REKLAMA
28.04.2009

Wsparcie dla LPG przedłużone

Można się zastanawiać, jak przedłużyć coś, czego nie ma - w Polsce przecież nie prowadzi się żadnej polityki gwarantującej opłacalność jazdy na autogazie, raczej jakieś akcyzowe „strachy na lachy”. To fakt, ale żeby dać dobry przykład naszym politykom, chcemy przedstawić wieści zza kanału La Manche.

REKLAMA
Martin Lovatt© iStockMartin Lovatt


Brytyjskie władze zapowiedziały, że wbrew wcześniejszym zapowiedziom nie zmniejszą różnicy w opodatkowaniu LPG i benzyny, co miało nastąpić już 1. września 2009 r., kiedy w życie wejdą nowe stawki. Według dotychczasowych planów, akcyza na autogaz miała rosnąć wyraźnie szybciej niż na tradycyjne paliwo, co stopniowo doprowadziłoby do zredukowania lub nawet zatarcia różnic cenowych. Wprawdzie preferencyjna wysokość obciążenia fiskalnego dla gazu do samochodów zacznie topnieć już teraz, jednak wolniej, niż pierwotnie zakładano - tempo zacierania się różnic wyniesie maksymalnie 1 pens na litr paliwa rocznie na korzyść benzyny. W ten sposób po wakacjach państwo zacznie pobierać większe kwoty ze sprzedaży paliw, ale proporcja na stacjach pozostanie taka sama, czyli za litr LPG kierowcy zapłacą około 50% tego, co za „bezołowiową”.

To nie wszystko - ogłoszono również, że „okres ochronny”, w którym opodatkowanie autogazu będzie zamrożone na niskim poziomie, zostanie wydłużony z 3 do 5 lat. Dzięki temu brytyjscy użytkownicy aut na LPG mogą spać spokojnie aż do marca 2014 r. i upajać się błogą świadomością, że do tego czasu inwestycje w instalacje gazowe będą przynosić im spodziewane oszczędności. Taki krok to ze strony władz odpowiedź na trudności ekonomiczne dotykające mieszkańców Zjednoczonego Królestwa. Pomysłodawcy złagodzenia przepisów względem najtańszego paliwa liczą na to, że utrzymanie niskich cen zachęci kierowców do konwertowania samochodów na zasilanie gazowe pomimo nie najlepszej sytuacji finansowej wielu z nich. Być może perspektywa trwałego obniżenia kosztów eksploatacji przekona choć niektórych, że warto ponieść teraz dodatkowe nakłady (ceny instalacji zaczynają się od ok. 1600 funtów), by w przyszłości z nawiązką je odzyskać.

W Wielkiej Brytanii dobiegają także końca prace nad systemem dopłat dla nabywców nowych samochodów, którzy przed zakupem zdecydują się na oddanie starego auta na złom. Ponieważ zaś oferta nowych modeli fabrycznie wyposażonych w nowoczesny układ LPG jest tam stosunkowo bogata, a paliwo można kupić na jednej z 1400 stacji na terenie całego kraju, będzie można połączyć wszystko razem i pomimo trudnego okresu wyjechać z salonu świeżutkim, pachnącym samochodem, w dodatku od razu generującym o połowę niższe koszty bieżącej eksploatacji, które nie wzrosną przez 5 kolejnych lat. To się nazywa walka z kryzysem z prawdziwego zdarzenia!


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: drivelpg.co.uk, uklpg.org



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.