REKLAMA
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 54
fot. gazeo.pl / Porsche Panamera na stoisku Prinsa poprzednie następne
11.03.2013

Nowości na GasShow 2013

Nowości na GasShow 2013 fot. gazeo.pl

Kolejna edycja targów już za nami. Przez dwa dni, ponad 120 wystawców krajowych i zagranicznych prezentowało w warszawskiej hali Expo XXI pełny przekrój oferty branży LPG/CNG. Jednak Międzynarodowe Targi GasShow to głównie technologia LPG, dla której halę targową odwiedziło 5 tys. gości, przede wszystkim osób działających w segmencie montażu instalacji LPG oraz poddostawców komponentów systemów zasilania gazowego.
REKLAMA

Podobnie jak w czasie poprzednich edycji również w tym roku pokazywano wiele nowości, wśród których najbardziej wyróżniał się temat zasilania gazowego silników Diesla. Pokazano wiele systemów zasilania do takich silników.

Zenit Pro Dieselfot. gazeo.plSterownik Zenit Pro Diesel

Premierowe pokazy systemów gazodiesla miały miejsce na stoiskach firm Auto-Gaz Centrum, App StudioElpigaz.

Agis Dieselfot. gazeo.plAgis Diesel już niedługo wejdzie do oferty App Studio

Zenit Pro Diesel, bo tak nazywa się produkt radomskiej firmy, jest wyposażony w możliwość emulacji dwóch czujników stosowanych w silnikach o zapłonie samoczynnym w celu zmniejszenia dawki oleju napędowego. Dzięki temu Zenit Pro Diesel może uzyskiwać stopień zastąpienia oleju napędowego gazem na poziomie 30% w przypadku LPG. Zenit Pro Diesel ma wbudowaną przetwornicę napięcia, zatem może być zasilany bezpośrednio z 24-woltowych instalacji elektrycznych stosowanych w ciężarówkach czy autobusach.

Agis Diesel to kolejny nowy system zasilania gazowego do silników o zapłonie samoczynnym, którego premiera miała miejsce na targach GasShow. System ten opisywany już na naszych wirtualnych łamach (patrz tutaj) oferuje możliwość emulowania sygnałów z czterech czujników stosowanych w silnikach Diesla dzięki można uzyskać stopnie zastąpienia oleju napędowego gazem na poziomie nawet 60% (wg informacji producenta).

Gdański Elpigaz pokazywał kolejną generację oferowanego dotychczas systemu DegaMix. Nowy system DegaMix II w odróżnieniu od pierwszej generacji jest systemem 2-mapowym, który oprócz sterowania dawką LPG jest w stanie emulować sygnał czujnika ciśnienia oleju napędowego, a tym samym zmniejszać jego ilość.

Na ekspozycji pojazdów przed halą prezentowano także system STAG Diesel w samochodzie Citroen Jumper, w którym zastosowano wersję wykorzystującą gaz ziemny (stopień zastąpienia oleju napędowego gazem na poziomie 35 %). Wersja LPG systemu STAG Diesel była prezentowana w ciągniku rolniczym.

Omegas Dual Fuelfot. gazeo.plLandi Renzo Omegas Dual Fuel we Fiacie Ducato

Kolejnym systemem gazodiesla, który pokazywano na targach GasShow był system Omegas Dual Fuel w wersji zasilanej LPG. Zaprezentowany na Fiacie Ducato nowy system firmy Landi Renzo jest właśnie testowany. System Omegas Dual Fuel w wersji wykorzystującej gaz ziemny jest już we Włoszech oferowany do kilku jednostek napędowych Fiata.

Gazodiesel Stefanellifot. gazeo.plSystem jednoczesnego zasilania olejem napędowym i LPG firmy Stefanelli

Litewska Tamona także prezentowała system zasilania gazowego do silników o zapłonie samoczynnym Tamona GD (Gaz Diesel), który jest właśnie w trakcie homologacji. System będzie oferowany w dwóch wersjach: do samochodów osobowych (możliwość podłączenia 2 wtryskiwaczy) i do ciężarówek z możliwością sterowania nawet 8 wtryskiwaczami.

