Maszyna wygląda niepozornie, przypominając niedużą szafkę albo skrzynkę z bezpiecznikami (jej wymiary to 851x356x330 mm). Uwagę przyciąga dopiero spiralny przewód przyczepiony u dołu, zakończony nie mniej tajemniczym złączem. Teraz wszystko staje się jasne... Phill ma wydajność 1-1,5 m3/h przy ciśnieniu 207 barów, dzięki czemu nadaje się idealnie do napełniania w nocy lub podczas weekendu, ponieważ cały proces trwa nawet 8 godzin (z możliwą przerwą na automatyczną regenerację osuszacza gazu). Zasilany jest ze standardowej sieci elektrycznej, a podczas pracy zużywa 0,8 kWh energii. Poziom hałasu wytwarzanego przez sprężarkę nie przekracza 40 dB, a więc używanie jej nie powinno być uciążliwe, zwłaszcza jeżeli zamkniemy ją w garażu. Philla łatwo się montuje, trzeba jednak uwzględnić masę wynoszącą ponad 40 kg.
Oficjalnym polskim przedstawicielem kanadyjskiej firmy FuelMaker, która produkuje sprężarki CNG, w tym Philla, jest GZOG, czyli Górnośląski Zakład Obsługi Gazownictwa. Według informacji dystrybutora, nabywców znalazło już ok. 40 urządzeń. I to pomimo stosunkowo wysokiej ceny, wynoszącej podczas targów Stacja Paliw 2009 15 tys. zł, co jest i tak wartością promocyjną. Jeżeli jednak ma się możliwość rozłożenia kosztu zakupu na kilka osób, np. poprzez wejście w spółkę z sąsiadem lub kimś z rodziny, inwestycja okaże się całkiem uzasadniona. Tym bardziej, że do 2013 r. obowiązuje zerowa stawka akcyzy na CNG i wystarczy podłączyć Philla (a dokładniej, zlecić podłączenie licencjonowanemu instalatorowi) do domowej sieci gazowej i bez problemu korzystać z najtańszego dostępnego paliwa dostarczanego rurociągiem wprost do domu. Po wprowadzeniu opodatkowania, za gaz ziemny na pewno nie będzie się płacić już zakładowi gazowemu na podstawie wspólnej faktury, ale na pewno korzystanie z własnej sprężarki nadal będzie korzystne, choć być może nieco bardziej skomplikowane.
Phill jest standardowo wyposażony w 5-metrowy wąż, do stosowania także na zewnątrz, oraz końcówkę typu NGV1. Bezpieczeństwo eksploatacji gwarantuje specjalny certyfikat. Bez wątpienia interesujące rozwiązanie, zwłaszcza dla kierowców o niezbyt wysokich przebiegach dziennych, choć także dość kosztowne na początek.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.