REKLAMA
15.08.2008

Policja oszczędza

gazeo dowiedziało się, że policja w Łodzi i województwie ma na stanie samochody z instalacjami gazowymi. Kto by się tego spodziewał? Postanowiliśmy podrążyć temat.
REKLAMA
Policjafot. mototargetPolicja

O szczegóły zapytaliśmy panią Mirosławę Kraszewską z Zespołu Prasowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi.

Instalacje gazowe w pojazdach służbowych KWP w Łodzi zamontowano w 2002 roku ze względów ekonomiczno-ekologicznych. Podstawą tego pomysłu była analiza ekonomiczna uwzględniająca możliwość uzyskania na ten cel wsparcia finansowego z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Niektóre z pierwszych samochodów na gaz do dziś jeżdżą jeszcze w Komendach Powiatowych, to: Polonez Caro 1,6 GLI i GSI, Volkswagen Transporter 2,0, Ford Transit 2,0 i Skoda Octavia 2,0. Jest ich coraz mniej, ponieważ są bardzo intensywnie eksploatowane, ulegają zniszczeniu i wymieniane są na nowe, głównie z silnikami na olej napędowy. Stosowane od jakiegoś czasu instalacje sekwencyjne są nowocześniejsze, ale znacznie droższe i koszt montażu zwraca się w dłuższym czasie, to główna przyczyna, z powodu której Policja nie zakłada ich w nowych samochodach. Nie dysponując już dofinansowaniem z NFOŚ nie mamy funduszy, aby wyposażyć w nowe instalacje gazowe nasz bardzo liczny park samochodowy.

W grupie pojazdów z gazowymi instalacjami zasilania, koszt zużywanego paliwa zmniejszył się w granicach 35-40%. Czas zwrotu nakładu na instalację zamknął się w okresie od pół roku do dwóch lat, w zależności od typu instalacji i przebiegów samochodów. Plusem tego rozwiązania jest znaczna oszczędność zużywanego paliwa. Są też pewne minusy, zmniejszenie powierzchni bagażnika ze względu na montaż zbiornika paliwa, większe obciążenie tylnego zawieszenia i związane z tym częstsze naprawy, konieczność dodatkowych i częstszych regulacji elementów układu zasilania, częstsze naprawy elementów układu wydechowego (z uwagi na wyższą temperaturę spalin). W akcji pojazdy wyposażone w instalację gazową nie odbiegały w sposób wyraźnie odczuwalny od innych. Okazały się także bezpieczne.

Naszym zdaniem decyzję o instalacji zasilania gazowego należy rozpatrywać indywidualnie. Obok czynników ekonomiczno-ekologicznych należy brać pod uwagę szereg innych, związanych z warunkami eksploatacji pojazdu.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Danuta Gruszczyńska
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.