ma polegać na tym, że władze stolicy Katalonii szybko wydadzą stosowne pozwolenia na sprzedaż gazu na stacjach w mieście i wytypuje służące miastu pojazdy do konwersji, a Repsol pomoże przeprowadzić adaptację i zajmie się jak najszerszą dystrybucją paliwa. Wspólnymi nakładami uruchomione zostaną odpowiednie kampanie promocyjne, ukazujące ekonomiczne i ekologiczne walory LPG. Powstanie także specjalny Komitet Nadzorujący złożony z przedstawicieli obydwu stron umowy, „patrzący na ręce” władzom Barcelony i naftowemu potentatowi tak, aby postanowienia porozumienia były należycie realizowane. W ramach inicjatywy, Repsol będzie też rozwijać sieć stacji prowadzących sprzedaż autogazu w całej Hiszpanii. Do końca 2010 r. na terenie Półwyspu Iberyjskiego ma powstać 80 nowych obiektów. Kilka już działa, w tym po jednym przy Villa Olimpica w Barcelonie (wiosce olimpijskiej z czasów igrzysk w 1992 r.) i terminalu T2 madryckiego lotniska Barajas.

burmistrz Barcelony i prezes Repsola z wizytą na stacji LPGRepsolburmistrz Barcelony i prezes Repsola z wizytą na stacji LPG


Na przykładzie hiszpańskim (może bardziej niż francuskim) świetnie widać, jak zgoda buduje. Wprawdzie u nas umowy takie jak w Barcelonie nie są konieczne, ponieważ infrastrukturę mamy rozwiniętą na poziomie światowym, ale na pewno jest jakaś płaszczyzna, na której warto się „dogadać”, żeby promować i tworzyć pozytywną atmosferę wokół LPG. My tymczasem jesteśmy podzieleni, sceptyczni i nieskorzy do jakiejkolwiek współpracy. Jak w kawale, w którym diabeł opowiada, że z Polakami w piekle nie ma żadnych problemów - ile razy któryś próbuje wyskoczyć z kotła, pozostali natychmiast ściągają go z powrotem...




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: CFBP, Repsol



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.