REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 11
fot. Auto Gaz Aries / Toyoty Yaris LPG poprzednie następne
15.06.2015

Flota LPG z Auto Gaz Aries - to się bardzo opłaca

Flota LPG z Auto Gaz Aries - to się bardzo opłaca fot. Auto Gaz Aries

LPG to obecnie najtańszy nośnik energii do samochodów napędzanych silnikami zasilanymi klasycznymi paliwami silnikowym. Tańszy jest tylko prąd – tylko samochody są bardzo drogie.
REKLAMA
Toyoty Yaris LPGfot. Auto Gaz AriesToyoty Yaris na terenie Auto Gaz Aries

Coraz większa liczba dużych flot samochodowych szuka oszczędności, poprzez stosowanie różnych technologii napędowych i paliw alternatywnych. Największą redukcję kosztów w zakresie paliwa można uzyskać wykorzystując LPG, które za sprawą znakomicie rozwiniętej sieci stacji tankowania jest paliwem ogólnodostępnym. Bardzo ważnym z punktu widzenia flot jest także rozwinięta sieć warsztatów w całej Polsce, które zajmują się montażem i obsługą instalacji LPG.

Firma Auto Gaz Aries specjalizuje się w montażu instalacji LPG od ponad 20 lat, a w samochodach flotowych ma już 10-letnie doświadczenie w tym względzie. W ostatnim czasie ten autoryzowany warsztat marki BRC zrealizował jedno z większych zleceń i dostosował do zasilania LPG 45 nowych samochodów Toyota Yaris, które za pośrednictwem firmy Armada Fleet Management współpracującej z dealerem Toyota Katowice, użytkuje spółka Cursor z siedzibą w Warszawie. Firma specjalizuje się w dostarczaniu nowoczesnych usług z zakresu sprzedaży i wsparcia sprzedaży. Jej flota powiększyła się o kolejne pojazdy ECO, wpisując się w modny ostatnio trend związany z ochroną środowiska naturalnego.

Wszystkie eksploatowane przez firmę Toyoty Yaris są napędzane silnikami 1.0 VVT-i o mocy 69 KM, które cieszą się bardzo dobrą opinią wśród montażystów instalacji gazowych.

Silnik 1.0 VVT-i z instalacją gazową BRC Sequent 24.11fot. Auto Gaz AriesSilnik 1.0 VVT-i z zamontowaną instalacją gazową BRC Sequent 24.11 w komorze silnikowej Toyoty Yaris

Do zasilania gazowego silników zastosowano systemy sekwencyjnego wtrysku LPG w fazie gazowej Sequent 24.11 firmy BRC. Dodatkowym wyposażeniem, szczególnie ważnym w przypadku intensywnie eksploatowanych samochodów flotowych są układy lubryfikacji gniazd zaworowych. Są one montowane w celu ochrony zaworów, gniazd zaworowych i głowic silników.

Zastosowano układy lubryfikacji firmy JLM, których praca jest ściśle monitorowana. Drogą mailową i za pośrednictwem wiadomości SMS przekazywane informacje o właściwej obsłudze układu i regulacji dawki. Są one kierowane do operatora floty, firmy Armada Fleet Management, która w przypadku nieprawidłowości kieruje samochód na serwis.

W konfiguracji gazowych układów zasilania BRC Sequent 24.11 stosowane są typowe dla tego typu silników nastawy. Jedynie próg przełączania na zasilanie LPG jest nieco obniżony (o 5ºC). W ten sposób skraca się praca silnika na benzynie. Efekt ekonomiczny w postaci zmniejszenia zużycia paliwa bazowego jest dodatkową korzyścią. Takie ustawienie systemów LPG ma na celu przełączenie silnika na zasilanie gazowe jak najwcześniej, a jednocześnie w sposób bezpieczny i korzystny dla jednostki napędowej ze względu na lepsze własności LPG w porównaniu z benzyną.

fot. Auto Gaz AriesZbiornik LPG firmy STAKO we wnęce koła zapasowego Toyoty Yaris

We wszystkich konwertowanych na LPG Toyotach Yaris zastosowano zbiorniki firmy STAKO, oczywiście toroidalne (600 x 200 mm), montowane w miejscu koła zapasowego. Ich pojemność geometryczna wynosi 42, co daje użytkową jej wartość 33,6 l. Samochód nie jest jednak w stanie wykorzystać całego LPG zawartego w zbiorniku ponieważ system, rejestrując spadek ciśnienia gazu wcześniej przełączy silnik na benzynę. Realnie zatem do dyspozycji pozostaje około 32 l LPG, co zapewnia przyzwoity zasięg do 400 km.

Obsługa okresowa instalacji LPG BRC Sequent 24.11 jest wykonywana co 15 tys. km, co przy przebiegach wykonywanych przez samochody flotowe powoduje, że pojawiają się one w serwisie 3-4 razy w roku.

Przegląd instalacji LPG obejmuje m.in.: sprawdzenie parametrów sterownika (ciśnienie robocze reduktora, wartości odczytywane z czujników, itp.), wymianę filtra fazy gazowej, sprawdzenie dawki i uzupełnienie płynu układu lubryfikacji gniazd zaworowych, sprawdzenie szczelności instalacji LPG oraz układu chłodzenia silnika, w tym sprawdzenie poziomu płynu chłodzącego w zbiorniku wyrównawczym. Instalacja LPG podlega wzrokowej kontroli w czasie której sprawdzane jest np. mocowanie poszczególnych jej elementów. Na każdym przeglądzie sprawdzane są (skanerem OBD) wartości korekt paliwowych w sterowniku benzynowym, celem weryfikacji poprawności współpracy instalacji gazowej (systemu LPG) z silnikiem.

Dodatkowo, co 30 tys. km wymienia się filtr fazy ciekłej LPG.

Toyoty Yaris LPG w Auto Gaz Ariesfot. Auto Gaz AriesToyoty Yaris po adaptacji na LPG w Auto Gaz Aries

Dla firmy eksploatującej flotę zasilaną LPG najważniejsze są oczywiście dużo niższe koszty eksploatacji związane z paliwem.

Porównaliśmy 2 jednostki napędowe stosowane w Yarisie: silnik 1.0 VVT-i zasilany LPG i benzyną oraz silnik o zapłonie samoczynnym o pojemności skokowej 1,4 l.

Zakładając:

  • cenę litra LPG na 1,99 zł i średnie zużycie paliwa 8 l/100 km,
  • cenę litra benzyny 4,77 zł i średnie zużycie paliwa 7 l/100 km,
  • cenę litra oleju napędowego 4,69 zł i średnie zużycie paliwa 6 l/100 km,

okazuje się, że koszty przejechania 100 km wynoszą:

  • na LPG 15,92 zł,
  • na benzynie 33,39 zł,
  • na oleju napędowym 28,14 zł.

Koszty eksploatacji związane z paliwem w przypadku LPG stanowią 48% kosztów eksploatacji samochodu w silnikiem zasilanym benzyną i 56% kosztów Diesla.

Warto wiedzieć

Samochód z silnikiem Diesla jest droższy od wersji benzynowej o ponad 6 tys. zł, podczas gdy koszt montażu instalacji LPG wynosi około 3 tys. zł.

Oznacza to, że jeżdżąc na gazie oszczędzamy 52% pieniędzy w stosunku do wydatków na benzynę i 44% w stosunku do zakupu oleju napędowego.

Przyjmując, że samochody flotowe pokonują rocznie około 60 tys. km okazuje się, że na zakup paliwa do floty złożonej z 45 samochodów należy przeznaczyć rocznie:

  • 429 840 zł w przypadku LPG,
  • 901 530 zł w przypadku benzyny,
  • 759 780 zł w przypadku oleju napędowego.

Zatem eksploatując flotę 45 Yarisów zasilanych LPG rocznie oszczędza się:

  • 471 690 zł w porównaniu z kosztami benzyny,
  • 329 940 zł w porównaniu z kosztami oleju napędowego.

Oznacza to, że za zaoszczędzone po roku pieniądze można kupić od prawie 8 do 11 nowych Yarisów wyposażonych w instalacje LPG. Chyba warto.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Auto Gaz Aries



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.