18.01.2017

Jak wybrać samochód pod kątem zasilania LPG?

Trzymając się kilku ogólnych kryteriów można wytypować pojazdy, którym zasilanie LPG nie zaszkodzi, a koszty eksploatacji nie będą podwyższane o dodatkowe czynności obsługowe wynikające ze specyfiki spalania paliw gazowych.
REKLAMA

Po pierwsze silnik

Silniki niektórych samochodów z różnych względów niezbyt dobrze znoszą zasilanie gazowe. Głównie ze względu na stosowane materiały. W ramach tzw. optymalizacji kosztów produkcji często wykorzystywane są materiały o gorszej jakości. W przypadku rozważania zasilania jednostki napędowej LPG chodzi głównie o materiały gniazd zaworowych, które z uwagi na przewlekły proces spalania LPG są w dłuższym czasie wystawione na działanie wysokich temperatur. Może to być przyczyną podwyższonego zużycia gniazd zaworowych.

Silnik 1,4 MultiAir koncernu Fiatfot. gazeo.plHydrauliczne popychacze zaworów wylotowych w silniku 1,4 MultiAir koncernu Fiat. Czasy otwierania zaworów dolotowych i ich wznios są sterowane elektrohydraulicznie

Jeśli w takim samochodzie użytkownik dodatkowo nie będzie terminowo wykonywał regulacji luzu w układzie rozrządu, zawory mogą stracić kontakt z gniazdami i możliwość chłodzenia. Skutkiem może być nadmierne zużycie gniazd zaworowych.

Właśnie z tych powodów najlepiej jeśli do zasilania gazowego wybierzemy silnik wyposażony w hydrauliczne popychacze w układzie rozrządu. Gwarantują one utrzymanie odpowiedniego luzu w mechanizmie rozrządu, który z kolei odpowiada za to, że zawory w pozycji zamkniętej zawsze mają kontakt z gniazdami zaworowymi zapewniającymi odbieranie ciepła. Dodatkowo silnik jest tańszy w obsłudze, ponieważ nie trzeba wykonywać okresowej kontroli i ewentualnej regulacji luzów zaworowych.

Zastosowanie w silniku hydraulicznych popychaczy nie jest oczywiście warunkiem koniecznym przy zasilaniu LPG. Wiele silników z ręcznie regulowanymi zaworami znakomicie pracuje na gazie. Trzeba mieć jednak na uwadze to, że zużycie gniazd zaworowych w niektórych silnikach, szczególnie w pierwszym okresie po zamontowaniu instalacji gazowej może być podwyższone, co skutkuje koniecznością wyregulowania luzu zaworowego w krótkim czasie po montażu.

Należy także pamiętać, że regulacja zaworów w niektórych silnikach jest dość kosztowna z uwagi na czasochłonność tej operacji jak i z uwagi na konieczność wymiany drogich elementów (np. całych "szklanek" zaworów).

Zbiornik LPG w Volkswagenie Touraniefot. PrinsPłytka wnęka koła zapasowego w Volkswagenie Touranie pozwala na montaż bardzo małego zbiornika. Sensowną pojemność zapewnia większy zbiornik, wtedy jednak znacznie wystaje ponad podłogę

Kiedyś przeszkodą w montażu instalacji gazowej był też specyficzny sposób sterowania wtryskiem benzyny. Obecnie producenci instalacji gazowych oferują już sterowniki, które sobie z tym radzą.

Jedynym sposobem zasilania, który uniemożliwia prawidłowy montaż instalacji gazowej są systemy mechanicznego wtrysku benzyny Bosch K-Jetronic. Właściwie można je już traktować jako zabytki, ale samochody z takimi systemami zdarzają się na rynku wtórnym. Nie należy ich brać pod uwagę w kontekście zasilania gzowego. Są warsztaty, które montują instalacje I lub II generacji do takich silników, lecz skutkiem ewentualnego cofnięcia płomienia w układzie dolotowym mogą być nieodwracalne uszkodzenia klapy spiętrzającej sterującej układem wtrysku benzyny, która jest elementem bardzo precyzyjnym, a zarazem kosztownym.

Volkswagen Caddy Bifuel - zbiornik LPGfot. gazeo.plMontaż zbiornika LPG pod samochodem wymaga zachowania odpowiedniej odległości od układu wylotowego lub zastosowania ekranu termicznego (jak na zdjęciu w Volkswagenie Caddy Bifuel) oraz wymaganego prześwitu pod pojazdem

Jedynym sposobem na montaż LPG w silniku z wtryskiem mechanicznym było zastosowanie instalacji III generacji (wtrysk ciągły gazu w fazie lotnej). Niestety takie systemy nie są już oferowane, a zastosowanie systemu sekwencyjnego w takich silnikach nie jest możliwe z uwagi na brak sterowanych elektrycznie wtryskiwaczy benzynowych.

Miejsce na zbiornik LPG

Innym bardzo ważnym z punktu widzenia użytkownika aspektem, jaki należy wziąć pod uwagę wybierając samochód pod kątem zasilania gazowego, jest możliwość montażu zbiornika LPG o odpowiedniej pojemności. Najbardziej obecnie popularne, toroidalne (montowane w miejscu koła zapasowego) zbiorniki LPG nie dają się zamontować w każdym samochodzie, choćby z uwagi na płytką lub niewielką wnękę koła zapasowego, która nie zapewnia montażu zbiornika o wystarczającej pojemności, pozwalającego uzyskać wymagany przez użytkownika przebieg na jednym tankowaniu. Z kolei montaż w takim przypadku zbiornika walcowego, który ogranicza w znacznym stopniu przestrzeń bagażową także kłóci się ze zdrowym rozsądkiem.

Podobnie, w niektórych samochodach z kołem zapasowym montowanym pod podłogą bagażnika montaż zbiornika toroidalnego o odpowiednich rozmiarach (gwarantujących rozsądny przebieg) może okazać się niemożliwy. Przeszkodą może być odległość od układu wydechowego czy ograniczenie prześwitu pod samochodem. Są to wielkości limitowane przepisami.

Wybierając samochód pod kątem zasilania gazowego, nie należy zapominać także o jego udokumentowanej historii serwisowej, przebiegu oraz stanie technicznym układu napędowego, jezdnego i nadwozia.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.