Kolejnym litewskim producentem prezentującym system zasilania gazowego do silników Diesla był EuroGasService z instalacją EGS DI.

Systemy zasilania gazowego silników o ZS pokazały także firmy LPGTech oraz Stefanelli.

Oprócz nowych systemów targi były okazją do zapoznania się z instalacjami gazodiesla już oferowanymi (Solaris Diesel firmy Car Gaz, Oscar-N Diesel firmy Europegas, Blue Power firmy Global Gas).

Najnowsza wersja systemu Oscar-N Diesel, która już niebawem będzie oferowana przez Europegas będzie miała możliwość pomiaru mocy i momentu obrotowego bez używania hamowni podwoziowej.

Systemy do silników z wtryskiem bezpośrednim benzyny

Dużą grupę systemów zasilania gazowego do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny stanowiły instalacje wykorzystujące ideę, którą po raz pierwszy zastosowała holenderska firma Vialle, czyli wtrysk ciekłego LPG wprost do komór spalania z wykorzystaniem oryginalnych wtryskiwaczy benzynowych.

Vialle LPdifot. gazeo.plSystem Vialle LPdi w samochodzie Kia Cee'd

System LPdi firmy Vialle pokazywano w samochodzie Kia Cee'd na wspólnym stoisku holenderskiego producenta i jej polskiego przedstawiciela, firmy LTA Polonia. Obecnie system LPdi jest uzupełniony o dodatkową pompę benzyny, która zwiększa jej ciśnienie. Usprawnia to przełączanie silnika na zasilanie benzyną.

System LDI (LPG Direct Injection) działający na takiej samej zasadzie prezentowała na stoisku Czakram firma BRC. Jest on obecnie dostępny do gamy silników VW i już niebawem trafi do oferty na polskim rynku.

STAG 400 DPIfot. gazeo.plSTAG 400 DPI - bezpośredni, ciekły wtrysk LPG firmy AC S.A.

Systemy wtrysku bezpośredniego LPG w fazie ciekłej prezentowały także firmy polskie. App Studio zaprezentowało instalację Agis Direct w samochodzie Opel Insignia. System ten już niedługo ma być częścią oferty handlowej firmy.

Instalację wtrysku gazu w fazie ciekłej prezentowała także firma AC S.A. System STAG 400 DPI w tej wersji był pokazywany w Skodzie Roomster 1,2 TSI.

Na stoisku Auto Gaz Holandia można było obejrzeć system JTG HP firmy Icom, której produkty po latach nieobecności wracają do oferty podkrakowskiego dystrybutora. System, podobnie jak produkty konkurencji, wykorzystuje wtryskiwacze benzynowe, które podają LPG w fazie ciekłej wprost do komór spalania.

Golf z systemem Lovato Easy Fast Direct Injectionfot. gazeo.plVolkswagen Golf z systemem Lovato Easy Fast Direct Injection

Do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny nadają się także systemy zasilania LPG w fazie gazowej. Takie systemy można było zobaczyć na stoisku Landi Renzo Polska. Jednym z nich był znany Omegas Direct, który zaprezentowano w Skodzie Rapid. Nowość stanowił Lovato Easy Fast Direct Injection, który prezentowano w Volkswagenie Golfie. Podobny system (Prins VSI-DI 2.0) prezentowano także w samochodzie Porsche Panamera na stoisku firmy Prins.

System STAG 400 DPI w wersji zasilanej CNG zaprezentowano w Hyundaiu ix35 prezentowanym przed wejściem na targi.

Sekwencyjne systemy zasilania gazowego

Systemy tego typu są najpopularniejsze na rynku, a ich producenci starają się w coraz większym stopniu ułatwiać pracę montażystom. W tym celu w sterownikach pojawiają się funkcje pozwalające na precyzyjną kalibrację, diagnozę układów samochodu poprzez OBD z poziomu oprogramowania instalacji gazowej czy też sprawdzające szczelność instalacji po włączeniu zapłonu.

W ofercie firmy Global Gas pojawiła się marka Green Gas (bazująca na elektronice AEB) oferująca systemy zasilania gazowego IV generacji oparte o sterowniki: MP 32, MP 48, MP 48 OBD czy 2568D.

Icom JTGfot. gazeo.plPodzespoły systemu wtrysku LPG w fazie ciekłej firmy Icom zostały gruntownie zmienione

Auto Gaz Holandia prezentowała zmieniony system zasilania gazem w fazie ciekłej JTG firmy Icom, który według zapewnień dystrybutora jest zupełnie nową instalacją (pomimo podobieństwa poszczególnych zespołów).

Na GasShow po raz pierwszy zaprezentowano także systemy Optima firmy Alex. Są one oferowane w dwóch wersjach: ekonomicznej Eco-Tec oraz Pro-Tec, która korzysta z sygnałów OBD.

Sterowniki

W gamie sterowników można wyróżnić kilka produktów.

Landi Renzo Omegas Evo jest sterownikiem nieco uboższym w stosunku do Omegasa. Jest on obecnie wykorzystywany w konwersji na zasilanie gazowe Skody Citigo.

Tamona zaprezentowała sterownik TGStream PM, który jest przeznaczony do zasilania silników o maksymalnie 4 cylindrach. Sterownik zamknięto w niewielkiej, ułatwiającej montaż obudowie.

Versus MV 4fot. gazeo.plSterownik Versus MV4

Versusgas pokazywał sterownik MV4 występujący także w wersji MV4 Pro. Oba sterowniki są przeznaczone do silników 4-cylindrowych. Wersja Pro zawiera układ automatycznej adaptacji (SCS), który na bieżąco monitoruje pracę systemu zasilania, korygując w razie potrzeby czas wtrysku gazu. Sterownik wyposażony jest w system LDS, który monitoruje szczelność instalacji, sprawdzając spadek ciśnienia gazu po włączeniu zapłonu.

Stella Marisfot. gazeo.plSterownik Stella Maris firmy Elpigaz

Elpigaz zaprezentował nowy sterownik Stella Maris z serii PopularLine przeznaczony do zasilania paliwami gazowymi (LPG i CNG) silników benzynowych o maksymalnie 4 cylindrach i mocy do 160 KM, które są wyposażone we wtrysk sekwencyjny, półsekwencyjny lub full group.

Firma Auto-Gaz Centrum zaprezentowała nowe oprogramowanie swoich sterowników Zenit ProZenit Pro OBD. Obecnie oferuje ono przydatną funkcję autoadaptacji. W wersji OBD dostępny jest także skaner OBD oferujący wszystkie funkcje dostępne w typowych tego typu urządzeniach (podgląd parametrów, czy odczyt i kasowanie błędów).

Oscar-N OBD CAN Dynamic firmy Europegas jest bardzo ciekawym sterownikiem, który ma wbudowany wariator wyprzedzenia zapłonu (urządzenie, które umożliwia dostosowanie kąta wyprzedzenia zapłonu do charakteru spalania mieszanki gazowo-powietrznej).

. Reduktory. Do systemu zasilania Lovato Easy Fast Direct Injection opracowano nowy, dwustopniowy reduktor RGJ 3 DD, którego charakterystyka pracy ze zmiennym w zależności od ciśnienia w kolektorze dolotowym ciśnieniem wyjściowym znacznie lepiej nadaje się do zasilania silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.. Jednym z nowych reduktorów Landi Renzo jest LI 10 turbo (wzmocniona wersja reduktora LI 10). Urządzenia te zastępują znany od w…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: relacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.