REKLAMA
10.12.2012

Najpopularniejsze silniki na polskim rynku

Według badań Samaru silniki o zapłonie iskrowym (benzynowe) są coraz bardziej popularne i dominują wśród nowo kupowanych samochodów. Przewaga benzynowych jednostek napędowych nad silnikami Diesla cały czas się powiększa. Rok temu (w 2011 r.) udział w rynku silników benzynowych wynosił 61%, obecnie (wyniki za 10 miesięcy 2012 r.) wynosi już 64% w ogólnej sprzedaży 226 714 samochodów.
REKLAMA
Volkswagenowski silnik 1,6 MPIfot. gazeo.plNajpopularniejszym w tym roku na polskim rynku silnikiem jest jednostka napędowa VW 1,6  l znakomicie nadająca się do zasilania LPG

Wśród najbardziej popularnych jednostek napędowych dominują produkty koncernu Volkswagen (w pierwszej dziesiątce znajdują się 3 silniki VW), firmy Fiat (2 silniki) i Toyota (2 silniki). Po jednej jednostce napędowej w pierwszej dziesiątce ulokowali: Opel, NissanRenault/Dacia.

Najpopularniejszym wśród krajowych użytkowników jest nieśmiertelny silnik Volkswagena o pojemności 1,6 l i mocy 102 KM stosowany przede wszystkim w Skodach Octaviach. Znalazł on w tym roku 6025 nabywców. Na drugim miejscu znalazła się także jednostka napędowa VW, tym razem to jednak bardzo współczesny motor z bezpośrednim wtryskiem benzyny 1,4 TSI, który od 2006 r. jest bezkonkurencyjny w swej kategorii pojemnościowej (od 1,0 do 1,4 l) w konkursie International Engine of the Year. Na ten silnik zdecydowało się 5707 kierowców. Na trzecim miejscu znalazł się kolejny stary znajomy czyli fiatowski silnik 1,2 (69 KM), na który zdecydowały się 5654 osoby. Czwarte miejsce zajmuje kolejny w zestawieniu silnik VW o pojemności 1,4 l i mocy 85 KM. Kolejne miejsca zajmują:

  • silnik 1,6 l (115 KM), Opel - 4198 nabywców,
  • silnik 1,3 l (99 KM), Toyota - 3848 nabywców,
  • silnik 1,6 l (117 KM), Nissan - 3631 nabywców,
  • silnik 1,6 l (105 KM), Renault/Dacia - 3221 nabywców,
  • silnik 1,0 l (69 KM), Toyota - 2810 nabywców,
  • silnik 1,4 l (77 KM), Fiat - 2753 nabywców.

Popularność silników benzynowych tłumaczy ich znacznie prostsza budowa w porównaniu z silnikami Diesla (w przypadku silników TSI jest to dyskusyjne) skutkująca mniejszą awaryjnością, niższymi kosztami obsługi technicznej i ewentualnych napraw. Ponadto silniki benzynowe można bezproblemowo zaadaptować do zasilania LPG, które stanowi obecnie najtańszy sposób poruszania się samochodem wyposażonym w spalinową jednostkę napędową. W pierwszej trójce znajdują się 2 silniki znakomicie nadające się do zasilania gazowego. Z tego właśnie słyną silniki 1,6 VW i 1,2 Fiata. Mają one także bardzo prostą budowę, co wpływa na trwałość i niezawodność.

Tendencja rynkowa, zgodnie z którą silniki benzynowe umacniają swoją pozycję jest zbieżna z pojawiającymi się wśród części analityków rynku motoryzacyjnego i przedstawicieli producentów opiniami o tym, że udział silników Diesla w rynku europejskim będzie się systematycznie zmniejszał. Jako przyczynę wymierania tego rozwiązania podaje się normę Euro 6, która skomplikuje diesle na tyle, że dalsze inwestowanie w ten rodzaj napędu przestanie być opłacalne. Silniki o zapłonie samoczynnym musiałyby być bardzo drogie, czego nie zaakceptuje rynek.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Samar, wp.pl, interia.pl



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.