REKLAMA
LPG
26.01.2015

Barter: "Jesteśmy w czołówce"

Firma Barter z Białegostoku sukcesywnie zwiększa swoje obroty i zakres działalności, pozostając jednak w szeroko rozumianej branży paliwowej. Jednym z filarów funkcjonowania firmy jest gaz płynny i aktywność w segmencie autogazu.
REKLAMA
Terminal przeładunkowy LPG firmy Barterfot. BarterTerminal przeładunkowy LPG firmy Barter

gazeo.pl: Jak ocenia Pani rynek autogazu w minionym roku?

Joanna Pietraszewska, dyrektor ds. hurtu i autogazu Barter S.A.: Rok 2014 był kolejnym rokiem, w którym zmniejszyła się liczba niezależnych stacji prywatnych, ubywało też (i nadal ubywa) tzw. modułowych stacji LPG, które obecnie nie mają racji bytu. Klientów tych stacji przejmują stacje wielopaliwowe, oferujące całą gamę dodatkowych produktów. Jednocześnie wzrosła liczba stacji prywatnych przechodzących pod brandy znanych sieci w imię wzrostu sprzedaży i większych zysków.

Podobnie jak w ostatnich trzech latach, w minionym roku branża odnotowała spadek konsumpcji autogazu. W sumie od końca roku 2007 do końca 2014  sprzedaż spadła o ok. 13 proc. Choć średnia cena detaliczna autogazu w ubiegłym roku była wyjątkowo korzystna, rynek niestety zmalał. Nowe auta zużywają mniej paliwa, co pociąga za sobą spadek zainteresowania inwestycją w instalację gazową (dodatkowy koszt ok. 1800 zł). Również niska cena innych paliw na stacjach powodowała spadek zainteresowania autogazem. W 2014 weszła w życie samoobsługowa sprzedaż gazu. W mojej ocenie nie miało to większego wpływu na finalną cenę tego paliwa, a jedynie usprawniło sprzedaż autogazu na stacjach.

Autocysterna w barwach Barter S.A.fot. BarterJednym z filarów dzialalności firmy jest obrót autogazem i dostawy na stacje paliw w całej Polsce

Jak segment autogazu kształtował działalność i wyniki firmy w 2014 roku?

Sektor LPG to nadal najbardziej efektywna forma działalności Barter S.A. – wygenerowane przez ten dział obroty stanowiły 63 proc. przychodów w spółce w 2014 r. i wyniosły ponad 766 mln zł.
Potęga Barteru od podstaw została zbudowana na imporcie i dystrybucji gazu, co przełożyło się również na jej wartość rynkową. Barter wyspecjalizował się w obsłudze stacji sieciowych na terenie całej Polski, dlatego postawiliśmy na niezawodne środki transportu. Ubiegły rok minął pod znakiem inwestycji we flotę do transportu LPG – zakupiliśmy 35 ciągników do cystern i przewozu butli LPG, m.in. marek Mercedes i Volvo. Wartość tej inwestycji to 5,5 mln zł.

Istniejemy od kilkunastu lat i wciąż zajmujemy wysokie miejsce na rynku gazowym w Polsce. Świadczą o tym rankingi: TOP 30 Branży LPG, w którym Barter S.A. zajął 2 pozycję, zaraz za rynkowym potentatem – Orlen Gaz – oraz TOP 200 Firm Paliwowych, w którym Barter znalazł się na znakomitej 15. pozycji, plasując się tuż za koncernami paliwowymi.

W jaki sposób opłata zapasowa wpłynie na cenę końcową autogazu?

Opłata zapasowa na pewno zostanie przeniesiona na klienta. Na początku nie będzie to zbyt odczuwalne ze względu na obecny spadek cen paliw na stacjach. Jednak gdy trend spadkowy zostanie zahamowany i ceny wrócą do „normy”, opłata zapasowa przełoży się na cenę finalną. Żadna firma nie weźmie na siebie tak dużej stawki opłaty – 99 zł za tonę – gdyż oznaczałoby to straty.

Co czeka kierowców na stacjach paliw w 2015 roku?

I kwartał przebiegnie jeszcze pod znakiem optymizmu z powodu niskich cen paliw; wyhamowania tego spadkowego trendu można spodziewać się w II kwartale. Moim zdaniem w tym roku nie będzie powrotu średniej ceny detalicznej do poziomu niskich cen z roku 2014.

Dziękuję za rozmowę.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wojciech Mackiewicz
źródło: inf. własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.