Niestety, aby wymienić uszczelki pomiędzy listwą wtryskową a wtryskiwaczami, konieczne jest zdemontowanie kolektora dolotowego. Z uwagi na to, że jest on zintegrowany z chłodnicą powietrza doładowującego (silnik jest doładowany za pomocą turbosprężarki) nieuniknione jest rozszczelnienie układu chłodzenia i zabezpieczenie węży przed wyciekiem większej ilości płynu.
Dopiero po zdemontowaniu kolektora dolotowego uzyskuje się dostęp do listwy wtryskiwaczy. Po jej zdjęciu można wymienić uszczelnienia na wtryskiwaczach. Ich wymiana jest niezbędna z uwagi na konieczność spełnienia wymagań homologacyjnych dla wtryskiwaczy, które muszą pracować na gazie. Fakt ten potwierdza stosowna naklejka z numerem homologacji umieszczana z boku listwy wtryskowej.
W zestawie montażowym systemu LPdi znajduje się również specjalna uszczelka czujnika temperatury paliwa w listwie wtryskowej, którą także należy zamontować, pomimo że oryginalnie w tym miejscu uszczelka nie występuje.
Zmiany obejmują także benzynową pompę wysokiego ciśnienia montowaną na głowicy silnika. Pompę należy zdjąć i zamontować w niej dodatkowe elementy zawarte w zestawie montażowym instalacji gazowej. Oprócz widocznej z zewnątrz pokrywy z króćcem, do której należy zamontować części wyjęte z oryginalnej pokrywy, należy również w odpowiedniej kolejności zamontować części będące w zestawie. Są wśród nich teflonowe przekładki izolujące przestrzeń, w której znajduje się LPG, co minimalizuje ryzyko miejscowego odparowania gazu. W tym samym celu w komorze pod pokrywą montowany jest specjalnie ukształtowany, teflonowy element, który zmniejsza jej objętość oraz dodatkowo izoluje ją przed wzrostem temperatury gazu i możliwością jego odparowania.
Czytelna instrukcja
Wszystkie operacje związane z montażem dodatkowych elementów i uszczelek są dokładnie przedstawione w instrukcji montażu, która jest bogato ilustrowana zdjęciami z konkretnego modelu pojazdu. W ten sposób przedstawione informacje bardzo ułatwiają pracę montażystom, są również uniwersalne, bez względu na język jakim posługuje się osoba montująca.
Montaż zbiornika
Montaż zbiornika LPG we wnęce koła zapasowego także wymaga dodatkowych czynności. Z uwagi na konstrukcję układu wydechowego (płaski tylny tłumik umieszczony poprzecznie pod podłogą bagażnika) przed montażem zbiornika LPG we wnęce koła zapasowego należy zdemontować tłumik. Umożliwia to wywiercenie otworów pod śruby mocujące zbiornik oraz wentylację wielozaworu umieszczonej w zbiorniku elektrycznej pompy LPG.
W przypadku wlewu gazu, który jest montowany pod klapką wlewu benzyny, z uwagi na konieczność uzyskania odpowiedniego dostępu, w tym modelu Golfa wymagane jest zdemontowanie tylnego prawego koła.
W odróżnieniu od tradycyjnych systemów zasilania gazowego (wykorzystujących gaz odparowany), również tych do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, konieczne jest poprowadzenie ze zbiornika gazu do komory silnikowej dwóch przewodów (zasilanie i powrót gazu). W zestawie znajdują się przewody elastyczne, zatem ich ułożenie jest dużo łatwiejsze niż w przypadku nawet pojedynczego przewodu miedzianego.
Uruchomienie
Z uwagi na to, że system Vialle LPdi jest instalacją dedykowaną (dostarczaną do silnika o konkretnym kodzie), jej uruchomienie przy zapewnieniu odpowiednio dokładnego wykonania wcześniejszych czynności montażowych jest tylko formalnością.
Hamownia
Jak wykazały pomiary na hamowni, silnik zarówno przy zasilaniu gazem, jak i podczas pracy na benzynie wykazuje bardzo podobne parametry, a rozbieżności mieszczą się granicach błędu pomiarowego hamowni. Zarówno na gazie, jak i benzynie moc silnika wynosiła około 135 KM przy 5200 obr/min, a maksymalna wartość momentu obrotowego kształtowała się na poziomie 215 Nm przy 3300 obr/min. Krzywe obu parametrów zarówno na benzynie jak i na gazie są „równoległe”, co znakomicie świadczy o doborze komponentów i zestrojeniu całego systemu zasilania gazowego.
Podsumowanie
W odróżnieniu od systemów do zasilania silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny wykorzystujących gaz odparowany, system LPdi stanowi jedyne rozwiązanie umożliwiające zasilanie gazem, w którym jednostka napędowa w trybie zasilania LPG pracuje wyłącznie na gazie, bez dotrysku benzyny. System ten zasila silnik z wykorzystaniem wyłącznie LPG we wszystkich zakresach pracy (na biegu jałowym, przy wysokich obciążeniach), możliwy jest również rozruch zimnego silnika na gazie, czyli w początkowej fazie po rozruchu, kiedy dawka paliwa jest największa, silnik może pracować na tańszym paliwie gazowym. Dzięki temu koszty użytkowania samochodu z systemem Vialle LPdi będą najniższe z dotychczas dostępnych na rynku rozwiązań gazowych systemów zasilania do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Zobacz stronę producenta:
Viallewczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl