REKLAMA
15.11.2010

Poradnik Auto Świat: fakty czy mity? Głos branży LPG

Ostatnia publikacja „Poradnika” magazynu Auto Świat, autorstwa Macieja Brzezińskiego, w dużej części poświęcona została instalacjom autogazu. Zawarte w artykule „tezy i przemyślenia” autora wzbudziły nasze zdziwienie i zmusiły nas do zamieszczenia stosownej polemiki.
REKLAMA

Swoje opinie o wspomnianej publikacji AŚ przesłali nam przedstawiciele największych na naszym rynku firm zajmujących się produkcją i rozwojem samochodowych instalacji LPG.

Dzięki Gazeo.pl, po raz pierwszy mają oni okazję przedstawić w jednym miejscu swoje stanowisko wobec nieprawdziwych i krzywdzących informacji na temat samochodów zasilanych autogazem.
Ich opinie są niezwykle zgodne i, co charakterystyczne, w niezwykle rzeczowy sposób odnoszą się do tzw. „porad” tzw. „Poradnika”.

Jak zauważa Krzysztof Grabarz, dyrektor handlowy firmy Czakram, „Artykuł w Poradniku Auto Świat został napisany w sposób bardzo tendencyjny, przy wykorzystaniu wielu negatywnych i nieprawdziwych stereotypów o autogazie. Autor założył, że chwytliwy artykuł musi pokazać w sposób jak najbardziej negatywny zagadnienie, aby się mógł się ’lepiej sprzedać’. Fakty są mniej ważne, można skupić się na wyobrażeniach i domysłach pozbawionej fachowej wiedzy osoby. Dziennikarz chciał sam sobie udowodnić przedstawione tezy, nie zwracając uwagi na sporą dawkę nierzetelności zawartą w tekście.”

Grzegorz Jarzyński, prezes firmy Elpigazgazeo.plGrzegorz Jarzyński, prezes firmy Elpigaz


Zawarte w „Poradniku” informacje interesująco skomentował także Prezes firmy Elpigaz, Grzegorz Jarzyński: „Z zainteresowaniem przeczytałem materiał Pana Brzezińskiego. Ogólnie potwierdził to, co wykazały badania wykonane dla naszej firmy przez instytut Pentor, czyli że Polacy nie znają do końca prawdy o autogazie oraz że po kraju krążą mity. Od takich niekorzystnych mitów na temat LPG we wspomnianej publikacji aż się roi! Jestem także jednym z ponad dwóch milionów użytkowników auta na LPG, więc pozwolę sobie na kilka sprostowań (i gdzie te sprostowania?), które potwierdza moja codzienna od ponad 15 lat jazda na gazie. Autor publikacji w Poradniku Auto Świata w ostatnich latach prawdopodobnie jeździ dieslem, więc jego wiedza opiera się na wysłuchanych relacjach, tudzież plotkach i mitach.”



Swoją opinię wyraził także nestor branży autogazu w Polsce - p. Zbigniew Domański, który jako jeden z pierwszych zajął się montażem instalacji LPG w naszym kraju:

Zbigniew Domański, właściciel firmy Autogaz AutogazZbigniew Domański, właściciel firmy Autogaz


„Trudno oprzeć się wrażeniu, że tekst powstał na zamówienie. Pełno w nim niekonsekwencji i sprzeczności, z aż nadto wyrazistym celem zniechęcenia wszystkich razem i każdego z osobna do aut zasilanych gazem (LPG).

W publikacji Auto Świata autor dużo miejsca poświęca ekologii twierdząc, że „LPG nie jest paliwem ekologicznym. Było kiedyś, gdy auta miały prostszą konstrukcję, a teraz już nie jest.” W innym miejscu pisze zaś: „W przypadku większości instalacji auto zasilane gazem truje o wiele bardziej niż zasilane benzyną.”

Z. Domański (Autogaz) pyta krótko: „A co niby (..) się w tak krótkim czasie stało?! (...) W interesującym nas przedziale czasu, skład chemiczny LPG nie uległ zmianie...”



Z tymi niezwykłymi opiniami polemizuje także Tomasz Zyśk z działu marketingu Landi Renzo Polska, jednej z najbardziej znanych firm LPG na świecie, pisząc w swoim komentarzu: „W artykule (...) autor stara się dowieść (dowieźć to dowozić, a nie dowodzić) braku ekologicznej i ekonomicznej zasadności stosowania samochodowych instalacji LPG.

Tomasz Zyśk, dział marketingu Landi Renzo PolskaLRPTomasz Zyśk, dział marketingu Landi Renzo Polska


Myli również ewidentnie ekologiczne właściwości paliwa LPG z nieekologicznym efektem braku umiejętności programowania sterowników LPG przez nielicznych montażystów. Również przytoczone usterki w samochodach wyposażonych w instalacje LPG są najczęściej wynikiem oszczędności czynionych przez użytkowników na prawidłowym serwisowaniu samochodu. Autor artykułu stara się nie zauważać, że polityka UE w zakresie ochrony środowiska naturalnego zaleca stosowanie paliw LPG/CNG jako paliw ekologicznych.”

Aspekt ekologii poruszył także Adam Skrzypko, specjalista do spraw technicznych z białostockiej firmy AC: „Nowoczesne silniki są bardziej zaawansowane konstrukcyjnie, dzięki czemu spełniają testy emisyjne EURO V. Dlaczego autor tekstu uważa, że gaz propan-butan nie jest paliwem ekologicznym? Bo zmieniła się konstrukcja silników? To absurd. Owszem, zmieniła się konstrukcja silników, natomiast gaz pozostał bez zmian. W krajach Unii Europejskiej LPG jest uznawane za paliwo jak najbardziej ekologiczne. Dlaczego LPG jest przyjazne środowisku? Ponieważ gaz jest dokładniej spalany w komorze spalania, co przyczynia się do zmniejszenia ilości szkodliwych związków chemicznych, tj. węglowodorów czy tlenków węgla. Szereg krajów wprowadziło w ubiegłym roku zniżki w podatkach dla użytkowników samochodów z zasilaniem gazowym oraz dopłaty do nowych samochodów z konwersją na gaz. Centra wielkich miast zamyka się dla ruchu pojazdów spalinowych, natomiast auta z napędem gazowym są spod tego zakazu wyjęte. To niezbite dowody.”

. . Wątek ekologii komentuje również G. Jarzyński (Elpigaz): „Zaskakują mnie twierdzenia autora, że ’auto zasilane gazem truje o wiele bardziej niż zasilane benzyną’. W związku z homologacjami nowych instalacji przebadaliśmy w bieżącym roku szereg samochodów zasilanych gazem. Badania przeprowadzone zostały w Instytucie Transportu Samochodowego na różnych samochodach - od BMW przez Kia, Mercedesa, Opla, Renault, Seata po Volkswagena. Wszystk…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wojciech Mackiewicz
źródło: Autogaz Domański, AC, Czakram, Elpigaz, Landi Renzo



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.