REKLAMA
19.12.2016

MTS, czyli LPG w USA

Autogaz za Atlantykiem nie podbił jak dotąd serc indywidualnych kierowców, za to skutecznie wkupił się w łaski operatorów flot. Przedsiębiorstwo komunikacji publicznej z San Diego w USA właśnie dołączyło do grona zadowolonych użytkowników.
REKLAMA
Część floty gazowych sutobusów MTSfot. Fleet News Daily6,8 l pojemności skokowej i 10 cylindrów w układzie V w pojeździe tej wielkości? Takie rzeczy tylko w Ameryce! Łączy nas LPG

Firma MTS, czyli Metropolitan Transit System, poszła na duże zakupy i wzbogaciła flotę pojazdów o 77 autobusów napędzanych LPG. Nie są to jednak typowe autobusy miejskie, lecz minibusy w rodzaju tych, które kursują u nas na krótkich trasach podmiejskich. Tyle że w Polsce konstrukcje tego typu bazują zazwyczaj na Mercedesach Sprinterach czy Fordach Transitach, za oceanem natomiast na Fordach serii E, z gigantycznymi według naszych standardów silnikami benzynowymi V10 o pojemności 6,8 l. Jesteśmy jednak świadkami ostatnich dni tej rodziny modeli, bowiem „błękitny owal” zastępuje wysłużoną serię E Transitem pokrewnym z tym europejskim, tyle że wyposażonym w 3,7-litrowy silnik V6, oczywiście benzynowy.

Wróćmy jednak do meritum. Spośród wspomnianych 77 autobusów kupionych przez MTS, 31 stanowią osobowe minibusy, zaś pozostałych 46 to specjalistyczne pojazdy do przewozu osób niepełnosprawnych. Te pierwsze bazują na Fordzie F-550, drugie – na E-450. Operator liczy na obniżenie kosztów eksploatacji, ale również poziomu emisji – ocenia się, że przez cały okres użytkowania autobusy wyemitują o ok. 3,5 mln ton mniej samego dwutlenku węgla, a ponadto o nawet 60% mniej tlenku węgla i prawie żadnych cząstek stałych w porównaniu z odpowiednikami jeżdżącymi na benzynie.

Dostawcą instalacji LPG do floty MTS jest znana i uznana w tym zakresie firma ROUSH CleanTech. Fordy E-450 i F-550 konwertowane przy użyciu opracowanych przez nią zestawów są certyfikowane przez CARB (California Air Resources Board) i EPA (Environmental Protection Agency), co pozwala na ich sprzedaż we wszystkich stanach USA. ROUSH CleanTech dostarczył do tej pory ponad 14 tys. gazowych pojazdów do flot na terenie Stanów Zjednoczonych i Kanady, w tym ok. 800 do firm z branży transportu zbiorowego.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Fleet News Daily



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.