REKLAMA
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
Różne możliwości otwarcia zaworów dolotowych sterowanych elektrohydraulicznie za pomocą systemu MultiAir w najnowszej dwucylindrowej jednostce napędowej Fiata, silniku TwinAir / Fiat poprzednie następne
19.07.2010

Najbardziej ekologiczny silnik benzynowy powstaje w Polsce

Najbardziej ekologiczny silnik benzynowy powstaje w Polsce  

W zakładzie Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej 14 czerwca 2010 r. oficjalnie ruszyła produkcja silników TwinAir. Docelowa zdolność produkcyjna linii wynosić będzie 450 tys. jednostek napędowych rocznie przy zatrudnieniu 500 pracowników. Inwestycja pochłonęła 300 mln euro przy aktywnym udziale polskiego rządu, który przyznał firmie ulgi podatkowe oraz fundusze UE.

REKLAMA
Większość procesów na linii produkcyjnej silnika TwinAir jest zautomatyzowanaFiatWiększość procesów na linii produkcyjnej silnika TwinAir jest zautomatyzowana


Linia produkcyjna jest w pełni zautomatyzowana, ponad 98% operacji związanych z obróbką elementów silnika wykonują roboty, manipulatory i zautomatyzowane centra obróbcze. Również w zakresie montażu wskaźnik automatyzacji procesów jest wysoki i wynosi ponad 60%.

Produkowana w bielskim zakładzie jednostka napędowa TwinAir wykorzystuje technologie zastrzeżone do niedawna dla silników stosowanych

Widok turbodoładowanego silnika TwinAir od strony od strony koła zamachowego. Uwagę zwraca wałek wyrównoważający napędzany przekładnią zębatą od wału korbowego silnikaFiatWidok turbodoładowanego silnika TwinAir od strony od strony koła zamachowego. Uwagę zwraca wałek wyrównoważający napędzany przekładnią zębatą od wału korbowego silnika


w samochodach wyższej klasy. Przykładem może być elektrohydrauliczny mechanizm rozrządu zaworów dolotowych.

Napęd układu rozrządu jest realizowany przez przekładnię łańcuchową co czyni to rozwiązanie bardzo trwałym a co za tym idzie również ograniczającym koszty eksploatacji silnika. Z uwagi na dwucylindrowy układ konstrukcyjny zastosowano dodatkowy wałek wyrównoważający, zapewniający minimalny poziom drgań silnika
w każdych warunkach pracy.

W początkowym okresie będzie produkowany silnik turbodoładowany
o mocy 85 KM do napędu Fiata 500. Emisja CO2 tego pojazdu będzie wynosić jedynie 95 g/km.

Technologia MultiAir, czyli elektrohydrauliczny napęd zaworów dolotowych zapewnia możliwość regulacji czasu otwarcia i wzniosuFiatTechnologia MultiAir, czyli elektrohydrauliczny napęd zaworów dolotowych zapewnia możliwość regulacji czasu otwarcia i wzniosu


Silnik oprócz wersji turbodoładowanej będzie dostępny jeszcze jako wolnossący i bi-fuel z dodatkowym metanowym układem zasilania. Zakres mocy silnika TwinAir wynosi od 65 do 105 KM. Przypomnijmy, że pojemność skokowa tego silnika wynosi jedynie 900 cm3 i jest on skonstruowany w
2 cylindrowym układzie rzędowym, co czyni go idealnym rozwiązaniem w hybrydowych układach napędowych.

Kolejna inwestycja Fiata stawia go wśród największych producentów oferujących ekologiczne technologie napędowe. Z takim produktem koncern może być chyba spokojny o wyniki przyszłorocznego rankingu najniższej emisji CO2 wśród europejskich producentów pojazdów. Co ciekawe dotychczasowe wyniki Fiata w tym zestawieniu są uzyskiwane bez używania hybrydowych układów napędowych, których walory ekologiczne są częstym powodem ożywionych dyskusji.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Fiat



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.