REKLAMA
02.03.2015

Zakaz wjazdu do centrum - co z autami na LPG?

23 lutego trafił do marszałka sejmu projekt zmiany ustawy o ochronie środowiska. Wśród proponowanych zmian najwięcej dyskusji wzbudza możliwość ogłaszania zakazu wjazdu starszych samochodów do centrów miast, przez poszczególne gminy. Na czym dokładnie polegają proponowane zmiany?
REKLAMA

Wnioskodawcami jest grupa posłów z Platformy Obywatelskie. W imieniu wnioskodawców, projekt ustawy złożył poseł Tadeusz Arkit.

Projekt ustawy obejmuje problematykę emisji zanieczyszczeń z kotłowni i pieców domowych, ograniczenia hałasu oraz pomysł wprowadzenia możliwości zakazania wjazdu do centrów miast samochodami nie spełniającymi określonych norm spalin. Z punktu widzenia kierowców, to właśnie ostatnie zagadnienie jest najistotniejsze.

Projekt ustawy zmieniającej przepisy zakłada m.in., że:

  • prawo do wykonywania kontroli czy pojazdy poruszające się w strefach są do tego uprawnione i odpowiednio oznakowane otrzyma Straż Miejska
  • będzie ona mogła nakładać mandaty karne, za załamanie zakazu


Rady Gmin czyli samorządy podejmując stosowne uchwały, będą musiały określić:

  • zasięg strefy ograniczonego wjazdu
  • wymogi w zakresie emisji spalin emitowanych przez samochody w danej strefie
  • organizację ruchu dla aut nie mogących wjeżdżać do strefy
  • sposób w jaki uchwała zostanie podana do publicznej wiadomości

Według posła Arkita, samorządy wprowadzając nowe przepisy powinny wzorować się na rozwiązaniach berlińskich, gdzie wymagania ekologiczne wobec pojazdów zaostrzane były stopniowo.

Ustawa nakłada także na Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (w porozumieniu z ministrem środowiska oraz infrastruktury) obowiązek przygotowania i ogłoszenia  rozporządzenia, w którym określi 

  • zasady oznakowania samochodów mogących wjeżdżać do strefy
  • wzory oznakowania (zapewne naklejek)
  • zasady dystrybucji oznakowań
  • wysokość opłat za oznakowania (wynikające z produkcji oraz dystrybucji oznakowań)

Pozostawiają mieszkańcom miast ocenę tego pomysłu, warto zwrócić uwagę, że uzasadnienie projektu ustawy jest marnej jakości merytorycznej. Nie znajdziemy tam, aktualnych informacji o liczbie samochodów (podawane dane dotyczą roku 2012)  czy emisji spalin (dane z 2013 roku).
Uzasadnienie nie podaje także jakie dokładnie będą skutki wprowadzenia ustawy, ograniczając się tylko do górnolotnej deklaracji, że „nowa regulacja prawna powinna przyczynić się do poprawy jakości powietrza w miastach”.

Projekt ustawy w żaden sposób nie odnosi się do rzeczy dla nas najważniejszej: czy pojazdy zasilane LPG lub CNG, będą mogły wjeżdżać do centrów miast czy nie? Czy samochód posiadający instalację gazową, który podczas jazdy na LPG lu CNG emituje znacznie mniej szkodliwych substancji niż auto na benzynie będzie uznany jako pojazd spełniający wyższe normy czystości spalin czy nie?

W rozmowie z gazeo.pl poseł Tadeusz Arkit świadczył, że według niego pojazdy zasilane LPG lub CNG powinny zachować prawo do wjazdu do projektowanych stref.

Jeżeli będzie taka potrzeba, abyśmy to wyraźnie dopisali (wyłączenie aut z LPG i CNG spod zakazów. przyp red.) – zrobimy to.

Tadeusz Arkit, poseł, współautor projektu ustawy

Jeżeli będzie taka potrzeba, abyśmy to wyraźnie dopisali – zrobimy to, podsumował poseł.

Szczegóły przepisów dopracowane mają być w stosownym rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Ale już teraz resort w odpowiedzi na nasze pytania, próbuje odesłać nas do Ministerstwa Ochrony Środowiska, a nawet Staży Pożarnej!

Proponowane przepisy powinny skłonić do bardzo intensywnych działań lobbujących, całą branżę autogazu: dystrybutorów gazu płynnego, producentów instalacji gazowych, warsztaty oraz kierowców.

Umożliwienie wjazdu do centrów miast samochodom zasilanym LPG będzie także potwierdzeniem prawdziwie proekologicznego stanowiska rządu.

Treść projektu ustawy o zmianie ustawy o - Prawo ochrony środowiska oraz innych ustaw

Pobierz plik [PDF 189 kB]


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wojciech Mackiewicz
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.