REKLAMA
11.09.2015

PERC finansuje badania nad autogazem

PERC, amerykańska Rada na Rzecz Edukacji i Badań nad LPG (Propane Education & Research Council), przeznaczył 664 tys. dolarów na sfinansowanie związanych z autogazem projektów, których celem jest rozwiązanie kilku istotnych kwestii.
REKLAMA
Logo Propane Education & Research Councilfot. PERCKażdy kraj powinien mieć swój PERC. Czytaj, by przekonać się, dlaczego

PERC został założony oraz jest zarządzany i finansowany przez amerykańską branżę LPG. Jak sugeruje pełna nazwa, instytucja ta służy edukowaniu opinii publicznej o zaletach wynikających z używania gazu skroplonego oraz na przeprowadzaniu badań nad nowymi technologiami i sposobami wykorzystania tego ekologicznego i przystępnego paliwa. Podczas lipcowego posiedzenia Rady zatwierdzono wsparcie dla dziesięciu przedsięwzięć związanych z LPG, na których realizację przeznaczono 2,47 mln dolarów. Trzy z tych dziesięciu projektów kręcą się stricte wokół autogazu i dotyczą kwestii, od których może zależeć jego przyszłość. Oto one.

Jakość paliwa (zawartość siarki)
Zawartość siarki w paliwach konwencjonalnych systematycznie spada, a więc konieczne jest również obniżanie zawartości tego pierwiastka w autogazie, ponieważ współczesne silniki i układy wydechowe w coraz mniejszym stopniu są przystosowane do jej tolerowania (właśnie przez coraz mniejsze ilości zawarte w benzynie i oleju napędowym). O ile wydaje się to logiczne i pożądane, okazuje się dosyć trudne do zastosowania w praktyce, ponieważ nawaniacze dodawane do LPG, dzięki którym ewentualne wycieki są łatwo wyczuwalne (bez użycia specjalistycznej aparatury, a po prostu organoleptycznie), bazują właśnie na siarce. Trwają prace nad nawaniaczami bezsiarkowymi, ale póki co PERC sfinansuje badania Southwest Research Institute nad wpływem siarki na coraz bardziej delikatne silniki i układy obróbki spalin współczesnych samochodów. Dzięki grantowi w wysokości ponad 100 tys. dolarów SRI nie tylko sprawdzi wpływ autogazu na układy wydechowe, ale i spróbuje znaleźć rozwiązanie, jeżeli okaże się ono potrzebne.

Zgodność LPG z przyszłymi wymaganiami odnośnie emisji spalin
Autogaz obniża emisję, zwłaszcza dwutlenku węgla i cząstek stałych – co do tego nie ma wątpliwości. Wymagania emisyjne jednak stale się zaostrzają i za kilka lub kilkanaście lat LPG może nie oferować już takiej przewagi nad paliwami konwencjonalnymi jak dziś. Dlatego właśnie Dunlap Group otrzymała 60 tys. dolarów na przygotowanie dokumentu CARB (California Air Resources Board – Kalifornijska Rada Zasobów Powietrznych, przyp. red.) Roadmap 2015. Opracowanie to ma posłużyć informowaniu kalifornijskich ustawodawców o zaletach autogazu, by nowo powstające przepisy brały pod uwagę LPG i ułatwiały wprowadzanie na rynek nowych gazowych technologii. W ten sposób branża gazowa będzie wiedzieć, jakich nowych regulacji się spodziewać i będzie mogła lepiej dopasować przyszłe produkty do potrzeb i oczekiwań rynku.

Euroconnector
Jest pewien paradoks w tym, że złącze do tankowania nazywa się Euroconnector, a nigdzie na świecie nie jest obecnie tak popularne, jak w USA. Jego pojawienie się za Atlantykiem przyjęto z dużym entuzjazmem, a to dlatego, że Euroconnector jest prosty, bezpieczny i bardzo wygodny w obsłudze. Oczywiście, także po naszej stronie Wielkiej Wody docenia się zalety tego rozwiązania, problem jednak w tym, że w Europie przez dziesięciolecia rozwijano sieci stacji tankowania LPG oparte o kilka różnych standardów złącz i dziś koszty przestawienia całego kontynentu na jedno zestandaryzowane złącze byłyby ogromne. W USA natomiast infrastruktura dopiero się rozwija, a więc wprowadzenie nowego, jednolitego systemu jest dużo prostsze, bo jeszcze nie jest za późno. PERC przeznacza więc pół miliona dolarów na wsparcie przejścia z wcześniej używanych złącz na Euroconnector, by w całym kraju obowiązywało jedno rozwiązanie. Może to zachęci inne kraje do podjęcia trudu przestawienia się? Miło byłoby przejechać całą Europę wzdłuż i wszerz bez konieczności używania przejściówek...

Szczerze mówiąc, każdy kraj z rozwiniętą lub rozwijającą się branżą autogazu powinien mieć swój PERC. Oczywiście, są krajowe organizacje LPG, które wspierają i promują użycie tego paliwa, ale ile z nich wykorzystuje pieniądze sektora gazowego, by finansować przedsięwzięcia służące dobrze pojętemu interesowi tego sektora? Mamy nadzieję, że granty przyznane przez PERC zostaną wydajnie spożytkowane, a dzięki temu branża LPG w USA wykona krok w kierunku dalszego wzrostu.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: LP Gas Magazine za pośrednictwem auto-gas.net



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.