REKLAMA
26.05.2010

Nowa stacja hytanowa otwarta koło Mediolanu

Specjalna ceremonia z udziałem prezydenta Lombardii towarzyszyła uruchomieniu pierwszej we Włoszech stacji tankowania pojazdów mieszanką gazu ziemnego i wodoru (hydrogenium + metan = hytan). Może to być krok w kierunku używania samego H2 (w silnikach spalinowych lub ogniwach paliwowych), jednak pierwsze korzyści widoczne będą od razu.

REKLAMA
dystrybutor hytanualtfuels.orgdystrybutor hytanu


Dodatek wodoru do gazu sprawia, że proces spalania przebiega szybciej i dokładniej, co wprost przekłada się na niższe zużycie paliwa i redukcję emisji dwutlenku węgla oraz pozostałych szkodliwych związków zawartych w spalinach pochodzących z silników zasilanych węglowodorami (płynnymi lub gazowymi). Wprawdzie ze wszystkich powszechnie dziś używanych samochodów właśnie te napędzane gazem ziemnym (i metanem w ogóle) najmniej przyczyniają się do zanieczyszczenia powietrza, jednak wodór pozwala w jeszcze większym stopniu „odświeżyć im oddech”. Problem jednak w tym, że jego produkcja - prowadzona według dostępnych dziś technologii - przyczynia się do generowania CO2.

W przedsięwzięciu, którego efektem jest budowa stacji, wzięło udział kilku ważnych uczestników. Poza władzami Lombardii, swój wkład w powstanie obiektu mieli: ENI (koncern energetyczny), Grupa Sapio (producent wodoru), Centro Ricerche Fiat (centrum badawcze Fiata), Nuova Carrozzeria Torinese (producent zabudów samochodowych) i FAST (Federation of Scientific and Technological Associations - Federacja Związków Naukowych i Technicznych). Teraz firmy te będą wspólnie zbierać informacje o wpływie nowej technologii na środowisko, zwłaszcza miejskie.

W dniu inauguracji zawarto także porozumienie w sprawie budowy na terenie całej Lombardii 30 nowych obiektów do tankowania gazem ziemnym do 2012 r. Przyjęto równocześnie założenia dla nasycenia rynku stacjami, według których jedna ma przypadać na maksymalnie 45 tys. mieszkańców w miastach lub na 30 km autostrady. Ach, gdyby w Polsce udało się osiągnąć tego rodzaju „zagęszczenie”... Pomarzyć miła rzecz, ale ponieważ historia zna już przypadki typu „z ziemi włoskiej do Polski”, nie traćmy nadziei!




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: gnvmagazine.com, altfuels.org



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.