REKLAMA
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 9
fot. POGP / Rynek gazu płynnego w Polsce w 2014 i 2015 r. poprzednie następne
11.04.2016

Raport POGP 2015 - coraz więcej samochodów LPG

Raport POGP 2015 - coraz więcej samochodów LPG fot. gazeo.pl

Po raz dwudziesty Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP) opublikowała Raport roczny podsumowujący krajowy rynek LPG. Został on oficjalnie zaprezentowany 7 kwietnia 2016 r. podczas konferencji w hotelu Sheraton w Warszawie.
REKLAMA
Roman Ślagowski - przewodniczący Polskiej Organizacji Gazu Płynnegofot. gazeo.plRoman Ślagowski - przewodniczący Polskiej Organizacji Gazu Płynnego prezentuje Raport Roczny za 2015 r.

Zużycie gazu płynnego w Polsce w 2015 r.

Z Raportu wynika, że w 2015 r. po raz kolejny zanotowano wzrost konsumpcji gazu płynnego. Zamknęła się ona liczbą 2 mln 245 tys. ton, wykorzystanego w różnych dziedzinach, gazu płynnego.

Oznacza to wzrost o 2% w stosunku do konsumpcji z roku ubiegłego czyli 2014. Wynik jest o tyle zaskakujący, że zima na przełomie 2015 i 2016 r. była bardzo ciepła, a malejące ceny klasycznych paliw silnikowych i opałowych nie sprzyjały branży LPG.

Produkcja krajowa LPG (375 tys. ton) zabezpieczyła 16% zapotrzebowania na to paliwo. Resztę stanowiły dostawy z importu, które wyniosły w 2015 r. 2 mln 90 tys. ton.

Import LPG do Polski w 2015 r.

Głównym dostawcą LPG do Polski nadal pozostaje Rosja, która w 2015 r. dostarczyła jeszcze więcej tego paliwa (998 tys. ton) niż w roku 2014. Udział Rosji w imporcie LPG wyniósł więc 52,9%. Kolejne kraje, z których importujemy LPG to: Kazachstan (405 tys. ton, co stanowi 21,7% naszej rocznej konsumpcji) i Białoruś (195 tys. ton - 10%). Dostawy z tych krajów pokrywają blisko 85% rocznego zapotrzebowania na LPG w Polsce.

Pozostała część importowanego LPG pochodziła z krajów Unii Europejskiej: 115 tys. ton z Litwy, 48 tys. ton z Niemiec i 19 tys. ton z Wielkiej Brytanii. Import z Czech, Szwecji, Holandii, Wielkiej Brytanii i Łotwy na poziomie 19-26 tys. ton stanowił tylko 12,6% dostaw LPG na polski rynek, choć jeszcze niedawno dostawy z państw UE stanowiły 35-40% importowanego do Polski gazu płynnego.

Warto wiedzieć

Zdecydowana większość gazu płynnego trafia do Polski koleją (78%), 15% dostaw jest realizowanych cysternami drogowymi, a 7,5% drogą morską.

W wymienionych krajach dostawy do Polski stanowią pokaźną część eksportowanego LPG. Pokazują to dane za 2014 r.

W przypadku Rosji blisko 18% eksportu stanowiło LPG przeznaczone dla Polski.

Jeszcze większy udział stanowią dostawy LPG do naszego kraju w eksporcie Kazachstanu (28,2%). W przypadku Białorusi wskaźnik ten wynosi 59,6%, a Litwa ponad 65% LPG eksportuje do Polski.

Autogaz w Polsce w 2015 r.

Podstawą konsumpcji gazu płynnego na polskim rynku cały czas pozostaje autogaz, który w 2015 r. stanowił 75,3% sprzedaży gazu płynnego ogółem. Oznacza to, że łącznie na polskim rynku w 2015 r. sprzedano 1 mln 690 tys. ton LPG z przeznaczeniem do napędu pojazdów. Stanowi to wzrost o 2,7% w stosunku do roku 2014.

Maciej Prośniewski - dyrektor gazeo.plfot. gazeo.plMaciej Prośniewski - dyrektor gazeo.pl zaprezentował rynek nowych samochodów LPG w 2015 r.

Liczba samochodów LPG wzrosła z 2 mln 846 tys. w 2014 r. do do 2 mln 914 tys. w 2015 r. Łącznie zamontowano między 100 a 120 tys. gazowych układów zasilania w samochodach, co oznacza wzrost netto liczby pojazdów napędzanych LPG (nowe montaże minus samochody wycofane) o prawie 70 tys.

