Coraz większy odsetek samochodów trafiających do firmowego warsztatu Auto Gaz Śląsk stanowią auta wyposażone w jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny, które wymagają stosowania do ich konwersji na zasilanie LPG dedykowanych instalacji gazowych. Do adaptacji na gaz takich jednostek napędowych, Auto Gaz Śląsk, oprócz instalacji Tartarini Auto EVO 01 ID, stosuje także instalacje IDEA firmy ALEX.
ALEX IDEA to instalacja dotryskowa, która pracują na LPG z niewielkim udziałem benzyny. Wynika to ze specyfiki pracy silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, które nie mogą mieć na stałe wyłączonego zasilania benzyną, ponieważ służy ona do chłodzenia wtryskiwaczy i usuwania z ich końcówek (znajdujących się w komorach spalania) produktów spalania. Dlatego w czasie jazdy na LPG silnik z wtryskiem bezpośrednim zużywa niewielką ilość benzyny.
Tego typu instalację zastosowano w samochodzie Alfa Romeo Stelvio z 4-cylindrowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny 2.0 GME T4 (Global Medium Engine). Jest to jednostka o mocy 280 KM (206 kW) osiąganej przy 5 250 obr./min. Maksymalny moment obrotowy o wartości 400 Nm jest osiągany od 2 250 obr.min. i utrzymywany do 4 500 obr./min. Stelvio z tym silnikiem rozpędza się do setki w 5,7 s. Dzięki instalacji LPG zrobi to 2 razy taniej.
Tak jak wcześniej wspomniano do konwersji silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, Auto Gaz Śląsk wykorzystuje także gazowe układy paliwowe ALEX IDEA.
W prezentowanym samochodzie Alfa Romeo Stelvio z silnikiem 2.0 280 KM o oznaczeniu kodowym 552 73 835 zastosowano elektronikę sterującą ALEX ze sterownikiem IDEA V2.0.
Centrala elektroniczna steruje pracą wtryskiwaczy gazowych, dawkujących fazę lotną LPG do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów silnika oraz otwiera wtryskiwacze benzynowe zgodnie z odpowiednią strategią. Polega ona na tym, by zachować minimalny udział benzyny w czasie pracy na LPG i jednocześnie utrzymać wtryskiwacze benzynowe w dobrej kondycji.
Udział benzyny w czasie jazdy na LPG w całym zakresie prędkości obrotowych jednostki napędowej Alfy Romeo Stelvio jest ustawiony na 10% całkowitego zużycia paliwa przez silnik, co w minimalnym stopniu wpływa na uzyskiwane dzięki LPG oszczędności.
Oprócz sterownika w skład mini kitu montażowego ALEX IDEA V2.0 wchodzi jeszcze emulator wtryskiwaczy oraz czujnik ciśnienia i temperatury gazu oraz ciśnienia w układzie dolotowym PTS01.
Z uwagi na wysokie parametry jednostki napędowej i związane z nimi duże zapotrzebowanie na paliwo gazowe, zastosowano 4 wtryskiwacze o odpowiednio wysokiej wydajności. Są to wtryskiwacze Super B 145.
Wtryskiwacze gazowe są zabezpieczone przed zanieczyszczeniami, które mogą pojawić się w fazie lotnej LPG. Zastosowano 2 filtry Tartarini FGM-03, ponieważ wtryskiwacze są zasilane z dwóch stron w pętli kompensacyjnej, dzięki wykorzystaniu obu wyjść fazy lotnej z reduktora.
W gazowym układzie paliwowym w prezentowanej Alfie Romeo zastosowano reduktor o odpowiednich parametrach. Jest to reduktor STAG R03. Odpowiada on za odparowanie LPG w fazie ciekłej i przygotowanie fazy lotnej w ilości odpowiedniej do zapotrzebowania silnika na paliwo. Ma on wydajność pozwalającą na zasilanie silników o mocach nawet do 450 KM.
Przepływem LPG w fazie ciekłej do reduktora steruje elektrozawór gazowy Valtek typ 07, do którego dopływa on ze zbiornika przewodem o średnicy 8 mm.
W prezentowanym Stelvio zastosowano toroidalny zbiornik LPG o średnicy 680 mm i wysokości 180 mm. Jest on zamontowany w miejscu, w którym normalnie znajduje się akumulator. Został on przeniesiony i zamontowany w bocznym poszyciu bagażnika.
Ilość miejsca pod klapką wlewu benzyny jest na tyle duża, że w Stelvio spokojnie mieści się pełny zawór tankowania LPG.
Alfa Romeo Stelvio wymaga zastosowania emulatora poziomu benzyny, który zapobiega obniżaniu się wskazania jej poziomu w czasie jazdy na gazie. To przypadłość znana także z innych samochodów konwertowanych na LPG. Sposobem na poradzenie sobie z tą niedogodnością jest zastosowanie odpowiedniego emulatora. W Alfie zastosowano urządzenie Tartarini TAU 3.
Firmowy warsztat Auto Gaz Śląsk, oficjalnego przedstawiciela Tartarini w Polsce, obok systemów Tartarini EVO 01 ID, montuje do silników z wtryskiem bezpośrednim także instalacje gazowe IDEA polskiej firmy ALEX. Jednak nawet w kompletacji instalacji IDEA stosowane są elementy firmy Tartarini. Emulator poziomu benzyny i filtry fazy lotnej pochodzą od włoskiego producenta.
Praca systemu polskiego producenta wykorzystuje inne algorytmy, co zapewnia znacznie mniejszy udział benzyny w czasie jazdy na LPG. Niestety nie we wszystkich jednostkach napędowych można tę opcję instalacji można wykorzystać.
Teresa Flekiewicz, prezes Auto Gaz Śląsk
Jazda samochodem (nawet SUVem) o mocy 280 KM to duża przyjemność, tym bardziej, że Stelvio uchodzi za jeden z najlepiej prowadzących się tego typu pojazdów. Dzięki LPG ta codzienna przyjemność będzie dwukrotnie tańsza.
Chcesz zamontować samochodową instalację gazową? Zapytaj o wycenę w Auto Gaz Śląsk.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
Tartarini wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl