REKLAMA
21.05.2010

Szkolenia nigdy za wiele

Na terenie obiektu obejmującego hamownię i serwis łódzkiej firmy Nagaz odbyło się szkolenie firmy AC, w którym mieliśmy możliwość uczestnictwa. AC S.A. jest producentem sterowników Stag, które współpracują z większością dostępnych na rynku komponentów gazowych układów zasilania.
REKLAMA

Było to jedno z cyklicznych, dodajmy bezpłatnych, spotkań z montażystami, które mają na celu zaznajomienie warsztatów z produktami AC oraz zasadami poprawnego montażu systemów gazowych.

Szkolenie przeprowadzone w firmie Nagaz zgromadziło kilkunastu uczestników, reprezentujących firmy z regionu łódzkiegogazeo.plSzkolenie przeprowadzone w firmie Nagaz zgromadziło kilkunastu uczestników, reprezentujących firmy z regionu łódzkiego

Na szkoleniu przedstawiono wszystkie etapy montażu samochodowej instalacji gazowej, począwszy od przyjęcia samochodu do serwisu. Jest to bardzo ważna z punktu widzenia warsztatu czynność pozwalająca wyeliminować wiele problemów pojawiających się na styku z klientem, który może kwestionować stan pojazdu po wykonanej usłudze montażu systemu gazowego.
Dlatego przyjęcie samochodu do warsztatu jest jedną z najważniejszych i jednocześnie najczęściej pomijanych lub traktowanych bardzo skrótowo czynności poprzedzających montaż instalacji gazowej. Prawidłowo wykonane przyjęcie samochodu powinno obejmować nie tylko oględziny zewnętrzne (stan powłoki lakierniczej i nadwozia), które są oczywiście bardzo istotne, lecz również sprawdzenie zachowania samochodu (praca silnika).

System Stag 300 Premium, współpracujący z systemem EOBD zamontowany w samochodzie Kia Cee'd cieszył się dużym zainteresowaniem uczestników szkoleniagazeo.plSystem Stag 300 Premium, współpracujący z systemem EOBD zamontowany w samochodzie Kia Cee'd cieszył się dużym zainteresowaniem uczestników szkolenia

Należy zwrócić uwagę na to, czy nie świecą się żadne kontrolki na tablicy przyrządów. Aby upewnić się co do stanu technicznego jednostki napędowej należy wykonać również sprawdzenie błędów w sterowniku benzynowym. Równie ważne są błędy oczekujące świadczące o stanie jednostki napędowej przed montażem instalacji gazowej. W samochodach starszych trzeba sprawdzić działanie sondy lambda a analiza spalin powinna być dopełnieniem oceny stanu jednostki napędowej.

System zasilania gazowego ze sterownikiem Stag 300 Premium w komorze silnikowej Kia Cee'dgazeo.plSystem zasilania gazowego ze sterownikiem Stag 300 Premium w komorze silnikowej Kia Cee'd

Skrupulatne zanotowanie uwag z wszystkich etapów sprawdzenia samochodu przed przyjęciem na stanowisko montażowe pozwala na wyeliminowanie nieporozumień z klientem przy wydaniu samochodu po montażu.

O tym jak ważne jest prawidłowe przyjęcie pojazdu do naprawy niech świadczy fakt, że w dużych serwisach samochodów osobowych często wydziela się specjalne stanowisko służące do tego celu.

Równie istotny jest dobór elementów gazowego systemu zasilania, dlatego prowadzący poświęcił tej kwestii więcej czasu, szczególnie doborowi reduktora-parownika. Głównym kryterium w zakresie doboru reduktora jest oczywiście moc silnika, choć z doświadczenia wynika, że niektóre z nich pomimo deklaracji producenta nie dają sobie rady w górnych zakresach podawanych mocy.

System Stag 300 Premium skonfigurowano z reduktorem-parownikiem R01, który jest nowym produktem w ofercie AC. Uwagę zwraca zastosowanie elastycznych przewodów gazowychgazeo.plSystem Stag 300 Premium skonfigurowano z reduktorem-parownikiem R01, który jest nowym produktem w ofercie AC. Uwagę zwraca zastosowanie elastycznych przewodów gazowych

Omawiając poszczególne czynności montażowe wielokrotnie przywoływano przepisy regulujące zasady montażu samochodowych instalacji gazowych, wzorowane na regulaminach europejskich (załącznik 9 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - Dz. U. z 2002r. Nr 32, poz. 262) i konieczność bezwzględnego ich przestrzegania. Liczne przykłady pokazywały, że wiedza w tym zakresie cały czas wymaga utrwalania.

Stag 300 Premium współpracuje z szeroką gamą wtryskiwaczy, również z nowymi Valtekami Type 34gazeo.plStag 300 Premium współpracuje z szeroką gamą wtryskiwaczy, również z nowymi Valtekami Type 34

W przerwie uczestnicy mogli zapoznać się z systemem zasilania gazowego opartym na sterowniku Stag 300 Premium, który korzystając z połączenia z systemem EOBD pojazdu zapewnia dostosowanie parametrów pracy instalacji gazowej tak, aby nie zmieniać nastaw sterownika układu benzynowego. Instalacja była zamontowana w samochodzie Kia Cee’d.

Dodatkowym elementem zamontowanym w samochodzie był rejestrator parametrów, stanowiący nowość w ofercie AC S.A. Urządzenie jest montowane w samochodach, w których usterki występują nieregularnie i ich zlokalizowanie w warunkach warsztatowych jest trudne. Działa na zasadzie „czarnej skrzynki”, rejestrując parametry pracy silnika na karcie pamięci. Dodatkowo jest wyposażony w specjalny przycisk, którego wciśnięcie w czasie występowania nieprawidłowości powoduje zapisanie aktualnej daty i czasu. Ułatwia to analizę zapisanych danych i wykrycie przyczyny nieprawidłowej pracy systemu gazowego.

Obok dużej dawki wiedzy merytorycznej szkolenia są również miejscem wymiany doświadczeń, które bywają jeszcze cenniejsze. Równie ważny jest przepływ wiedzy w drugą stronę, tzn. do producenta. Uwagi zgłaszane przez montażystów bardzo często są wykorzystywane w projektowaniu urządzeń czy kolejnych wersji oprogramowania sterowników. Z tego powodu wszyscy dostawcy gazowych systemów zasilania traktują tę część działalności niezwykle poważnie.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: materiały szkoleniowe



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.