REKLAMA
08.03.2010

Przegląd rynku LPG i CNG - coraz większy wybór

Wbrew przekonaniu wielu polskich kierowców o tym, że gaz jako paliwo nadaje się tylko do starych samochodów, przedstawiamy przegląd polskiego i europejskiego rynku nowych pojazdów zasilanych LPG i CNG. Wybór na naszym „podwórku” nie przyprawia jeszcze o zawrót głowy, ale systematycznie się powiększa. Idą dobre czasy!

REKLAMA
gama Aveochevrolet.plgama Aveo

Choć producenci nie nadają temu należnego rozgłosu, kupno samochodu z fabryczną lub „błogosławioną” przez importera instalacją gazową nie należy w naszym kraju wcale do trudnych. Dotyczy to zarówno marek kierujących swoją ofertę do klientów ważących pieniądze przed zakupem, jak i tych bardziej prestiżowych, ale po kolei.

Od przynajmniej 10 lat Fiat poleca zainteresowanym kierowcom systemy Tartarini, montowane bez utraty gwarancji. Co ciekawe, nabywca ma wybór pomiędzy tańszym układem podciśnieniowym lub bardziej kosztownym sekwencyjnym, pomimo że ten pierwszy nie sprawdza się najlepiej w nowoczesnych silnikach z wielopunktowym wtryskiem paliwa ze względu na możliwość wystąpienia zjawiska płomienia powrotnego, zwanego potocznie „strzałem”.

BravoFiatBravo

Montaż odbywa się w serwisie, ale Fiat nie zabrania także doposażenia samochodu poza oficjalną siecią w produkty innych firm. Bardziej interesujące jest natomiast to, że poza Polską sprzedaje się samochody wyposażone w układ LPG już na etapie produkcji. Montowana w hali przy tyskim zakładzie FAP Panda Eco (z instalacją Landi Renzo) trafia na wiele rynków europejskich, podobnie jak pochodzące z innych fabryk Idea, Bravo, Punto Classic (nadal wytwarzany model poprzedniej generacji), Grande Punto i Punto Evo. Ponieważ Pandę Eco pokazano niedawno podczas Auto Show Poland 2009 w Warszawie, jest duże prawdopodobieństwo, że auto zagości także w oficjalnym polskim cenniku włoskiego producenta, jednak dokładnego terminu debiutu na razie nie podano.

B180 NGTMercedesB180 NGT

Zupełnie inna historia to gama Fiatów zasilanych sprężonym gazem ziemnym, w Polsce reprezentowana niestety aktualnie tylko przez Doblo. Poza naszym krajem, w serii Natural Power dostępne są jeszcze (np. we Włoszech): Panda (produkowana na linii w Tychach, tymczasowo wycofana z polskiego rynku), Qubo, Punto Evo, Grande Punto, Punto Classic oraz wciąż oferowana Multipla.

Samochody o zasilaniu alternatywnym mają w swojej gamie także inne marki koncernu z Turynu. Lancia, w ramach oferty nazwanej Ecochic, sprzedaje aktualnie - wyłącznie na rodzimym rynku włoskim, gdzie trafia 80% całkowitej produkcji firmy - trzy modele napędzane LPG. Są to: Ypsilon (którego następna generacja, według nieoficjalnych zapowiedzi, ma powstawać w Polsce po przeniesieniu produkcji Pandy do Włoch), tożsama z Fiatem Ideą Musa oraz nowa, elegancka Delta ze 120-konnym, doładowanym silnikiem 1,4 T-Jet. W tę samą jednostkę wyposaża się również Alfę Romeo MiTo w odmianie na gaz płynny.Niestety, tych aut nie uświadczymy w naszych salonach.

