STAG 500 DIS jest na tyle nowatorskim rozwiązaniem, że AC S.A. zdecydowała się na jego opatentowanie. Zupełnie nowy typ myślenia o zasilaniu jednostek napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny, będący rozwinięciem systemów VI generacji eliminuje ich niedoskonałości związane z wykorzystaniem do podnoszenia ciśnienia LPG benzynowej pompy wysokiego ciśnienia. STAG 500.4 DIS jej nie używa. Pompa jest w czasie pracy na LPG wyłączana.
Wyeliminowanie z instalacji gazowej benzynowej pompy wysokiego ciśnienia jest podyktowane dość trudnym jej przystosowaniem do przetłaczania LPG, co często było niemożliwe do wykonania w warunkach warsztatowych. Taką pompę trzeba wysłać do producenta instalacji w celu jej przerobienia.
Dodatkowo wyeliminowanie jej użycia w gazowym układzie zasilania powoduje, że nie występują problemy z odparowaniem w niej ciekłego LPG, co momentalnie odbija się na pracy silnika, powodując natychmiastowe jego zgaśnięcie.
Wykorzystali zewnętrzne pompy LPG, wchodzące w skład zestawu montażowego instalacji STAG 500.4 DIS. Zastosowano 2 pompy połączone szeregowo, które są w stanie wytworzyć ciśnienie rzędu 20 bar. LPG w stanie ciekłym jest pod takim ciśnieniem przetłaczane do trójnika, z którego część paliwa gazowego jest kierowane do listwy wtryskiwaczy benzynowych (z pominięciem wysokociśnieniowej pompy benzyny), a część do reduktora-parownika i dalej do listwy wtryskowej LPG w stanie gazowym.
System wykorzystuje zatem wtrysk LPG w fazie ciekłej przez wtryskiwacze benzynowe (podobnie jak w systemach VI generacji) oraz dodatkowo wtrysk LPG w fazie gazowej do poszczególnych kanałów kolektora dolotowego (jak w instalacjach IV generacji). Wtrysk fazy ciekłej stanowi około 30% całkowitej dawki paliwa. Resztę (70%) pokrywa wtrysk LPG w fazie gazowej.
Instalacja STAG 500.4 DIS wykorzystuje większość typowych komponentów stosowanych w gazowych układach zasilania dotychczas oferowanych przez AC S.A. (reduktor, wtryskiwacze, elektrozawory). System pracuje na standardowych i tanich zbiornikach, a sam wielozawór różni się od tradycyjnego dodatkowym króćcem powrotu paliwa.
W systemie STAG 500.4 DIS zmieszane paliwa (benzyna i LPG mieszają się fazie przełączania) nie trafiają do zbiornika, ponieważ przewód powrotny jest otwierany dopiero po wypaleniu w silniku wymieszanych paliw.
Najważniejsze jest jednak to, że system jest w pełni uniwersalny (nie dedykowany), a jego strojenie jest analogiczne jak w przypadku instalacji Q-generacji (z wykorzystaniem mnożnika).
STAG 500.4 DIS może być także stosowany w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny, w których zastosowano dodatkowe wtryskiwacze benzynowe w kolektorze dolotowym, obniżające emisję w czasie dochodzenia silnika do stanu równowagi cieplnej i w zakresie obciążeń częściowych. Efektem ubocznym działania tych wtryskiwaczy jest utrzymywanie w czystości kanałów dolotowych. Benzyna usuwa niespalone cząstki oleju. Podobny efekt uboczny zapewniają także umieszczone w kanałach dolotowych wtryskiwacze LPG, co potwierdzają doświadczenia z eksploatacji systemu STAG 400 DPI.
System jest łatwy w serwisowaniu z uwagi na zastosowanie zewnętrznych pomp LPG, co jednak w mniejszych samochodach może być pewną niedogodnością z uwagi na brak miejsca.
Równolegle z systemem STAG 500.4 DIS firma AC S.A. pracowała nad instalacją VI generacji, w której pełna dawka LPG była kierowana wprost do komór spalania przez wtryskiwacze benzynowe. Zwyciężyła jednak koncepcja bezpośrednio-pośredniego systemu wtrysku, którego realizacja w praktyce jest o wiele prostsza i tańsza. Montaż systemu STAG 500.4 DIS praktycznie nie różni się od montażu tradycyjnej instalacji gazowej. Dodatkową czynnością jest wykonanie połączenia magistrali LPG z pompą wysokiego ciśnienia benzyny, co pozwala na zamianę paliw w benzynowej szynie wtryskowej na LPG oraz jej odseparowanie od układu benzynowego po przełączeniu na zasilanie gazowe.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl