REKLAMA
LPG
03.04.2017

LPG a wtrysk bezpośredni: reszta świata

Znudzeni plejadą modeli Grupy VW, które są tak naprawdę trzema modelami w piętnastu różnych przebraniach? Mamy coś na odtrutkę – przegląd tego, co w temacie bezpośredniego wtrysku benzyny oferują pozostali producenci!
REKLAMA

Oferta koncernu VW jest bogata i wszechstronna, ale nieszczególnie odwołuje się do emocji. No, chyba że ktoś zdecyduje się na Porsche, Bentleya, Lamborghini albo Bugatti, ale te marki w naszym zestawieniu pomijamy. Na szczęście długie macki wolfsburskiego lewiatana nie oplotły w zabójczym uścisku globalizacji całego świata i kierowcy ceniący indywidualność nie muszą wybierać między jeżdżącymi i wyglądającymi niemal tak samo Octaviami, Leonami i Golfami – nawet w Europie jest coś jeszcze, a dodatkowo coraz lepszymi autami kuszą Koreańczycy i od zawsze solidne marki japońskie. Dziś zapraszamy dla lektury wszystkich tych, dla których synonimem samochodu nie jest Volkswagen Passat ani Audi A4.

Mazda 3 MPSfot. Mazda Świat "hot hatchy" nie kończy się na Volkswagenie Golfie GTI i Oplu Astrze OPC - Mazda 3 MPS wygląda, jakby chciała wessać inne auta przez swój wielki wlot powietrza

Korea i Japonia

Samochody z Azji mają opinię nie najlepiej znoszących konwersję ze względu na bardziej wrażliwy układ zaworowy, często nie wyposażony w mechanizm hydraulicznej kompensacji luzu. Zazwyczaj oznacza to konieczność stosowania lubryfikacji, ale przy wtrysku bezpośrednim problem ten sam się rozwiązuje, bo dotrysk benzyny zapewnia zaworom i gniazdom wystarczającą ochronę i skutecznie obniża temperaturę w komorach spalania. Luz zaworowy i tak należy monitorować, ale nie częściej niż przy zasilaniu samą benzyną.

Koncern Hyundai-Kia oferuje trzy modele, które można poddać konwersji z użyciem instalacji dotryskowej: bliźniacze pod względem konstrukcyjnym Hyundaia ix35 i Kię Sportage (obydwa z silnikami 1,6 GDI o mocy 99 kW/135 KM i kodzie G4FD) oraz Hyundaia Santa Fe 2,0 GDI (194 kW/264 KM, kod G4KH). Modnego crossovera produkcji japońskiej można sobie sprawić w postaci Mazdy CX-7 2,3 DISI (191 kW/260 KM, kod L3), uwadze fanów sportowych wrażeń poleca się natomiast Mazda 3 MPS z takim samym silnikiem. Potrzeby rodzinne zaspokaja zaś van Mazda 5 z jednostką 2,0 DISI o mocy 110 kW/150 KM o kodzie LF3F.

Silnik 1,6 GDI czy to w różnych modelach Hyundaia czy w autach marki Kia polecamy ze względu na ekonomię. Natomiast jeśli ktoś szuka mocniejszego „serducha” dla swojego pojazdu, to powinien wybrać motor 2,0 GDI, który zachęca do bardziej dynamicznej jazdy. Ponieważ bezpośredni wtrysk potrzebuje regularnej, ale minimalnej dawki benzyny podczas pracy, nie ma obawy o delikatne gniazda zaworowe - technologia ta eliminuje konieczność montażu lubryfikacji.

Mazda z silnikiem 2.3 DISI naprawdę potrafi sprawić frajdę podczas jazdy. Nawet tak ciężki samochód jak CX-7 przy 260 KM mocy wyrywa się po prostu do przodu. Po montażu instalacji Zenit PRO Direct możemy się cieszyć tą mocą i oszczędnościami przy każdym tankowaniu. Samochód nie traci na dynamice, a dotrysk benzyny chroni dosyć mocno wysilony silnik. Fani tuningu, którzy wyciągają z tej jednostki około 300 KM, mogą mieć pewność, że instalacja od AG Centrum poradzi sobie również z taką mocą.

Daniel Śniadecki, doradca techniczny AG Centrum
Citroën DS4fot. Citroën Więcej niż zwykły kompakt, mniej niż SUV - DS 4 nie do końca wie, czym chce być

Francja

Samochody francuskie są zaprzeczeniem aut zza naszej zachodniej granicy. Mają śmiałość wyglądać inaczej oraz korzystać z nietypowych rozwiązań technicznych i pod względem ergonomii, a nawet jeżeli nie zawsze dorównują modelom niemieckim niezawodnością i praktycznością, nie sposób odmówić im komfortu i urody. Gdyby jeszcze ich zmorą nie były nagminne usterki układu elektrycznego...

W naszym zestawieniu znalazły się dwa produkty koncernu PSA – Citroën DS4 (od pewnego czasu dostępny jako DS 4, gdzie DS to marka, a 4 – oznaczenie modelu) i Peugeot 207. Obydwa mają silniki THP o pojemności 1,6 l, ale jednostki różnią się kodami (odpowiednio, 5FV i 5FX) oraz poziomem generowanej mocy (115 kW/156 KM i 110 kW/150 KM). Łączy je natomiast to, że obydwa można bez przeszkód konwertować na napęd LPG i cieszyć się niższymi rachunkami za tankowanie.

Citroën to jedno z naszych pierwszych opracowanych aut. Auto z silnikiem 1,6 THP jeździ dumnie w naszej flocie legitymując się naprawdę pokaźnym przebiegiem na sterowniku Zenit PRO Direct. Jednostki te, również w marce Peugeot, według producenta podobno miały palić mało. Ci, którzy pokusili się o jazdę bez naszej instalacji, szybko do nas wracali widząc poziom spalania – doszli do wniosku, że to najwyższa pora na montaż instalacji LPG Zenit PRO Direct. Pamiętajmy, że podczas zakupu auta używanego warto posłuchać silnika, ponieważ producent miał problemy z wadliwymi rozrządami, a auto przeznaczone do montażu systemu gazowego powinno być sprawne technicznie.

Daniel Śniadecki, doradca techniczny AG Centrum
Dacia Dusterfot. Dacia Technika Nissana Qashqaia za 2/3 ceny? Takie rzeczy tylko u Dacii!

Niemcy i Rumunia

Dziwne połączenie? Pewnie tak. Francja i Rumunia jeszcze miałaby „ręce i nogi”, bo Dacia jest częścią koncernu Renault-Nissan, ale połączenie z Niemcami nie bardzo się broni. Spieszymy wyjaśnić, co nami w tym przypadku kierowało: Opel i Dacia mają w tym zestawieniu tylko po jednym modelu (odpowiednio, Insignię 2,2 SIDI i Dustera 1,2 TCe), więc wrzuciliśmy ich do jednego worka. Nie dlatego, że cokolwiek ich łączy, ale dlatego, że inaczej nie bardzo byłoby co z nimi zrobić. Gdybyśmy mieli jakieś Renault, moglibyśmy podpiąć Dacię tam, a Opla dodać do PSA, który niedawno kupił tę markę od General Motors, a tak... Sami rozumiecie. A jeśli nie rozumiecie, to przynajmniej uszanujcie. Także ten...

Połączenie francuskiej techniki z rumuńską marką zaowocowało stworzeniem gamy samochodów tak przystępnych, że wielu menadżerów branży motoryzacyjnej jeszcze do niedawna przecierało oczy ze zdumienia – dotąd sądzono, że nie da się produkować aut za takie pieniądze w Europie, a już na pewno nie sprzedawać z powodzeniem w Niemczech czy Francji. A jednak się dało. Żeby zaś sprzedaż nie została raptownie przerwana po wprowadzeniu w życie normy emisji spalin Euro 6, Dacie wyposażono w silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny 1,2 TCe o mocy 92 kW/125 KM (H5Ft), oczywiście z arsenału Renault. Montaż instalacji gazowej? Proszę bardzo, żaden problem.

A Opel? Jego jednostka o kodzie Z22YH ma 114 kW/155 KM, a więc – nietypowo dla współczesnych silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny – ma wolnossącą naturę i nie wspiera się żadnym doładowaniem. Kogo nie odstrasza turbo (pod względem trwałości sprężarki), może rozejrzeć się za egzemplarzem z „karmionym na siłę” silnikiem dwulitrowym o mocy 250 KM, ale nie wszyscy producenci instalacji LPG mają już odpowiednie rozwiązania do tej jednostki.

Opel to marka aut, których właściciele czasem są zaskoczeni, że kupując auto z silnikiem 2,2, który występował jako wielopunktowy wtrysk pośredni, trafiają w rzeczywistości na silnik 2,2 z wtryskiem bezpośrednim. Na szczęście zarówno jeden, jak i drugi motor to dla firmy AG Centrum „przetrenowany” temat. Oferujemy naszym klientom sterowniki obsługujące oba systemy wtrysku. Zafira, Vectra czy Signum - wszystkie te auta jeżdżą na naszych instalacjach i jedyną różnicą podczas pracy w trybie „oszczędności” jest świecąca się dioda informująca o pracy na LPG.

Daniel Śniadecki, doradca techniczny AG Centrum

Na tym kończymy nasz spektakl w trzech aktach. W miarę pojawiania się kolejnych zdatnych do adaptacji silników (prace trwają i na listach regularnie pojawiają się nowe pozycje) będziemy dopisywać epilogi i posłowia, ale póki co temat należy uznać za wyczerpany. Więcej do powiedzenia w temacie mamy nadzieję mieć po targach GasShow 2017, gdzie ma zadebiutować kilka gotowych do natychmiastowego podboju rynku systemów bezpośredniego wtrysku LPG w fazie ciekłej wprost przez wtryskiwacze benzynowe. Pojedziemy, zobaczymy...


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: AG Centrum, materiały producentów



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.