Elektrozawory gazowe są dość odpornymi na zabrudzenia elementami, np. w porównaniu z wtryskiwaczami LPG. Stosowane w nich cewki elektromagnetyczne generują dość duże siły, które są w stanie pokonywać opór jaki stawiają sklejone zanieczyszczeniami elementy (tłoczek w korpusie elektrozaworu).
Nie zmienia to jednak faktu, że w okresie występowania niższych temperatur niedomagania samochodowych instalacji LPG związane z nieprawidłowym działaniem elektrozaworu gazowego zdarzają się i to nawet dość często.
Rozwiązaniem tych niedomagań może być zastosowanie elektrozaworu STAG E-01. W odróżnieniu od innych rozwiązań oferowanych na rynku w elektrozaworze firmy AC S.A. odwrócono kierunek przepływu autogazu.
Oznacza to, że napływające ze zbiornika LPG, trafia najpierw do filtra fazy ciekłej, a dopiero później do elektrozaworu. Dzięki temu element sterujący przepływem gazu nie jest narażony na kontakt z jeszcze nie oczyszczonym gazem pochodzącym bezpośrednio ze zbiornika LPG. W ten sposób sam elektrozawór (jego tłoczek) nie ulega zabrudzeniu, dzięki czemu jest znacznie bardziej odporny na trudy pracy w obniżonych temperaturach.
Zastosowanie takiej konstrukcji elektrozaworu,w której LPG w fazie ciekłej trafia najpierw do filtra, a dopiero później do elektrozaworu, powoduje, że jego montaż jest dopuszczalny nawet w pozycji poziomej (tak jak przedstawiany jest na zdjęciach producenta - z osią tłoczka w poziomie).
Dzięki takiej pozycji montażowej łatwiejsze jest prowadzenie późniejszej obsługi gazowego układu zasilania. Elektrozawór może być bowiem skierowany pokrywą filtra do góry. Jej mocowanie za pomocą jednej śruby i większa swoboda w zakresie możliwej pozycji montażu, pozwala na takie umieszczenie elektrozaworu, by wymiana filtra fazy ciekłej przy przeglądzie instalacji LPG mogła być przeprowadzona bardzo szybko. Tym bardziej, że czynność ta nie wymaga demontażu elektrozaworu ani rozłączania obwodu wysokiego ciśnienia, w którym LPG pozostaje w fazie ciekłej.
Stosowany w elektrozaworze gazowym STAG E-01 tłoczek ma zupełnie inną konstrukcję niż w produktach konkurencyjnych. Jest on dwustopniowy. Z przeprowadzonych badań wynika, że takie rozwiązanie daje znacznie większą odporność na zanieczyszczenia mogące pojawić się w LPG niż w przypadku tradycyjnych tłoczków stosowanych w elektrozaworach innych firm. Potwierdzają to również nasi odbiorcy z rynków wschodnich.
Marcin Dziewiątkowski, Kierownik Działu Wsparcia Technicznego i Rozwoju AC S.A.
Montaż elektrozaworu STAG E-01 w pionie, cewką elektromagnesu do góry, zapewnia najbardziej polecaną jego pozycję pracy. Wtedy dostęp do filtra jest możliwy z boku elektrozaworu, co także przy odpowiednim jego montażu stanowi dość wygodne rozwiązanie. Wszystko jednak zależy od przestrzeni dostępnej w komorze silnikowej konkretnego pojazdu. Konstrukcja elektrozaworu znacznie ułatwia znalezienie odpowiedniego, wygodnego z punktu widzenia późniejszej obsługi, miejsca na jego montaż.
Elektrozawór STAG E-01 występuje w 2 wersjach:
Obie wersje są dostosowane do łączenia z przewodami termoplastycznymi oraz miedzianymi i współpracują z wszystkimi reduktorami STAG,oprócz znajdującego się w ofercie AC S.A. reduktora STAG R02 EL, który jest jest urządzeniem zintegrowanym z elektrozaworem gazowym oraz reduktorami innych firm.
Niewielka z konstrukcyjnego punktu widzenia zmiana w elektrozaworze gazowym STAG E-01 w stosunku do rozwiązań proponowanych przez innych producentów tego typu urządzeń powoduje, że może on być użytkowany (bez szkody dla trwałości) w różnych pozycjach (nawet w poziomie). Z punktu widzenia ilości miejsca we współczesnych komorach silnikowych stanowi to rozwiązanie bardzo wygodne dla warsztatów zajmujących się montażem i obsługą oraz naprawami instalacji LPG.
W wersji standardowej oraz BFC stosowany jest ten sam tłoczek. Daje to korzyści w postaci zamienności części i możliwości stosowania tych samych zestawów materiałów eksploatacyjnych (filtry i uszczelnienia) oraz zestawów naprawczych. W elektrozaworze STAG E-01 stosowany jest bardzo popularny i ogólnodostępny wkład filtra fazy ciekłej typu Valtek.
Marcin Dziewiątkowski, Kierownik Działu Wsparcia Technicznego i Rozwoju AC S.A.
Równie ważna jest korzyść dla użytkowników samochodów z instalacjami LPG wyposażonymi elektrozawory STAG E-01. Dzięki zastosowaniu filtra LPG przed elektrozaworem jest to element instalacji LPG praktycznie niewrażliwy na zanieczyszczenia mogące pojawić się w autogazie.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl