REKLAMA
28.11.2014

Zimowy czas - zimowy gaz

Sezonowa zmiana gatunku LPG na stacjach paliw wynika z przepisów prawa, które uwzględniają zmianę temperatury otoczenia. Ta z kolei decyduje o wartości ciśnienia jakie panuje w zbiorniku LPG.
REKLAMA

W powszechnie stosowanych instalacjach gazowych, w których silnik jest zasilany odparowanym LPG nie są stosowane pompy wymuszające przepływ paliwa. Przepływa ono przez układ dzięki ciśnieniu pod jakim LPG jest magazynowane w zbiorniku.

Tankowanie LPGfot. gazeo.plTankowanie LPG

Jego wartość jest ściśle związana z temperaturą otoczenia, tzn. im wyższa jej wartość tym wyższe ciśnienie LPG w zbiorniku. Aby zatem w ujemnych temperaturach otoczenia utrzymać ciśnienie na podobnym poziomie jak w okresach cieplejszych należy zmienić gatunek LPG, który jest oferowany na stacjach paliw.

Dzięki właściwościom propanu i butanu, które są głównymi składnikami LPG i możliwości regulacji proporcji pomiędzy nimi można dostosować ich zawartość tak, aby w niższych temperaturach zapewnić podobne jak w okresie letnim ciśnienie w zbiorniku LPG.

Dzięki niemu LPG w stanie ciekłym jest w stanie przemieszczać się do dalszej części instalacji gazowej, w tym do reduktora-parownika i po odparowaniu do silnika.

Zimą (od 1 grudnia do 31 marca) używane jest LPG gatunku B, które zachowuje wymaganą przepisami prężność par o wartości 150 kPa w temperaturze do -5ºC. W związku z tym gaz, który tankujemy zimą zawiera nieco więcej propanu.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.