Wśród wszystkich pojazdów LPG na polskim rynku 62,1% stanowią samochody z silnikami o pojemnościach skokowych od 1400 do 1999 cm3. 29,5% to samochody z silnikami o pojemnościach do 1399 cm3.

Udział pojazdów z gazowymi układami zasilania w ogólnej liczbie samochodów na polskim rynku w 2015 r. wyniósł średnio 14,8%. Największy odsetek samochodów LPG jeździ po drogach województwa łódzkiego (20,9%) i lubelskiego (20,1%). Powyżej średniej w tym zakresie plasują się województwa: mazowieckie (18%), świętokrzyskie (16,8%), podlaskie (16,5%) i warmińsko-mazurskie (15,4%). Najmniejszy udział w parku samochodowym mają pojazdy LPG w województwach: lubuskim (11,4%), wielkopolskim i dolnośląskim (po 10,9%) i zachodnio-pomorskim (10,4%).

W 2015 r. zanotowano także wzrost liczby ciągników siodłowych przystosowanych do zasilania dwupaliwowego (LPG + olej napędowy).

Ceny LPG w Polsce w 2015 r.

Średnioroczna cena autogazu na stacjach w Polsce wyniosła 1,99 zł za litr. Była ona niższa od średniej ceny w 2014 r. o 22,8%. Jednocześnie różnica pomiędzy średniomiesięczną ceną detaliczną autogazu i benzyny 95-oktanowej sięgała nawet 2,99 zł.

Warto wiedzieć

W 2015 r. autogaz był oferowany w Polsce na 5420 stacjach, co oznacza, że w stosunku do 2014 r. zamknięto 40 punktów sprzedaży tego paliwa.

Podobnie korzystna była proporcja ceny autogazu do benzyny. Na początku 2015 r. cena autogazu stanowiła 50,7% ceny benzyny 95, zaś pod koniec roku 47,9%. Średnio w ciągu całego 2015 r. cena autogazu stanowiła 43,2% ceny benzyny. Pomimo spadku cen wszystkich paliw wykorzystanie LPG do napędu samochodów było bardziej opłacalne niż w latach 2013-2014, kiedy średnioroczna cena autogazu stanowiła 48,8% ceny benzyny.

Polski rynek autogazu na tle innych krajów

Polski rynek LPG jako paliwa silnikowego z konsumpcją w granicach 1,6 mln stanowił w 2014 r. 16,1% europejskiej konsumpcji tego paliwa (co szósty litr autogazu był sprzedawany w Polsce). W skali całego świata zużywamy 6,1% konsumowanego globalnie autogazu, zajmując w rankingu jego największego zużycia piąte miejsce, po Korei Południowej, Rosji, Turcji i Tajlandii.

Okładki Raportów rocznych Polskiej Organizacji Gazu Płynnegofot. POGPOkładki wszystkich dwudziestu Raportów rocznych Polskiej Organizacji Gazu Płynnego

Postrzeganie LPG jako nośnika energii zmieniło się na przestrzeni ostatnich lat diametralnie. Jest to obecnie jedno z powszechnie stosowanych w naszym kraju paliw silnikowych.

Polska może pozostać liderem w Unii Europejskiej nie tylko pod względem wielkości sprzedaży autogazu. Mamy także wszelkie możliwości by rozwijać produkcję komponentów samochodowych instalacji LPG.

Sprzyja temu brak konkurencyjnych rozwiązań, które przy podobnym poziomie inwestycji pozwalają na ograniczenie kosztów eksploatacji pojazdów. Ponadto przepisy europejskie przewidują różnego rodzaju programy rozwojowe paliw alternatywnych, w tym także dla LPG.

Wyniki badań, które w kontekście wpływu na nasze zdrowie w sposób jednoznacznie negatywny traktują emisję cząstek stałych i tlenków azotu przez silniki Diesla także sprzyjają rozwojowi branży gazu płynnego.

Sektor autogazu czeka na uregulowanie kwestii wykorzystania paliw gazowych w jednostkach napędowych ciągników rolniczych, co powinno także być bodźcem do dalszego jego rozwoju.

Równie łakomym kąskiem dla branży LPG jest transport ciężarowy i stosowanie w nim układów gazodieslowskich oraz dalszy rozwój oferty samochodów osobowych, w których instalacje gazowe są montowane fabrycznie.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: relacja własna, POGP



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.