OctaviaSkodaOctavia

Nie znaczy to oczywiście, że na Fiacie kończy się wybór dostępnych opcji. Liczne modele oferują np. Skoda, Seat i Chevrolet. Samochody czeskiego producenta, adaptowane na zamówienie w serwisie z użyciem systemu Landi Renzo Omegas lub LCS/LC, to naprawdę rozbudowana paleta, w skład której wchodzą:
- Fabia 1,2 (w dwóch wariantach mocy - 60 i 70 KM), 1,4 i 1,6 (ten ostatni ze skrzynią manualną lub automatyczną);

Dispatchcitroen.co.ukDispatch

- Roomster 1,2 (tylko model mocniejszy), 1,4 i 1,6 (skrzynia ręczna i automat);
- Octavia 1,6 (skrzynia ręczna i automat);
- Praktik 1,2 (w mocniejszej, 70-konnej wersji) i 1,4;
- Octavia Tour 1,6 i 1,8 T.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że aktualny model Octavii (druga generacja, po faceliftingu) sprzedawana jest także na zachodzie Europy, również wyposażona w silnik 1,6 i instalację Landi Renzo. Trwają też prace nad wprowadzeniem do oferty modelu z jednostką 1,4 TSI, czego przedsmak otrzymaliśmy podczas Auto Show Poland 2009.

Nie mniej oferuje Seat rodem ze słonecznej Hiszpanii. Adaptacji na LPG lub CNG można poddać praktycznie każdy model z silnikiem MPI (wersje z motorami o wtrysku bezpośrednim na razie nie mogą być wyposażane w instalacje gazowe), a pod maskę trafiają układy Bigas lub BRC, serwisowane w przeszkolonych stacjach obsługi na terenie całego kraju, podobnie jak Skody.

gama EcoFlexOpelgama EcoFlex

Montaż trwa jeden dzień, tak jak np. założenie autoalarmu (instalacja gazowa znajduje się na liście akcesoriów Seata), a więc nie ma praktycznie wpływu na termin odbioru zamówionego auta.

Od jakiegoś czasu instalacje LPG ma w swoich cennikach Chevrolet (ex-Daewoo). Wszystkie modele z wyjątkiem Cruze’a i Captivy, wyposażane w układy BRC, są dostępne dla polskich klientów tak, jak ma to miejsce w Europie Zachodniej. Niektóre auta (np. Matiza, znanego u nas pod nazwą Spark, i Captivę) można za naszą zachodnią granicą kupić także adaptowane przez współpracującą z General Motors firmę Fahrmitgas, która sprzedaje w Niemczech również znanego z rynku amerykańskiego, wzorowanego na starych autach typu „woody” Chevroleta HHR z instalacją gazową i wykończeniem w stylu retro, a la Al Capone.

Bristol Blenheim 3Gmototarget.plBristol Blenheim 3G

Wracając na nasz grunt, ostatnią z aktualnie dostępnych możliwości jest zakup Mitsubishi Lancera 1,8 (sedan lub Sportback), w którym producent oficjalnie zezwala na montaż systemu gazowego bez utraty gwarancji. Adaptacja może odbyć się w ASO lub zakładzie prywatnym, wybranym przez klienta, jednak wyłącznie pod warunkiem, że nabywca zdecyduje się na układ sekwencyjnego wtrysku LPG IV generacji. Minusem jest fakt, że na specjalnie przygotowany do montażu samochód (ze zmienionymi elementami silnika, takimi jak: gniazda zaworów, zawory dolotowe i wydechowe) trzeba czekać ok. 5 miesięcy od momentu złożenia zamówienia w salonie. Poza tym, same modyfikacje jednostki napędowej, nawet jeżeli nie zdecydujemy się na zlecenie montażu serwisowi Mitsubishi, także wymagają dopłaty w stosunku do wersji podstawowej. Z podobnego rozwiązania mogą korzystać nabywcy Subaru w Niemczech.

Dacia Sanderomototarget.plDacia Sandero

Na tym kończy się lista aut, które w Polsce da się kupić z instalacją LPG. Przynajmniej dziś, ponieważ należąca do Renault Dacia zapowiedziała już wprowadzenie na nasz rynek znanych z innych krajów Europy (np. Francji, gdzie jeszcze niedawno oferowano także Clio Campus LPG, a według dobrze poinformowanych źródeł w połowie 2010 r. pojawią się Megane i Scenic 1,6 LPG) modeli Logan i Sandero z silnikiem 1,4 i napędem gazowym. Ponadto, poza wymienionymi już wcześniej autami na CNG, w ofertach polskich importerów można znaleźć kilka innych modeli zasilanych gazem ziemnym. Należą do nich Volkswagen Caddy i Mercedes B180 NGT, po które - ze względu na słabo rozwiniętą sieć stacji - nie ustawiają się niestety kolejki. Stwierdzamy to z żalem, ale bardziej niż realną alternatywę dla paliw konwencjonalnych należy potraktować je jako „ciekawostki przyrodnicze”.

