REKLAMA
11.02.2013

Wsparcie dla czystych paliw


REKLAMA
alnych. Ładowanie samochodów elektrycznych W tym zakresie Polska ma do 2020 r. zbudować 46 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych. W Niemczech ma ich być 150 tys., we Włoszech 125 tys. Ujednoliceniu ma także ulec standard wtyczki stosowanej do ładowania.
 
Tankowanie wodorufot. MANTankowanie wodorowego autobusu MAN

Działania te są odpowiedzią na deklaracje Chin i Stanów Zjednoczonych, które zapowiedziały, że do 2020 r. mają mieć ponad 6 mln pojazdów elektrycznych na swoich drogach. Mają one także pobudzić firmy motoryzacyjne do bardziej masowej produkcji samochodów elektrycznych w przystępnych cenach.

Tankowanie wodoru

Stacje tankowania wodoru istnieją w 14 państwach. Najwięcej jest ich w Niemczech, we Włoszech i Danii. Wniosek KE zakłada ich połączenie we wspólną sieć, która korzystając z zunifikowanych norm zapewni możliwość użytkowania pojazdów wodorowych.

Iveco Stralis Natural Powerfot. IvecoCiągnik siodłowy Stralis Natural Power łączy w sobie zalety LNG (duża gęstość energii zawartej w paliwie i niestety mała liczba stacji) oraz CNG (łatwe magazynowanie paliwa i stosunkowo duża liczba stacji)

Skroplony gaz ziemny LNG

Napęd za pomocą LNG ma być rozwijany w żegludze morskiej i śródlądowej. Komisja Europejska planuje budowę sieci stacji uzupełniania LNG w 139 głównych portach morskich (do 2020 r.) i śródlądowych (do 2025 r.).

W zakresie infrastruktury do tankowania LNG w pojazdach drogowych planuje się rozbudowę sieci, która obecnie obejmuje tylko 38 obiektów do poziomu, który zagwarantuje, że w 2020 r. odległość pomiędzy stacjami oferującymi skroplony gaz ziemny będzie wynosić 400 km (przy drogach transeuropejskiej sieci bazowej).

Sprężony gaz ziemny CNG

Obecnie pojazdy zasilane CNG stanowią około 0,5 % populacji samochodów na rynku europejskim. Plany produkcyjne poszczególnych firm pozwalają prognozować dziesięciokrotne zwiększenie tego udziału.

Do 2020 r. liczba stacji sprężania gazu ziemnego ma być na tyle duża, że odległość pomiędzy takimi obiektami ma być nie większa niż 150 km.

Podsumowanie

Unia Europejska po raz kolejny chce zachęcić kraje członkowskie do popularyzacji napędów alternatywnych. Pierwotnie zakładano, że do 2020 r. po drogach Europy będzie poruszać się 20 % pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi. Cel ten w połączeniu z projektem Blue Corridor znalazł także odzwierciedlenie w planach PGNiG związanych z budową stacji CNG w Polsce. Niestety nie zostały one zrealizowane w całości, co więcej od roku nierentowne stacje sprężania gazu ziemnego są zamykane. Miejmy nadzieję, że tym razem będzie inaczej i oprócz rozbudowy sieci stacji CNG w Polsce zostaną także wybudowane punkty ładowania samochodów elektrycznych.





Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Wirtualny Nowy Przemysł



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.