Wybierz silnik samochodu:
Wybierz silnik samochodu
Aby dokonać symulacji opłacalności montażu instalacji gazowej należy wybrać jeden z trzech typów zasilania silnika:
Pośredni wtrysk benzyny (wielopunktowy/jednopunktowy/gaźnik)
Taki typ zasilania silnika należy wybrać dla większości z obecnych na rynku samochodów zasilanych benzyną. Są to systemy pośredniego wtrysku paliwa, w których benzyna jest wtryskiwana do kolektora ssącego tuż przed zaworami w głowicy. Ten typ zasilania należy wybrać także jeśli w aucie jest jedno z wcześniejszych rozwiązań: wtrysk jednopunktowy lub gaźnik.
Bezpośredni wtrysk benzyny (TSI/GDI/DISI/THP/Ecoboost/Skyactiv)
Taki typ zasilania ma duża część nowych samochodów zasilanych benzyną. Wtryskiwacze benzynowe są montowane bezpośrednio w komorach spalania. Taki typ zasilania silnika występuje np. w samochodach marki: Alfa Romeo, Fiat, Lancia (JTS), Audi, Seat, Skoda, Volkswagen (FSI, TFSI i TSI), Citroen (VTI), Ford (Ecoboost), Hyundai, Kia (GDI), Mazda (DISI, Skyactiv), Nissan (TCe, DIG-T), Peugeot (THP, VTI), Renault (TCe).
Wybierz rodzaj instalacji gazowej
Do samochodów z bezpośrednim wtryskiem benzyny obecnie są dostępne dwa rodzaje instalacji gazowych.
Instalacja sekwencyjna z dotryskiem benzyny
To instalacje sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie gazowej, które w czasie pracy silnika na gazie dodatkowo sterują dotryskiem benzyny (są to instalacje bazujące na IV generacji systemów gazowych). Dotryskiwanie benzyny w czasie pracy silnika na gazie chroni wtryskiwacze benzynowe, które w silniku z bezpośrednim wtryskiem benzyny są umieszczone w głowicy silnika a ich końcówki znajdują się w komorach spalania. Ich całkowite wyłącznie w czasie pracy silnika na gazie może je uszkodzić. Muszą być chłodzone przez przepływającą benzynę.
Z tego powodu silnik w czasie pracy na gazie zużywa niewielką ilość benzyny – ok 3-10% w zależności od marki instalacji.
Instalacja ciekłego wtrysku gazu. Gaz podawany do cylindrów przez wtryskiwacze benzynowe.
To najnowocześniejsze obecnie instalacje sekwencyjnego wtrysku gazu. LPG jest podawane w fazie ciekłej, przez fabryczne wtryskiwacze benzynowe wprost do komór spalania (instalacja VI generacji). Instalacja nie ma wtryskiwaczy LPG i reduktora – co jest charakterystyczne dla wcześniejszych generacji instalacji sekwencyjnych. System ten nie wymaga dotrysku benzyny w celu ochrony wtryskiwaczy benzynowych – w czasie pracy na gazie pracują one normalnie, wtryskując do komór spalania LPG w fazie ciekłej. Silnik pracujący w trybie jazdy na gazie zużywa wyłącznie LPG. Instalacja umożliwia także rozruch silnika na LPG (bez udziału benzyny).
Podane oszczędności nie są wynikiem prostego obliczenia różnicy w kosztach paliw (benzyna - LPG).
Przy wyliczaniu oszczędności, Symulator uwzględnia amortyzację kosztów instalacji gazowej w wybranym okresie eksploatacji, a także - o ile użytkownik zaznaczył odpowiednią opcję - koszty benzyny zużytej do uruchamiania, serwisu instalacji gazowej oraz dodatkowe koszty przeglądów.
Taki sposób liczenia pozwala na zaprezentowanie użytkownikowi realnych oszczędności podczas eksploatacji samochodu zasilanego gazem, po odliczeniu w danym okresie kwoty zainwestowanej w montaż instalacji LPG oraz dodatkowych kosztów związanych z eksploatacją.