BeiraBrecklandBeira

Fabryczna oferta LPG i CNG jest natomiast dosyć szeroka na zachód od Odry. Bogatą ofertę w Niemczech ma np. Ford, który proponuje klientom Focusa, C-Maxa i Transita na gaz ziemny lub płynny, a dodatkowo także Fiestę i Mondeo Tri-fuel na LPG (ten ostatni „spożywa” również bioetanol E85). W tyle nie pozostają najgroźniejsi rywale - Volkswagen i Opel. Firma z Wolfsburga produkuje Golfa i Golfa Plus (obydwa z silnikiem 1,6) na gaz płynny oraz Passata i Tourana na CNG, natomiast konkurent z Rüsselsheim kontratakuje za pomocą Corsy (z jedną z dwóch jednostek napędowych do wyboru), Merivy, Astry III Caravan i Zafiry z instalacją LPG oraz Zafiry CNG turbo. Wspomniana już firma Fahrmitgas oferuje dodatkowo Insignię, a nadworny tuner Opla - Irmscher - również Astrę GTC i Antarę doposażone w system zasilania autogazem. Poza Niemcami, Corsa 1,2 i Meriva są do kupienia także we Francji. U naszych zachodnich sąsiadów do niedawna do kupienia był także Mercedes E200 NGT, pozostający po premierze nowego modelu bez następcy. We Francji zaś jakiś czas temu oferowano Citroena C3 CNG, który nie doczekał się na razie odpowiednika drugiej generacji.

Golf Bi-fuelVolkswagenGolf Bi-fuel

Szwedzi tradycyjnie już serwują Volvo S60 i V70, którym wszystko jedno, czy „karmi” się je CNG czy biogazem, mogą także kupować Subaru Legacy na gaz ziemny. Naprawdę ciekawe rzeczy dzieją się natomiast za kanałem La Manche, w Wielkiej Brytanii. Tam natrafić można na prawdziwe gazowe rodzynki, których próżno szukać gdziekolwiek indziej. Poza dostawczymi Citroenami na LPG - Berlingo First (wciąż wytwarzanym modelem poprzedniej generacji), Berlingo, Dispatchem (u nas występującym pod nazwą Jumpy) i Nemo - Brytyjczycy kupują tak egzotyczne auta jak np. malezyjski Proton Gen-2 ecoLogic. Marka ta jest w Europie dostępna jeszcze tylko na Cyprze, jednak opcjonalny układ gazowy (zarezerwowany zresztą dla tego jedynego modelu) to wyłączny przywilej klientów ze Zjednoczonego Królestwa. Na tym nie koniec - prawdziwymi perłami są rzadkie samochody angielskiej produkcji: Breckland Beira (specyficzny collage nadwozia Opla GT i silnika od Corvetty plus LPG) oraz luksusowy, choć ekscentryczny Bristol Blenheim 3G, czyli auto pokroju Bentleya zasilane autogazem.

Ford Mondeomototarget.plFord Mondeo

Jak widać, napęd gazowy to w Europie całkiem pokaźny kawałek rynkowego tortu, z którego niemal każdy producent chce skubnąć coś dla siebie. Poza Polską, LPG i CNG jako paliwom na pewno pomaga brak negatywnych skojarzeń w rodzaju „gaz tylko do kuchenek i/lub zapalniczek” lub „gaz dla biedoty” oraz dziesięciolecia obecności na rynku i w świadomości kierowców (np. we Włoszech czy Holandii). Także i u nas widać powolny trend ku lepszemu, co widać chociażby poprzez rozszerzającą się gamę samochodów napędzanych tanio i ekologicznie. Liczymy, że wejście do Polski kolejnych producentów zachęci następnych, którzy - jak Ford, VW czy Opel - nie musieliby już się przygotowywać, lecz po prostu przenieść gotowe, sprawdzone rozwiązania na nasz rynek. Bez przesadnego optymizmu, jesteśmy naprawdę dobrej myśli!

