REKLAMA
29.04.2013

Pojazdy uprzywilejowane

Coraz większa liczba miast wprowadza preferencje dla różnego rodzaju ekologicznych rozwiązań. Są wśród nich także udogodnienia dla właścicieli samochodów, niestety tylko dla takich, których nie ma. Według pomysłodawców ma to pobudzić popyt na takie samochody.
REKLAMA

Pomysł taki z początkiem kwietnia 2013 r. wprowadzono w życie w Katowicach. W centrum miasta można parkować za darmo. Jest jeden warunek. Trzeba mieć samochód elektryczny lub hybrydowy.

Miasto już od 2009 r. uczestniczy w ramach programu Urbact w projekcie „Elektryczna mobilność w miastach Europy”. W ramach niego stopniowo wprowadzane są zachęty dla właścicieli pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Działania mają służyć przede wszystkim zwiększeniu świadomości ekologicznej mieszkańców Katowic.

Niewykluczone, że w przyszłości również będzie możliwość wjazdu w strefy, które są wyłączone z ruchu kołowego. Kierowcy poruszający się pojazdem ekologicznym będą mogli korzystać z tych przestrzeni miejskich.

Marcin Krupa, wiceprezydent Katowic

Katowice rozważają także rozbudowę infrastruktury miejskiej do ładowania samochodów.

W tym przypadku niestety jest dosyć dużo problemów związanych głównie z prawem energetycznym, ponieważ miasto nie może sprzedawać prądu elektrycznego. To są pewne regulacje, które muszą ulec zmianie, ale to już na szczeblu centralnym, żebyśmy mogli skutecznie realizować nasze założenia

Marcin Krupa, wiceprezydent Katowic

Podobne rozwiązanie wprowadzono we wrześniu 2012 r. w Szczecinie. Tam roczne pozwolenie na parkowanie samochodu elektrycznego lub hybrydowego, którego emisja dwutlenku węgla nie przekracza 100 g/km kosztuje 10 zł, podczas gdy właściciel pojazdu napędzanego konwencjonalnie musi zapłacić to samo pozwolenie 1500 zł. Zezwolenie takie otrzymało dotychczas 38 pojazdów użytkowanych w Szczecinie. Licząc na wzrost liczby tego typu samochodów władze Szczecina zastanawiają się nad kolejnymi ułatwieniami.

Zgodnie ze strategią rozwoju Szczecina, chcemy być miastem nowoczesnym i proekologicznym. W związku z tym wszystkie rozwiązania idące w tym kierunku są przez nas mile widziane.

Tomasz Klek, Biuro Komunikacji Społecznej i Marketingu Urzędu Miasta w Szczecinie

Podobną strategię przyjęły władze KrakowaTarnowa, oferując 1380 zł zniżki za roczne parkowanie.

Komentarz redakcyjny

Bardzo łatwo wprowadzać ułatwienia dla samochodów, których nie ma. Dlaczego jednak nie można wspomagać ekologicznych zachowań blisko 2,8 mln użytkowników samochodów zasilanych LPG, którzy z własnej woli zainwestowali w gazowy układ zasilania?

Odpowiedź Urzędu miasta w Szczecinie

Generalną zasadą, która przyświeca funkcjonowaniu strefy parkowania w Szczecinie jest zasada rotacji aut w centrum. Chodzi o to aby kierowcy bez powodu nie blokowali miejsc np. przy sądach, urzędach, szkołach itp. Kierowca parkuje na kilka minut załatwia sprawę i zwalania miejsce. W Szczecinie jest ponad 16 tys. aut osobowych o napędzie gazowym, taka liczba aut zwolniona z opłat w strefie zaburzyłaby jej funkcjonowanie.

Tomasz Klek, Biuro Komunikacji Społecznej i Marketingu Urzędu Miasta w Szczecinie




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: newseria.pl



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.