REKLAMA
LPG
12.04.2010

Preparaty do czyszczenia instalacji gazowych MotorSistem

Jakość paliwa gazowego cały czas się poprawia. Z ostatnich badań wynika, że nieodpowiednia jakość gazu w świetle normy PN-EN-589 jest zjawiskiem marginalnym. Jednak w paliwie gazowym występują zanieczyszczenia, które nie wpływają na spełnienie parametrów wymaganych w.w. normą a ich obecność jest dla użytkowników kłopotliwa.
REKLAMA

Jakość paliwa gazowego cały czas się poprawia. Z ostatnich badań wynika, że nieodpowiednia jakość gazu w świetle normy PN-EN-589 jest zjawiskiem marginalnym. Jednak w paliwie gazowym występują zanieczyszczenia, które nie wpływają na spełnienie parametrów wymaganych w.w. normą a ich obecność jest dla użytkowników kłopotliwa.

Najbardziej typowym zanieczyszczeniem LPG są oleiste frakcje, zbierające się wewnątrz reduktorów w układach I i II generacji lub w filtrach gazu w systemach IV generacji. Jeśli filtry w układach IV generacji nie są wymieniane zgodnie z zaleceniami, zanieczyszczenia te przedostają się do listew wtryskowych co negatywnie wpływa na ich działanie.

Oleiste frakcje obecne w LPG to najczęściej zanieczyszczenia, które przedostają się do gazu płynnego głównie na etapie dystrybucji i pochodzą z pomp służących do przetłaczania gazu (olej smarujący). Pewne ilości oleju mineralnego są także wynikiem dodawania do LPG inhibitorów korozji dla których jest on nośnikiem oraz substancji wiążących siarkowodór.

Gama produktów MotorSistem obejmuje środki przeznaczone dla użytkowników indywidualnych jak i warsztatów zajmujących się obsługą instalacji gazowychgazeo.plGama produktów MotorSistem obejmuje środki przeznaczone dla użytkowników indywidualnych jak i warsztatów zajmujących się obsługą instalacji gazowych

Zanieczyszczenia te szczególnie niekorzystnie wpływają na układy zasilania IV generacji, gdzie dochodzi do „sklejania” elementów ruchomych w listwach wtryskowych. Problem dotyczy również reduktorów stosowanych w układach I i II generacji. Zjawisko to nasila się w okresie zimowym, w którym odkładające się oleiste zanieczyszczenia, tężeją, stwarzając większy opór dla części ruchomych.

Producenci chemii samochodowej wprowadzają do oferty różne preparaty służące do czyszczenia systemów zasilania silników zasilanych gazem. Głównie służą one do rozrzedzania oleistych zanieczyszczeń, które w postaci rozpuszczonej mogą być łatwiej usunięte z wnętrza poszczególnych elementów. Preparaty te aplikowane do zbiorników gazu (czyli przechodzące przez cały układ paliwowy i ulegające spaleniu w silniku) oprócz funkcji czyszczących pozytywnie wpływają na gniazda zaworowe silników, pokrywając je warstwą ochronną. Środki te wiążą również wilgoć zawartą w układzie paliwowym i według producentów przyczyniają się do usuwania osadów z komór spalania silników co biorąc pod uwagę karty charakterystyki i ich skład jest możliwe.

Special Gas Additive firmy MotorSistem, dostępny w opakowaniu ciśnieniowym jest przeznaczony dla użytkowników indywidualnych. Służy do czyszczenia i konserwacji całego układu zasilania gazem w silnikach zasilanych z wykorzystaniem systemów IV i V generacji (wtrysk gazu odparowanego i ciekłego). Jest on aplikowany bezpośrednio do zbiornika gazu z wykorzystaniem jednej z trzech różnych końcówek. Pozwalają one na użycie preparatu w instalacjach wyposażonych w różne (nie tylko typu włoskiego) zawory tankowania. Po wkręceniu odpowiedniej końcówki i podłączeniu aerozolu należy opróżnić jego zawartość do wnętrza zbiornika gazu, który powinien być wypełniony paliwem maksymalnie w 20%. Po zaaplikowaniu detergentu należy zatankować zbiornik do pełna co spowoduje jego wymieszanie z dopływającym do zbiornika gazem.

Aplikację preparatu Special Gas Additive do zbiornika dokonuje się za pomocą widocznej rurki wyposażonej w trzy różne końcówki, które umożliwiają podłączenie do różnych zaworów tankowaniagazeo.plAplikację preparatu Special Gas Additive do zbiornika dokonuje się za pomocą widocznej rurki wyposażonej w trzy różne końcówki, które umożliwiają podłączenie do różnych zaworów tankowania

Tak przygotowany środek przepływając przez poszczególne elementy układu gazowego oczyszcza go od wewnątrz. Jego działanie jest w szczególności nastawione na „wypłukanie” zbiornika gazu, z którego usuwa wilgoć, osady oraz siarkę i amoniak. Preparat oczyszcza także elektrozawory, reduktor oraz wtryskiwacze gazu, zapewniając jednocześnie smarowanie poszczególnych elementów. Według producenta środek usuwa także osady (nagar) z wnętrza silnika.
Środek ten zawiera 70-80% gazu ziemnego, 10-12,5% benzyny ekstrakcyjnej, 0,5-1%
dichloropropanu, który jest wykorzystywany do jako rozpuszczalnik, 0,25-0,5% alkoholu izopropylowego, rozpuszczalnika, który w tym przypadku może również służyć do pochłaniania wody, zawartej w układzie paliwowym. Ponadto preparat ten zawiera jeszcze inne rozpuszczalniki: toluen, ksylen, 2-butoksyetanol i aceton.

Produkty Motorsistem do systemów gazowych: Cleaner For LPG & CNG Pressure Reduction tutaj jeszcze z włoską nazwą (do czyszczenia reduktorów LPG i CNG), Special Gas Additive (do czyszczenia całych instalacji IV i V generacji)gazeo.plProdukty Motorsistem do systemów gazowych: Cleaner For LPG & CNG Pressure Reduction tutaj jeszcze z włoską nazwą (do czyszczenia reduktorów LPG i CNG), Special Gas Additive (do czyszczenia całych instalacji IV i V generacji)


Preparat Cleaner For LPG & CNG Pressure Reduction firmy MotorSistem jest produktem dla warsztatów. Służy do czyszczenia komór reduktorów, głównie w układach I i II generacji, w których oleiste zanieczyszczenia zbierają się w największym stopniu. Preparat zawiera łagodnie działające detergenty i może być stosowany do każdego typu reduktorów LPG i CNG.

Aplikacja preparatu Cleaner For LPG & CNG Pressure Reduction wymaga demontażu części instalacji wysokociśnieniowej oraz tej za reduktorem. Preparat działając przez kilka minut na zanieczyszczenia w reduktorze rozrzedza je dzięki czemu mogą być usunięte na zewnątrz.

Cleaner For LPG & CNG Pressure Reduction jest mieszaniną różnych rozpuszczalników. Z karty charakterystyki wynika, że głównym składnikiem (50-60%) jest alkohol izobutylowy, który jest stosowany w różnych gałęziach przemysłu jako rozpuszczalnik. Ponadto preparat zawiera 40-50% benzyny ekstrakcyjnej oraz dichloropropan (3-5%), który jest wykorzystywany do jako rozpuszczalnik żywic, smarów, tłuszczów, smół i asfaltów.

Według deklaracji producenta wszystkie preparaty do czyszczenia gazowych układów paliwowych nie wpływają negatywnie na trwałość katalizatora i sondy lambda. Posiadają również niezbędne atesty pozwalające na ich rozprowadzanie w krajach UE. W najbliższym czasie postaramy się przetestować niektóre z tych środków i zapoznać czytelników z ich wynikami.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: MotorSistem



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.