* model jeszcze niedostępny
** model przystosowany do montażu instalacji gazowej

Marka i modelPolskaEuropa
Skoda FabiaLPG-
Skoda Roomster/PraktikLPG-
Skoda OctaviaLPGLPG
Skoda Octavia TourLPG-
Seat IbizaLPG/CNG-
Seat LeonLPG/CNGLPG
Seat Altea/Altea XLLPG/CNGLPG
Seat ToledoLPG/CNG-
Seat AlhambraLPG/CNG-
Chevrolet Matiz/SparkLPGLPG
Chevrolet Aveo/KalosLPGLPG
Chevrolet Lacetti/NubiraLPGLPG
Chevrolet Cruze-LPG
Chevrolet EpicaLPGLPG
Chevrolet Captiva-LPG
Chevrolet HHR-LPG
Dacia LoganLPG*LPG
Dacia SanderoLPG*LPG
Mitsubishi Colt-LPG
Mitsubishi LancerLPG**LPG
Mitsubishi Outlander-LPG
Opel Agila-LPG
Opel Corsa-LPG
Opel Astra III-LPG
Opel ZafiraCNGLPG/CNG
Opel Insignia-LPG
Opel Antara-LPG
Opel ComboCNGCNG
Volkswagen Polo-LPG
Volkswagen Golf/Golf Plus-LPG
Volkswagen Touran-CNG
Volkswagen Passat-CNG
Volkswagen CaddyCNGCNG
Ford Fiesta-LPG
Ford Focus-LPG/CNG
Ford C-Max-LPG/CNG
Ford Mondeo-LPG/E85
Ford Transit-LPG/CNG
Citroen C3 Picasso-LPG
Citroen C4/C4 Picasso/C4 Grand Picasso-LPG
Citroen C5-LPG
Citroen Nemo-LPG
Citroen Berlingo First-LPG
Citroen Berlingo-LPG
Citroen Dispatch (Jumpy)-LPG
Mercedes A160/A180-LPG
Mercedes B160/B180 NGTCNGLPG/CNG
Mercedes Sprinter NGTCNGCNG
Subaru Impreza-LPG
Subaru Legacy/Outback-LPG/CNG
Subaru Forester-LPG
Volvo C30-LPG
Volvo S40/V50-LPG
Volvo S60-CNG
Volvo V70-LPG/CNG
Proton Gen-2-LPG
Fiat 500/500 C-LPG
Fiat PandaLPGLPG/CNG
Fiat Punto Classic-LPG/CNG
Fiat Grande PuntoLPGLPG/CNG
Fiat Punto EvoLPGLPG/CNG
Fiat Idea-LPG
Fiat BravoLPGLPG
Fiat Croma-LPG
Fiat Fiorino/QuboLPGLPG/CNG
Fiat Multipla-CNG
Fiat DobloLPG/CNGLPG/CNG
Breckland Beira-LPG
Bristol Blenheim-LPG
Lancia Ypsilon-LPG
Lancia Musa-LPG
Lancia Delta-LPG
Alfa Romeo MiTo-LPG
Alfa Romeo 159/159 Sportwagon-LPG
Alfa Romeo Giulietta-LPG
Renault Clio Campus-LPG
Renault Megane-LPG*
Renault Scenic-LPG*
Renault Kangoo/Kangoo Express-LPG
Daihatsu Terios2WD-LPG
Dodge Caliber Eco+-LPG
Dodge Journey Eco+-LPG
Hyundai i10-LPG
Hyundai i20-LPG
Hyundai i30-LPG
Hyundai Sonata-LPG
Hyundai Grandeur-LPG
Jeep Patriot Eco+-LPG
Kia Picanto-LPG
Kia Rio-LPG
Kia Cee’d/Pro_Cee’d-LPG
Kia Magentis-LPG
Kia Carens-LPG
Kia Carnival-LPG
Kia Sportage-LPG
Łada Kalina-LPG
Łada Priora-LPG
Łada Niva-LPG

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: informacje producentów, autogastanken.de



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.