REKLAMA
04.11.2013

Więcej LPG - mniej emisji

Autogaz, jako paliwo stanowiące produkt pochodny procesu wydobywania gazu ziemnego i rafinacji ropy naftowej, nie zawsze jest uważany za prawdziwą alternatywę wobec benzyny i oleju napędowego. Fakty pozostają jednak nieubłagane: LPG przyczynia się do zmniejszenia ilości emitowanego przez samochody dwutlenku węgla. W jakim dokładnie stopniu?
REKLAMA
Spaliny ulatujące z końcówki układu wydechowego Dacii Dokkerfot. gazeo.plPóki są silniki spalinowe, będzie i emisja dwutlenku węgla. LPG pomaga jednak ją zmniejszać i teraz wreszcie wiemy dokładnie, o ile

Od zawsze było wiadomo, że autogaz, pomimo iż silniki zużywają go nominalnie więcej niż benzyny, przyczynia się do redukcji emisji CO2. Skalę poprawy określało się jednak z reguły wartością „pi razy oko” i mało kto potrafił precyzyjnie określić, o ile mniej gazu cieplarnianego ulatuje tak naprawdę do atmosfery dzięki zastosowaniu paliwa o prostszej strukturze chemicznej. Teraz, dzięki zebranym przez niemiecki rząd danym pochodzącym bezpośrednio z badań producentów samochodów, mamy do dyspozycji konkretną liczbę.

Nim jednak ją przedstawimy, chcielibyśmy jeszcze raz poświecić naszym autogazowym kagankiem oświaty. Zużycie LPG przez konwertowany silnik benzynowy jest wyższe nie dlatego, że gaz ma niższą wartość opałową, ale dlatego, że ma inne właściwości fizyczne i w tych samych warunkach zajmuje większą objętość (dlatego też przechowuje się go pod ciśnieniem, a benzynę nie). Licząc według masy, spalanie LPG jest niższe (wartość energetyczna jest wyższa), co w połączeniu z prostszym (bo krótszym) łańcuchem węglowodorowym daje niższą emisję CO2. Koniec lekcji.

Najwyższy czas na konkret. Emisja dwutlenku węgla po konwersji benzynowego silnika na napęd LPG spada średnio o 11%. Wartość ta dotyczy wyłącznie ilości gazów wydostających się z końcówek układu wydechowego, natomiast w ujęciu well-to-wheel, a więc po uwzględnieniu procesu produkcji i transportu paliwa gazowego, poprawa wynosi 15%. A że technologia silników spalinowych stale się rozwija, poprawienie tego wyniku to kwestia niedługiego czasu. Pod warunkiem wszakże, że producenci samochodów podejmą wysiłek opracowywania swoich jednostek napędowych pod kątem zasilania autogazem.

Co do tego prawdopodobnie powinniśmy być spokojni, ponieważ ponad 20 marek oferuje aktualnie modele z fabrycznie montowanymi lub dedykowanymi instalacjami gazowymi prosto z salonów. Po drogach Europy jeździ już 9 mln aut zużywających LPG zamiast benzyny (z czego blisko 3 mln w samej Polsce), a wiele wskazuje na to, że w bliższej i dalszej przyszłości będzie tylko lepiej (wystarczy wspomnieć o potencjale niekonwencjonalnych złóż ropy i gazu, których eksploatacja zapewni stałe i obfite dostawy LPG na długie dekady). Połączenie zalet ekologicznych ze znacznymi oszczędnościami finansowymi płynącymi z zamiany paliwa konwencjonalnego na autogaz skazuje ten ostatni na pasmo dalszych sukcesów, którym zawsze będziemy kibicować.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Fleet News UK



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.