Paliwo w dwóch stanach skupienia
Określenie Stralis LNG jest małym nadużyciem, ponieważ pojazd w tej wersji oprócz zasadniczego zbiornika gazu skroplonego ma także klasyczne grubościenne butle stalowe służące do przechowywania gazu ziemnego w postaci sprężonej (20 MPa). Dzięki podniesieniu ciśnienia w zbiorniku gazu ciekłego do 11 barów jego temperatura wynosi -125° C w odróżnieniu od zbiorników „bezciśnieniowych”, w których jest on przechowywany w jeszcze niższej temperaturze (-162° C).
Dlaczego LNG?
Gaz ziemny w postaci skroplonej staje się coraz częściej wykorzystywanym paliwem z uwagi na znaczne zwiększenie gęstości, magazynowanej w ograniczonej objętością zbiornika gazu, energii. Objętość gazu po skropleniu zmniejsza się około 600 razy. Dzięki temu ekwiwalent 1 litra oleju napędowego odpowiada objętości 1,8 litra LNG. W przypadku CNG proporcja ta wynosi 1:5, zatem objętość zbiorników gazu musi być w tym przypadku znacznie większa.
Zbiorniki
Stralis LNG jako ciągnik siodłowy (taka wersja została zbudowana jako pierwsza) ma rozstaw osi 3800 mm. Pozwoliło to na zamontowanie (na prawej podłużnicy) zbiornika LNG o pojemności 560 l oraz czterech 70-litrowych zbiorników CNG po przeciwnej stronie pojazdu. Taki zapas paliwa zapewnia zasięg ponad 750 km, podczas gdy wersja CNG pozwala na poruszanie się na dystansach do 300 km.
Masa zbiorników z paliwem w wersji CNG wynosi 910 kg (z czego tylko 95 kg stanowi gaz). W przypadku Stralisa LNG masa zbiorników i paliwa wynosi 800 kg, w tym 230 kg gazu. Przy ograniczeniu masy zbiorników o 110 kg zwiększono ponad 2-krotnie zasięg samochodu.
Układ napędowy
Źródłem napędu Stralisa LNG jest 6-cylindrowy silnik Cursor 8 w najmocniejszej odmianie. Z pojemności skokowej 7,8 l, przy zastosowaniu turbodoładowania i chłodzeniu powietrza doładowującego, osiąga on moc maksymalną 243 kW (330 KM) przy 2000 obr/min i maksymalną wartość momentu obrotowego 1300 Nm, który jest dostępny w zakresie obrotów 1200 - 1785 obr/min. W ciągniku oferowana jest tylko ręcznie sterowana 16-biegowa skrzynia biegów ZF.
Norma Euro 6 oznacza zmniejszenie emisji tlenków azotu w stosunku do normy Euro 5 o 80%, cząstek stałych będzie mniej o 66%. silniki będą musiały utrzymać poziom emisji zgodny z normą do przebiegu 700 tys. km lub 7 lat (dla pojazdów ciężkich). Normą czystości będzie objęta emisja ze skrzyni korbowej silnika, jeśli nie jest stosowany układ zamknięty.
Silnik Cursor 8 zasilany gazem spełnia wymagania normy Euro 6, która zacznie obowiązywać w 2014 r. Limity Euro 6 osiągnięto, m.in. dzięki zastosowaniu ekologicznego paliwa jakim jest gaz ziemny, którego głównym składnikiem jest metan - najprostszy węglowodór. Zastosowanie paliwa gazowego pozwoliło także na ograniczenie emisji hałasu o 3 do 6 dB, co oznacza zmniejszenie wrażenia słuchowego o 50 do 75%.
Plany na przyszłość
Wkrótce gamę samochodów Stralis LNG uzupełnią podwozia 2- i 3-osiowe zarówno do dystrybucji miejskiej jak i transportu dalekiego w 6 rozstawach osi (od 4200 do 6300 mm). Podwozia będą mogły być wyposażone w 16-biegową skrzynię przekładniową ZF ze zwalniaczem hydrodynamicznym lub 6-przełożeniową przekładnię automatyczną (Allison-3200R) z hydraulicznym przemiennikiem momentu obrotowego i zintegrowanym zwalniaczem.
Podsumowanie
Gama samochodów Iveco Natural Power była dedykowana do miejskiego transportu dystrybucyjnego. Obecnie po zmianie sposobu magazynowania gazu ziemnego (ze sprężonego na ciekły) Stralis LNG Natural Power, dzięki znacznemu zwiększeniu zasięgu, może być z powodzeniem wykorzystywany w przewozach dalekich.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.