REKLAMA
17.06.2010

Wzrosną podatki od benzyny i ropy. Gaz bez zmian

Jak informuje Dziennik Gazeta Prawna, w przyszłym roku może zostać gwałtownie naruszona relacja ceny benzyny i oleju napędowego do ceny autogazu.
Do drakońskiej podwyżki szykuje się Ministerstwo Finansów. Według informacji GP, złoży się na nią, zarządzony przez Komisję Europejską system certyfikacji biokomponentów dodawanych do benzyn i ON. Zdaniem ekspertów produkcja będzie droższa, a ceny na stacjach skoczą o kilka groszy na litrze.

REKLAMA

Certyfikat ma gwarantować, że komponent, który zostanie dodany do paliwa, nie powstał z uszczerbkiem dla środowiska. KE liczy, że w ten sposób przyczyni się do redukcji gazów cieplarnianych oraz ochrony roślin rosnących w lasach, na bagnach i tzw. obszarach przyrody, m.in. w krajach Ameryki Południowej.
Dodatkowo, Ministerstwo Finansów zastanawia się nad likwidacją stosowanego obecnie systemu ulg w podatku akcyzowym dla paliw z udziałem biokomponentów. Decyzje zapadną niebawem, ponieważ dotychczasowe rozwiązania przestaną obowiązywać w kwietniu 2011 roku.

Takie proporcje cen paliw już kiedyś obowiązywały, czyżby historia miała się powtórzyćOrlen TransportTakie proporcje cen paliw już kiedyś obowiązywały, czyżby historia miała się powtórzyć


Resort Finansów twierdzi, że „brak jest uzasadnienia do wnioskowania o wyrażenie zgody przez KE na przedłużenie pomocy operacyjnej w zakresie biopaliw”. - Jeśli takie podejście zwycięży w MF, ceny diesla wzrosną o 10, a benzyn o 15 gr na litrze - mówią przedstawiciele Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. Licząc kilkugroszową podwyżkę związaną z certyfikacją, można się spodziewać, że w przyszłym roku ceny wzrosną o ok. 20 gr na litrze.
Analitycy przypominają jednocześnie, że system certyfikacji nie dotyczy autogazu. Nie ma także żadnych informacji o jakiejkolwiek podwyżce obciążeń fiskalnych LPG. Tym samym, nadchodzący rok, może dać silny impuls do rozwoju branży autogazu w Polsce. A chętnych do montażu instalacji LPG w samochodach będzie znacznie więcej niż w bieżącym roku. Jeśli weźmie się także pod uwagę intensywnie prowadzone prace badawcze i homologacyjne nad tzw. gazodieslami, grupa użytkowników aut napędzanych LPG poszerzy się o zupełnie nowych odbiorców, którzy do niedawna, nie byli w stanie obniżyć kosztów eksploatacji pojazdów.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wojciech Mackiewicz
źródło: Dziennik Gazeta Prawna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.