Dla prawidłowych obliczeń dane nie mogą osiągać wartości zero, z wyjątkiem danych: "procent zużycia gazu" oraz "cena instalacji z montażem"
Dla prawidłowych obliczeń dane nie mogą osiągać wartości zero, z wyjątkiem danych: "procent zużycia gazu" oraz "cena instalacji z montażem"
Symulator uwzględnia we wszystkich wyliczeniach koszty instalacji gazowej, koszty dotrysku benzyny oraz (jeśli były zaznaczone) koszty benzyny zużytej do uruchamiania, serwisu instalacji gazowej oraz dodatkowe koszty przeglądów.
Symulator uwzględnia we wszystkich wyliczeniach koszty instalacji gazowej oraz (jeśli były zaznaczone) koszty serwisu instalacji gazowej oraz dodatkowe koszty przeglądów.
* Do obliczeń przyjęto orientacyjne koszty benzyny zużytej do dotrysku oraz do uruchamiania silnika. W zależności od: konkretnego samochodu, typu i marki instalacji gazowej, ustawień systemu, sposobu eksploatacji przyjęte do obliczeń wartości wyliczone mogą się różnić od rzeczywistych.
Przyjęto miesięczny koszt benzyny do uruchamiania - 10 PLN
** Do obliczeń przyjęto orientacyjne koszty serwisu instalacji gazowej. Ceny serwisu instalacji gazowej jak i jego częstotliwość mogą się różnić w zależności od marki instalacji i serwisu.
Dla instalacji sekwencyjnej przyjęto koszty części z usługą:
Dla instalacji zwykłej, podciśnieniowej przyjęto koszty części z usługą:
Dla instalacji ciekłego wtrysku gazu gdzie gaz podawany jest bezpośrednio do cylindrów za pośrednictwem wtryskiwaczy benzynowych przyjęto koszty części z usługą:
*** Do obliczeń przyjęto dodatkowe koszty droższych przeglądów technicznych samochodu wyposażonego w instalacje gazową. Fabrycznie nowy samochód bez instalacji gazowej ma wyznaczone pierwsze badanie techniczne po 3 latach a kolejne po następnych 2. Po montażu instalacji gazowej w nowym samochodzie użytkownik zobowiązany jest do dokonywania corocznego badania technicznego pojazdu wraz z instalacją gazową. Wynika to z aktualnych przepisów, wg których instalacja gazowa podlega corocznemu badaniu.
Do obliczeń przyjęto:
*** Samochód bez instalacji gazowej, który ma 1 rok ma wyznaczone pierwsze badanie techniczne po 2 latach a kolejne po następnych 2. Po montażu instalacji gazowej w samochodzie użytkownik zobowiązany jest do dokonywania corocznego badania technicznego pojazdu wraz z instalacją gazową. Wynika to z aktualnych przepisów, wg których instalacja gazowa podlega corocznemu badaniu.
Do obliczeń przyjęto:
*** Samochód bez instalacji gazowej, który ma 2 lata ma wyznaczone pierwsze badanie techniczne w następnym roku a kolejne po następnych 2 latach. Po montażu instalacji gazowej w samochodzie użytkownik zobowiązany jest do dokonywania corocznego badania technicznego pojazdu wraz z instalacją gazową. Wynika to z aktualnych przepisów, wg których instalacja gazowa podlega corocznemu badaniu.
Do obliczeń przyjęto:
*** Samochód bez instalacji gazowej, który ma 3 lata, jest już po pierwszym przeglądzie i ma wyznaczone kolejne badanie za 2 lata. Po montażu instalacji gazowej w samochodzie użytkownik zobowiązany jest do dokonywania corocznego badania technicznego pojazdu wraz z instalacją gazową. Wynika to z aktualnych przepisów, wg których instalacja gazowa podlega corocznemu badaniu.
Do obliczeń przyjęto:
*** Według aktualnych przepisów instalacja gazowa w samochodzie podlega corocznemu przeglądowi technicznemu, który wykonywany jest wraz z corocznym przegladem technicznym. Z tego powodu przegląd samochodu z instalacją gazową jest droższy od normalnego o 63.00 PLN.
Do obliczeń przyjęto: